شناسهٔ خبر: 17795 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انقلاب کوبا آغازی برای بیداری مردم جهان بود

مراسم رونمایی از کتاب دموکراسی اصیل به مناسبت سی و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیکی ایران و کوبا در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمد رجبی رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره انقلاب مردم کوبا گفت: انقلاب کوبا نقطه آغاز بیداری مردم جهان بود. در آن زمان من نوجوان بودم و شرح شکست حمله آمریکا به خلیج خوک‌ها و کوبا را به همراه پدرم گوش می‌دادم. باور کردنی نبود که یک کشور کوچک درست در دهان آمریکایی که قدرت داشته باشد استقلال و حیثت خود را حفظ کند. بسیاری ازکشورهای جهان فکر می‌کنند در برابر آمریکا کاری انجام دهند اما وقتی کشوری مثل کوبا در گلوگاه آمریکا آزادی خودش را به دست آورد، خیلی از کشورهای تحت سلطه امیدوار شدند. البته انقلاب‌های زیادی قبل از کوبا رخ داده بود که کشورهایی از جمله اندونزی و هند مثل آن بودند ولی هیچکدام تجربه انقلاب کوبا را نداشتند. 

رجبی ادامه داد: ما در ایران قبل از اینکه آمریکا توطئه خودش را درباره نفت به کار ببندد موفق شدیم نفت را ملی کنیم. اما این تصور که آمریکا در ایران نمی‌تواند دخالت کند و توان این را ندارد که کوبا را شکست دهد باعث امیدواری ایران و دیگر کشورها شد. با همین امیدواری بود که مبارزان ویتنامی ۱۲ سال مقاومت کردند و به موفقیت رسیدند. بنابر این انقلاب کوبا حق بزرگی بر گردن تمام نقلاب‌های آزادیبخش دارد اما از انقلاب کوبا مهمتر اداره این کشور بود که با محاصره آمریکابه مدت ۵۵ سال دوام آورد.عامل اصلی جنبه عدالت‌طلبانه کوبا بود که توانست ارتباط بین مردم و دولت را مستحکم کند. با توزیع عادلانه امکانات در کشور و به پا خواستن فیدل کاسترو به عنوان نگه دارنده انقلاب مردم کوبا توانستند تا به امروز این انقلاب را زنده نگه دارند. 

وی با اشاره به شرایط کشورهای دیگر در خاورمیانه عنوان کرد: وقتی می‌بینیم که سوریه و عراق دچار چه وضعیت وخیمی در اثر توطئه آمریکا شده‌اند متوجه می‌شویم که کوبا چقدر مستحکم بوده که از این توطئه‌ها در امان مانده است. وقتی بیش از ۶۰۰ توطئه برای قتل کاسترو کشف می‌شود نشان دهنده این است که کوبا توانسته مقابل فشارها مقاومت کند که این جز با مقاومت مردم کوبا امکانپذیر نبود. ما کشوری داریم که بیش از تمام دنیا فارغ‌التحصیل دانشگاهی دارد. کشور کوبا بیش ازتمام فارغ‌التحصیل عالیه دارد و طبق آمار سازمان ملل تعداد تخت بیمارستانهای این کشور نسبت به جمعیت آن رتبه اول را دارد. و در بسیاری از موارد در سطوح بالای جهانی قرار دارد. راز پیروزی انقلاب کوبا برای تمام مردم دنیا آموزنده است. هر کشور انقلابی که از تجربه کوبا استفاده نکند به خودش ضرر رسانده است. امروز نیازمند مطالعه دقیق و ارتباط تنگاتنگ با کوبا هستیم تا نه فقط برای کوبا بلکه برای خودمان نیز مفید باشیم. کوبا نه تنها خودش را نگه داشت بلکه پشتوانه‌ای برای کشورهایی شد که جویای استقلال‌طلبی بودند. 

رجبی افزود: ما اعزام داوطلبان کوبا را به آمریکای جنوبی از یاد نبردیم که به کمک آنها آپارتاید از بین رفت. ما برای کوبا ارزش بسیاری قائلیم و از تمام دوستانی که برای معرفی این کتاب و دستاوردهای جدید کوبا تلاش کردند تشکر می‌کنیم. ما به عنوان کتابخانه و اسناد مرکز شورای اسلامی علاقه‌مند هستیم به پیشنهاد سفیر بولیوی کمیته‌ای برای ترجمه کتاب‌ها به فارسی تشکیل شود و همچنین آمادگی خودمان را در این رابطه اعلام می‌کنیم. خوشبختانه سفیر ونزوئلا هم از ترجمه شاهنامه خبر داد که کمک می‌کند ما گذشته خودمان را بهتر بشناسیم.

