شناسهٔ خبر: 17992 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «ابوالحسن علی بن حسن زواره ­ای» برگزار می‎شود

نشست «ابوالحسن علی بن حسن زواره ­ای» در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‎شود.

فرهنگ امروز: نشست «ابوالحسن علی بن حسن زواره ­ای» امروز چهارشنبه 4 تیرماه با حضور «منصور پهلوان» در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‎شود.

گروه رجال و خاندان های اسلامی طی نشستی با عنوان »ابوالحسن علی بن حسن زواره ای» به بررسی آثار و اندیشه­‎های این دانشمند شیعی خواهد پرداخت. این نشست روز چهارشنبه چهارم تیر ماه از ساعت 17 تا 19، با حضور دکتر منصور پهلوان عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

ابوالحسن علی بن حسن زواره ای از دانشمندان به نام قرن دهم است که در عهد شاه اسماعیل صفوی و فرزندش شاه طهماسب

می زیست. زادگاه این مفسر به نام زواره قریهای مشهور در نزدیکی اردستان اصفهان است. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود به اصفهان و کاشان رفته و پس از تلمذ نزد اساتید حوزه علمیه این دو شهر، برای تکمیل تحصیلات خود رهسپار هرات

گردیده است. با به قدرت رسیدن شاه طهماسب و علاقه وافر وی در نشر و تقویت مذهب شیعه، زواره ای از هرات به ایران بازگشت و به دستور این پادشاه در مقابل کتب معروف اهل سنت و جماعت به ترجمه و تألیف کتب شیعی اهتمام ورزید.

 زواره ای مفسر و از چهرههای برجسته عالم تشیع از اکابر شاگردان محقق کرکی، شیخ علی بن عبدالعالی، سید غیاث الدین جمشید

 زوارهای مفسر و سید امیر عبدالوهاب استرآبادی بود. وی در کنار تفسیر قرآن و آثار متعدد راجع به حدیث و قصص انبیاء، به ترجمه و شرح نهج البلاغه دست یازیده و توانسته شرحی دیگرگون از کلام امیرالمؤمنین فراهم آورد.

از آثار وی می توان به ترجمه الخواص یا تفسیر زواری، در تفسیر قرآن، تألیف شده در سال 946 ق؛ شرح نهج البلاغه به

فارسی به نام روضة الابرار؛ ترجمه کشف الغمه بهاءالدین عیسی اربلی به نام ترجمة المناقب؛ ترجمه مکارم الاخلاق رضی الدین طبرسی به نام مکارم المرائم؛ ترجمه عده الداعی ابن فهد حلی به نام مفتاح النجاح؛ ترجمه الاحتجاج شیخ طبرسی که به نام شاه طهماسب به پایان رسانید؛ ترجمه الاعتقادات شیخ صدوق به نام وسیله النجات؛ ترجمه تفسیر منسوب به امام عسگری (ع) به نام آثارالاخیار؛ ترجمه الطرائف ابن طاووی به نام طراوه  اللطائف؛ مرآت الصفا، در زیارات؛ مجمع الهدی در تاریخ پیامبران؛ تلخیص احسن الکبار فی مناقب ائمه اطهار ورامینی به نام لوامع الانوار الی معرفه ائمه الاطهار به فارسی اشاره کرد.

 

ساعت: 17 الی 19

 

نظر شما