شناسهٔ خبر: 31824 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان چینی: سینمای ایران جهانی است

کارگردان چینی فیلم نور جمعه شرکت کننده در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای ایران نه تنها قدرت مطلق در منطقه خاورمیانه بلکه سینمایی جهانی و بین المللی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ بایان رال با اشاره به سهم بالای فرهنگ و تمدن ایرانی در ارتقای کیفیت تولیدات هنری افزود: قدرت سینمای ایران در قصه گویی و لمس جریان زندگی در روایت داستان است.

وی سینمای ایران را نه تنها قدرت مطلق در منطقه خاورمیانه و یکی از موفق ترین کشورهای قاره آسیا دانست که آن را سینمایی جهانی و بین المللی ارزیابی کرد و گفت: از کشوری مانند ایران با چنین سابقه و فرهنگ غنی و دیرین آن نباید چیزی جز این انتظار داشت.

وی ادامه داد: کشورهای ایران و چین جزو قطب های تمدن ساز در تاریخ بشر بوده اند و با مطالعه تاریخ هنر این کشورها می توان تاثیر عمیق فرهنگی و هنری آن ها را در دوره های مختلف شکل گیری تمدن جهان مورد بررسی قرار داد و اگر امروز این دو کشور در کنار هند و ژاپن به عنوان دو کشور دیگر قاره آسیا با تمدن کهن و باستانی اضلاع مربع صنعت سینمای قاره آسیا را تشکیل می دهند نباید جای تعجب و پرسشی باشد.

بایان رال که با دومین ساخته سینمایی خود به نام نور جمعه در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر حضور دارد با تاکید بر این مساله که تولیدات سینمایی این کشورها نیز در نهایت بازتاب دهنده شاخصه های فرهنگی آن ها هستند خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که کشورهای غربی در مواجهه با آثار سینمای شرق همواره به تعریف و تمجید آن ها می پردازند چرا که اصالت این آثار در بطن و ریشه فرهنگی آن کشورها است در حالی که غربی ها به واسطه قدرت سرمایه تلاش می کنند تا برای خود سابقه و پیشینه تمدنی بیافرینند.

وی ضمن قدردانی از سینمای ایران به عنوان یکی از پرچمداران سینمای هویت بخش با زبان جهانی در بین تولیدات سینمای اجتماعی بین المللی اظهار کرد: هنر قصه گویی و روایت داستان در کنار بازتاب عینی و ملموس زندگی با تمام پستی و بلندی ها و تلخی ها و شیرینی هایش از مهم ترین اهرم های قدرت سینمای ایران است و همین ویژگی است که باعث شده تا آثار فیلمسازی افرادی مانند مجید مجیدی، عباس کیاررستمی و یا فیلم جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی) به ارزشمندترین جوایز بین المللی سینمای جهان دست پیدا کنند.

این کارگردان چینی که نخستین اثر او پیش از این در جشنواره کن به نمایش درآمده بود و مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود با بیان آن که فیلم دوم او به نام نور جمعه بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است گفت: این فیلم روایت دختر چوپان مغولی است که قصد دارد به دو سرباز مجروح کمک کند اما این سربازان می خواهند یکدیگر را نابود کنند؛ طرح قصه گویی و شیوه روایت آن را با الهام از آثار سینمایی ایران به ویژه فیلم های عباس کیارستمی در ذهنم ساخته و پرداخته کرده و به تولید رساندم.

بایان رال یکی از مهم ترین اهداف خود در خلال روزهای حضور در جشنواره فیلم فجر را لذت بردن از تماشای آثار سینمای ایران دانست که با وجود اقامت دو روزه اش احساس می کند در موطن خود است.

وی تصریح کرد هنرمند در بیان ایده ها و عقایدش حد و مرزی نمی شناسد و من خوشحالم که می توانم در مدت حضورم در ایران با آثار سینمایی کشور شما مانوس باشم و با هنرمندان ایرانی برای انتقال تجربیات و حتی تولیدات مشترک به بحث و گفت و گو بپردازم.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ۵ اردیبهشت در پردیس سینمایی ملت آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

در این دوره از جشنواره ۴۲ فیلم در سه بخش سینمای سعادت ( فیلم های سینمایی جهان)، جلوه گاه شرق (فیلم های کشورهای اسلامی و منطقه) و هنر و تجربه رقابت می کنند. 

نظر شما