شناسهٔ خبر: 27766 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیبا کلام: انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها توسط یک نهاد سیاسی تأسف‌آور است

ای کاش این انتخاب براساس مبانی علمی و آکادمیک صورت می گرفت اما متاسفانه چیزی که شاهد هستیم این است که گزینه‌ها صرفا براساس ملاحضات سیاسی انتخاب می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ امروز قرار است صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی به عنوان گزینه ریاست دانشگاه تهران در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود، به همین بهانه سراغ صادق زیباکلام استاد و هیات علمی دانشگاه رفتیم تا نظر او را در مورد نحوه انتخاب روسای دانشگاه و شخص نیلی جویا شویم. این استاد دانشگاه به نحوه انتخاب روسای دانشگاه اعتراض کرد و گفت: این خیلی تاسف‌آور است که فردی که هم از نظر مدیریتی و هم از نظر توان علمی و فنی لیاقت خود را ثابت کرده است و واقعا یکی از بهترین ها در سطح کشور است باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شود و در واقع نگاه سیاسی باید یک پست علمی را تایید کند.

در هیچ جای دنیا رئیس دانشگاه را یک مجموعه که سیاسی هستند و یک نگاه ایدئولوژیک دارند، انتخاب نمی کنند. در تمامی کشور های توسعه یافته حتی کشور هایی که هم ردیف ما هستند از جمله ترکیه، پاکستان، هند انتخاب ریاست دانشگاه بر عهده اشخاص غیر سیاسی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به نحوه انتخاب روسای دانشگاه در کشورهای دیگر گفت: باید به مکانیزم انتخاب مسئولین دانشگاه ها در کشورهای دیگر نگاه کرد که این روند به چه صورت است. آیا یک نهاد حکومتی که نگاه سیاسی و ایدئولوژیک دارند می‌توانند به درستی در خصوص ریاست دانشگاه تصمیم بگیرند؟ پاسخ این است که خیر. در تمام کشورها و جوامع توسعه یافته یک مجموعه از خود دانشگاه در مورد انتخاب گزینه برای ریاست دانشگاه تصمیم گیرنده هستند. ولی متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران ریاست دانشگاه های ما مانند انتخاب مدیر، ناظم و معاون یک دبستان ابتدایی که باید توسط انتخاب آموزش و پرورش تعیین شود.

زیبا کلام به ملاک‌های انتخاب روسای دانشگاه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: ای کاش این انتخاب براساس مبانی علمی و آکادمیک صورت می گرفت اما متاسفانه چیزی که شاهد هستیم این است که گزینه‌ها صرفا براساس ملاحضات سیاسی انتخاب می‌شوند.

او در ادامه در خصوص ریاست های سابق دانشگاه تهران اظهار داشت: به صورت کلی روسای دانشگاه بیشتر نگاه ایدئولوژیک داشتند و این کسانی که رئیس دانشگاه شدند خیلی نتوانستند به دانشگاه خدمت کنند زیرا همه هم وغم آنها مسائل سیاسی بوده نه مسائل علمی. در حالیکه در فضای پس از انتخابات 24 خرداد دیگر نمی توان به ضرب و زور نهادهای امنیتی فعالیت سیاسی دانشگاه و دانشجویان را محدود کرد.

صادق زیبا کلام، در مورد  معرفی نیلی احمد آبادی به عنوان گزینه ریاست دانشگاه تهران گفت: به عقده من، نیلی یک فرد آکادمیک است؛ یک استاد دانشگاه با تجربه طولانی مدت مدیریتی که قابلیت های بالایی هم دارد. این مدتی که دانشگاه تهران رئیس نداشت او از نظر مدیریتی خوب عمل کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گفت: به نظر من بعید به نظر میرسد که نیلی بتواند رای شورای عالی انقلاب را کسب کند. زیرا نگاه اصولگرایان نسبت به او نگاه خیلی مثبتی نیست همچنان که در جریان نامزدی او در وزارت علوم هم شاهد بودیم اصولگرایان به سوابق آکادمیک و مدیریتی او هیچ توجهی نکردند و فقط از منظر سیاسی به او ایراد گرفتند.

نظر شما