شناسهٔ خبر: 29440 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سمينار «ادبیات معاصر ایران» در تركيه برگزار شد

همزمان با آيين اختتامیه دوره‌های کوتاه‌ مدت زبان و ادبیات فارسی که به مدت 12 روز در دانشگاه آتاتورک برگزار شد، وابستگی فرهنگی ایران در ارزروم اقدام به برگزاري سمينار «ادبیات معاصر ایران» كرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این مراسم با حضور سعدی چوگنلی، معاون دانشگاه ارزروم، ویس دگیرمنچای، معاون دانشکده ادبیات، علی گوزل‌یوز، ريیس کرسی ادبیات فارسی دانشگاه استانبول، نعمت ییلدیریم، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک، سلامی باکیرجی، ريیس بخش مطالعات شرق دانشگاه آتاتورک و جمع زیادی از اساتید و دانشجویان ایرانی و ترک برگزار شد.

ابتدای این سمينار با سخنان سعدی چوگنلی، معاون دانشگاه آتاتورک همراه بود. وي با مقايسه خالقان ادبیات غنی فارسی با شاعران و نویسندگان بزرگ و جهانی، ادبیات معاصر ایران را متأثر از این ادبیات بزرگ دانست و گفت: ادبیات معاصر ایران نیز همچون ادبیات كلاسيك آن در بین ادبیات جهانی، جایگاه ویژه را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به متمایز بودن شعر و نثر فارسی، جوانان و دانشجویان را به فراگیری این زبان شیوا فراخواند.

در ادامه نعمت ییلدیریم، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک با قدرداني از وابستگی فرهنگی ایران در ارزروم برای فراهم آوردن فرصت‌های لازم و تشكيل دوره‌های کوتاه‌مدت زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان پیوند این دوره‌ها با سمينار ادبیات معاصر ایران را بسیار پربار دانست.

علی گوزل‌یوز، ريیس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول نیز در سخناني جامع در اين سمينار به بررسی جنبه‌های مختلف ادبیات معاصر ایران از مشروطه تاکنون پرداخت و ادبیات این دوره را در حیطه‌های نظم و نثر با معرفی نویسندگان و ادیبان این دوره و آثار به وجود آماده به صورت مشروح معرفی كرد.

وی علت به وجود آمدن ادبیات معاصر را دگرگونی‌های پی‌درپی و شتاب‌ناک سیاسی، روابط اجتماعی و فرهنگی، ورود عناصری تازه در قلمرو اندیشه و آشنایی با مکاتب فکری و ادبی متنوع دانست.

در پایان نيز دو تن از فارسی‌آموزان مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی ارزروم با خواندن اشعاری از سهراب سپهری شركت‌كنندگان را بیش از پیش با زیبایی‌های شعر نوي فارسی و ادبیات معاصر ایران آشنا کردند.

نظر شما