شناسهٔ خبر: 20432 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امیدوارم استیضاح باعث تعویق تغییر ریاست دانشگاه شریف نشود

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ابراز امیدواری کرد: شخصاً دوست دارم که هرچه سریعتر این جابجایی صورت گیرد و امیدوارم فرآیند استیضاح باعث نشود این تغییر به تعویق افتد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر رضا روستاآزاد در نشست خبری که صبح دیروز در دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، درباره انتخاب رئیس دانشگاه صنعتی شریف و معرفی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آخرین خبر را من خود نیز از رسانه ها شنیدم که وزیر علوم گزینه ریاست دانشگاه شریف را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده اند. در گذشته اول سرپرست انتخاب شده و به دانشگاه معرفی می شد و سپس برای تایید به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شد ولی وزیر علوم این بار کار را برعکس کرده و اول گزینه ریاست را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده است که بعد از تایید شورا به دانشگاه معرفی کند.

وی ادامه داد: جلسه بعدی شورا سوم شهریور است و اگر در آن جلسه گزینه معرفی شده تایید شود تا دو هفته دیگر ریاست دانشگاه را بر عهده خواهم داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف به سند راهبردی این دانشگاه که تدوین شده است، اشاره کرد و گفت: سند راهبردی دانشگاه تدوین شده و کمیته پایش سند نیز راه اندازی شده است و این کمیته رصد می‌کند که سندی که تدوین شده چگونه اجرایی شود.

وی ادامه داد: بعد از این که پست ریاست را تحویل دادم کلی کار دیگر دارم. ۷ الی ۸ خط کاری برنامه ریزی کرده ام که بعد از این دوره آن را دنبال خواهم کرد که یکی از آنها مرکز توسعه تکنولوژی آنزیم در دانشگاه است که قرار است دانش فنی آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا تولید انبوه در این زمینه داشته باشد.

روستاآزاد در خصوص این که با توجه به اعلام وصول استیضاح وزیر علوم آیا چرخه معرفی رئیس دانشگاه به تعویق خواهد افتاد گفت: بهتر است فعلاً وارد این حوزه نشویم. دکتر فتوحی مورد تایید ما و همچین مورد تایید شورای دانشگاه و جمع اساتید دانشگاه شریف است و من شخصاً دوست دارم که هرچه سریعتر این جابجایی صورت گیرد و دکتر فتوحی در این مسند قرار بگیرد و امیدوارم فرآیند استیضاح باعث نشود این تغییر به تعویق افتد.

وی از تفاهمنامه با وزارت ارشاد خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه کانون های کارآفرین فناور در مساجد کشور راه اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف  ادامه داد: این یکی از طرح هایی است که برای اولین بار برنامه ریزی شده و ۳۱ مرداد کانون فناور مساجد کشور در مسجد دانشگاه شریف افتتاح می‌شود و قرار است تا آخر سال در ۶۰ تا از مساجد کشور کانون کارآفرین مساجد تشکیل شود و در این طرح مساجد برتر کشور انتخاب می‌شوند تا این کانون های فناور در آنها تشکیل شود. همچنین تیم های فناور برتر نیز انتخاب می‌شوند تا در این مساجد همکاری کنند.

وی ادامه داد: همایش آموزش مبانی کارآفرینی در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۳۱ مرداد تا ۵ شهریورماه با هدف آموزش کارآفرینی و آموزش فناوری به کانون های فرهنگی هنری مساجد آغاز می‌شود.

روستاآزاد در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که دانشگاه شریف در دوره ریاست وی از چندان پیشرفتی برخوردار نبوده گفت: گزارش عملکرد ما منتشر شده پیشرفت علمی در دانشگاه شاخص هایی دارد  که این شاخص ها در رتبه بندی های بین المللی مانند شانگهای، تایمز، کیو اس و پایگاه های علمی بین المللی دیگر خود را نشان می‌دهد. ما طی شش هفت سال گذشته در رتبه بندی تایمز بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار نداشتیم که اکنون در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: طی ۴ سال گذشته حدود ۲۵۰ رتبه ارتقاء یافته ایم و طی سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ حدود ۶۰ الی ۷۰ رتبه ارتقاء داشتیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در بخش آموزشی نیز شاخص های بسیار خوبی داشتیم به طوری که از ۱۰۰ نفر اول کنکور ۹۸ نفر براساس آمار موجود دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. در زمینه پژوهشی نیز هر عضو هیات علمی دانشگاه باید سه مقاله ISI داشته باشد و از نظر کیفی مقالات دانشگاه در سطح بسیار خوبی قرار دارد و آن از ارجاعات زیادی که به مقالات صورت می گیرد مشخص است.

وی ادامه داد: در زمینه کارآفرینی فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه شریف در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و در سطح بسیار خوبی قرار گرفته به طوری که قراردادهای پژوهشی دانشگاه طی ۸ سال گذشته ۱۳ برابر شده یعنی از ۵ میلیارد تومان به ۶۵ میلیارد تومان رسیده است.

روستاآزاد افزود: مراکز رشد ما سالانه ۱۰ شرکت تاسیس می‌کنند و اکنون دانشگاه دارای ۳۰ شرکت است. یک هزار شرکت دانش بنیان تا کنون احصا کرده ایم، ۲ مینی پارک فناوری تاسیس کرده ایم، مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه را در ۳۵ هکتار از وزارت علو مدریافت کرده ایم، مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه را از وزرات علوم دریافت کرده ایم، اولین پارک برج فناوری- نوآوری را راه اندازی کردیم، طرح جامع پردیس پژوهش و فناوری در منطقه ۲۲ در حال راه اندازی است.

وی درباره طرح های کلان ملی نیز گفت: این طرح ها در حال بازبینی است. شورای عالی عطف اعلام کرده از طرح هایی حمایت می‌کند که سفارش دهنده نیز مقداری از هزینه های آن را پرداخت کند، یکی از طرح ها توربین های گازی است که اهمیت جدی در موتورهای جت هواپیما، توربین های ژنراتور برق و کمپرسورهای گاز دارد البته پیشرفت کار خیلی بالا نبوده ولی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه صحبت های خود با توجه به اهمیت رسانه و نقش خبرنگاران گفت: یکی از ابتکارات دنیای امروز بحث رسانه است که دنیای غرب از آن به خوبی بهره گرفته است برای این که جامه خود را رشد دهد. در کشور ما نیز بحث رسانه خوب آغاز شده است و ما تاثیر جدی آن را می بینیم.

وی ادامه داد: وظیفه رسانه اطلاع رسانی است نه تحلیل. رسانه هایی که به جریان خاص فکری منتسب نیستند باید خبر را همان گونه که هست منتشر کنند، مردم خود برداشت خود را خواهند داشت.

نظر شما