شناسهٔ خبر: 18633 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین جلسه تدوین سند راهبردی آموزش عالی قرآنی برگزار شد

اولین جلسه کمیته راهبری تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به ریاست رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با حضور رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، نمایندگان حوزه علمیه و تعدادی از صاحبنظران برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ ابوالفضل خوش منش رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با اشاره به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اهمیت این سند و ضرورت تسریع در تدوین آن گفت: این سند به منزله نقشه راه نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی است و هر حوزه ای که از امر سندنویسی غافل بماند در آینده دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به مبادرت مرکز بر تدوین سند پس از دستور وزیر علوم افزود: پس از تهیه سفارش نامه و فراخوان دریافت طرح نامه، تعدادی طرح نامه به دبیرخانه مرکز ارسال و پس از بررسی های فنی و محتوایی و نظرخواهی از اعضای کارگروه پژوهش، در اردیبهشت ۹۳ پروژه تدوین سند به مجری منتخب واگذار شد.

دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، مشارکت نهادهای مؤثر در حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در تدوین سند را از مهم ترین اهداف تشکیل کمیته راهبری سند دانست و تصریح کرد: از آنجا که این سند پس از تدوین باید توسط همین سازمان ها و نهادها عملیاتی شود برگزاری منسجم کمیته و مشارکت حداکثری اعضا در آن زمینه ساز اجرای این سند مهم خواهد بود.

در ادامه مصطفی زمانیان مجری طرح به ارائه گزارشی از اقداماتی که تاکنون صورت گرفته پرداخت و پس از آن اعضا به بحث و تبادل نظر پیرامون طرح پرداختند.

همچنین بررسی تکالیف نهادهای مؤثر در نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی از دیدگاه اسناد بالادستی از جمله اقداماتی است که به منظور تهیه نقشه راه این نهادها در راستای تحقق این اهداف صورت گرفته است.

سپس حجت الاسلام شیعی نماینده حوزه علمیه با ابراز خرسندی از تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی بر لزوم تهیه عالمانه آن تاکید کرد و گفت: ظرفیت حوزه علمیه در امر پژوهش و آموزش قرآن سطحی مطلوب است و باید در تدوین سند نقش محوری حوزه را در نظر گرفت.

محمد ابویی رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز با اشاره به ضرورت سند نویسی برای هر علمی افزود: در راستای تحقق چشم انداز علمی کشور، امروز در کشور سند نویسی در حوزه های مختلف رشد چشمگیری داشته که این امر کمک فراوانی به توسعه و رشد کشور می کند.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد برنامه ای مجری در طراحی سند از نقاط مثبت این طرح است و تعیین پروژه های ملی به مثابه خروجی اصلی این طرح می باشد.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان افزود: قرآن به عنوان عامل وحدت در منطقه حساب می شود اما این مبحث نباید ما را از نگاه رقابتی باز بدارد و باید سعی کنیم در منطقه حرف اول را بزنیم.

نظر شما