شناسهٔ خبر: 25456 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش ادبیات و فلسفه برگزار می شود

همایش «ادبیات و فلسفه: استعاره و خیال» با حضور استادان فلسفه و ادبیات از دانشگاه‌های ایران و آلمان در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ آذر ساعت ۳ بعدازظهر در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی شهر کتاب؛ یکی از مهم‌ترین مسائل فلسفه و ادبیات بحث استعاره است و ارسطو استعاره را بزرگ‌ترین ابزار هنری شاعران می‌داند و آن را محصول درون‌بینی و ژرف‌نگری شاعران. استعاره، خیال‌انگیزترین و هنری‌ترین مبحث دانش بیان و بلاغت است و نزد فلاسفه غرب از ارسطو تا پل ریکور جایگاه بسیار مهمی دارد.

در فرهنگ اسلامی و ادبیات نیز استعاره جایگاه مهمی دارد و بحث درباره‌ی زبان بدون بحث جدی درباره‌ی استعاره بحثی ناتمام است. مرکز فرهنگی شهرکتاب در ادامه فعالیت‌های فرهنگی و بین‌المللی در حوزه‌ی ادبیات و فلسفه، قرار است که مجموعه همایش‌هایی را با مراکز علمی و فرهنگی آلمان برگزار کند که نخستین آن همایش استعاره و خیال است.

 در این همایش استادان گونتر سولر از دانشگاه مونیخ درباره‌ی مفاهیم استعاری نزد کانت، دکتر رضا داوری اردکانی در باب زبان و استعاره، هانس فگر از دانشگاه برلین درباره‌ی قاعده‌ی خیال نزد ریکور، دکتر اصغر دادبه درباره‌ی استعاره برترین پرتو خیال در سخن، دکتر محمدرضا بهشتی درباره‌ی استعاره و فلسفه، دکتر رضا نیلی‌پور درباره‌ی نقش استعاره در فلسفه‌ی لیکاف، دکتر هوشنگ رهنما در باب استعاره از دید نورتروپ فرای، دکتر حسن بلخاری در باب خیال متصل و منفصل در اوپانیشادها، دکتر حسین شیخ‌رضایی درباره‌ی استعاره و علوم‌تجربی و دکتر امیرعلی نجومیان درباره‌ی استعاره از نگاه دریدا سخن می‌گویند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این همایش به مرکز فرهنگی شهرکتاب،  واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند.

نظر شما