شناسهٔ خبر: 27345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس کتابخانه ملی: اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه گسترش می یابد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه بسیار زیاد است و با برنامه ریزی بین نخبگان دو کشور ، آنها را گسترش می دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ 'سید رضا صالحی امیری' دوشنبه شب در حاشیه نشستی با 'محمود ایرول قلیچ' رییس اتحادیه بین المجالس کنفرانس اسلامی در تهران گفت : دو طرف مقرر کردند تا موضوع موضوع ثبت مشترک مثنوی در کمیته حافظه جهانی یونسکو بین ایران و ترکیه مورد پیگیری قرار گیرد.

نشست مشترک رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و رییس اتحادیه بین المجالس کنفرانس اسلامی در محل این کتابخانه و با هدف بررسی راه های گسترش مناسبات فرهنگی میان ایران و ترکیه برگزار شد .

صالحی امیری برگزاری نشست های تخصصی بین نخبگان ایران و ترکیه برای گسترش مشترکات فرهنگی دو ملت را موضوع دوم نشست نام برد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این که ما منادی وحدت هستیم، هفته وحدت در ایران برگزار می کنیم و رهبرمعظم انقلاب ، رییس جمهوری، بزرگان دین و فرهیختگان و شخصیت های کشور نیز به مقوله وحدت توجه جدی دارند، اظهار کرد: درفضای بسیار پرتلاطم منطقه، بزرگترین خدمت به دنیای اسلام، تلاش برای گسترش وحدت میان مذاهب اسلامی است.

وی گفت : ترکیه دارای جامعه بزرگی است که می توانیم به عنوان یکی از کانون های وحدت از آن نام ببریم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: معتقدیم که این موضوعات می بایست در دو سطح رسمی و نیز بین نخبگان گسترش پیدا کند و تبدیل به یک جریان جاری در افکار عمومی ملت ها شود.

صالحی امیری گفت: هم ما و هم نخبگان ترک باید بر این باور باشند که راه نجات امروز ترکیه از این مسایل بزرگ منطقه ای و داخلی گسترش وحدت است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 'محمود ایرول قلیچ' رییس اتحادیه بین المجالس کنفرانس اسلامی در تهران، را یک شخصیت فرهنگی نام برد که حامی تفکر گسترش ارتباطات فرهنگی ایران و ترکیه است.

صالحی امیری با بیان این که مقام ترک از روابط فرهنگی خصوصا در حوزه اسلامی دفاع می کند، گفت: محمود ایرول قلیچ، فردی متعصب نیست و به وحدت شیعه و سنی اعتقاد عمیق دارد.

وی افزود: ایرول قلیچ در تلاش است تا وحدت و نزدیکی فرهنگی میان دو ملت ایران و ترکیه را گسترش بدهد، ضمن این آشنایی زیادی با مسایل عرفانی دارد.

نظر شما