در ادامه این مراسم ولادیمیر گونزالس سفیر کوبا گفت: در ایران برایم افتخاری است که در مراسمی حاضر شدم که از کتاب دموکراسی اصیل رونمایی می‌شودو برای این کتاب حمید شهرابی نویسنده کتاب سفرهای به کوبا برای جمع‌آوری بهتر اطلاعات داشتند. یکی از دلایل برگزاری این جلسه یادآوری ۳۵ سال رابطه ایران و کوبا چند ماه بعد از انقلاب ایران است. در خصوص این موضوع در ۲۲ آوریل نمایشگاه نقاشی و عکس در دانشگاه زبان و ادبیات تهران برگزار شد که از کشور کوبا ۱۲ اثر یک عکاس کوبایی و از طرف ایران هم ۶ اثر از آثار سبک پلاستیک کاملیا دلجو در آن شرکت کرده بود. کتاب دموکراسی اصیل  شاید از نظر حجم کوچک باشد اما ارزش والایی دارد و بیشتر درباره یک ایرانی است که با مقامات کوبایی صحبت‌ها و تبادل نظرهایی انجام داده که منتج به نوشتن این کتاب شده است. 

حمید شهرابی به عقایدی ایمان دارد که با استحکام و پایداری به آن رسیده است. در واقع سنگرهای عقاید از نظر ارزشی بالاتر از سنگرهای سنگی هستند. 

وی به دفعات متعدد به کشور کوبا سفر کرده و ازایشان تشکر می‌کنم که تحقیقاتی درباره تحریم اقتصادی آمریکا و ۵ قهرمان ضد تروریست کوبایی انجام داده که البته آمریکایی‌ها آنها را تروریسم می‌دانند. 

سفیر ایران در کوبا در تعریف دموکراسی توضیح داد دموکراسی به عقایدی می‌گویند که ملت‌ها به آن معتقدند و در واقع شکلی از هدایت جامعه است که عنوان‌های مختلفی را به جامعه نسبت می‌دهد و شکلی از تصمیم‌گیری دولت به همراه مردم است. در دموکراسی مردم سهم مستقیم یا غیرمستقیمی در مشروعیت یافتن دولت دارند. مردم معمولا با روابط اجتماعی مستحکم کنار هم قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه دردنیا قدرت‌های سلطه‌گر زیادند نمی‌توانیم بگوییم دموکراسی به طور کامل وجود دارد. اما همواره دو نوع دموکراسی عملی و رفتاری رواج داشته است. 

وی در تشریح دموکراسی شکل گرفته در کوبا بیان کرد: در کوبا شکلی از دموکراسی وجود دارد که از طریق اکثریت مردم تصمیم‌گیرنده شکل گرفته و مردم در آن سهیم بودند و در ۱۹۵۹ این انقلاب به وجود آمده است. انقلاب کوبا ریشه در استعمار اسپانیا و نئولیبرالیسم آمریکا دارد و به همین دلیل دموکراسی ریشه عمیق تاریخی و اجتماعی در کوبا دارد. و ما نیز سعی می‌کنیم این کتاب را به اسپانیایی ترجمه کنیم.

در ادامه احمد سبحانی سرپرست سابق معاونت وزارت خارجه گفت: اولین کشوری که بعد از انقلاب اسلامی با آن ارتباط قرار کردیم کوبا بود. کوبا را تحت تحریم شدید قرار دادند و تمام کشورهای آمریکایی با آن قطع رابطه کردند. ولی امروزه بدون آمریکای شمالی و کانادا اتحادی را تشکیل می‌دهند و در واقع کشور تحریم کننده را تحریم کردند. 

وی در ادامه با نقل خاطره‌ای از هوگو چاوز عنوان کرد: هوگو چاوز می‌‌گوید وقتی که می‌خواستیم انقلاب کنیم هیچ منبع مالی نداشتیم و روزی سفیر کوبا از من پرسید که هدفتان از انقلاب چیست و می‌خواهید به چه برسید. چاوز گفت می‌خواهیم علیه ظلم و امپریالیسم قیام کنیم.سفیر کوبا یک جعبه کفش به چاوز هدیه کرد که وقتی آن را باز کرد با ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار مواجه شد و این پول جرقه‌ای برای انقلاب ما بود.

وی افزود: امروز مردم آمریکای لاتین با احترام به انقلاب کوبا نگاه می‌کنند. و شاید کمبودهایی در رابطه با این انقلاب وجود داشته باشد. اما محصول همان تحریم آمریکای شمالی است که بیش از ۵۰ سال این تحریم‌ را به کوبا تحمیل کرد. 

حمید شهرابی در ادامه این مراسم رونمایی کتاب دموکراسی اصیل گفت: ۳۵ سال پیش وقتی روابط بین ایران و کوبا برقرار شد، قبل از آن ایران و اسرائیل ژاندارم منطقه خاورمیانه بودند اما امروز ایران پایگاه اصلی مبارزه علیه نظام سلطه در منطقه است. قبلا کوبا در آمریکای لاتین تنها بود اما امروز جبهه مقاومت به برکت کوبا پررنگ شده است. امروزه دو نقطه مبارزه علیه سلطه ایران و کوبا هستند و به همین علت است که تحکیم روابط بین ایران و کوبا اهمیت دارد. 

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته آمریکا هم به راز این روابط پی برده بود و وقتی سفارت آمریکا اشغال می‌شود یکی از اسنادی که از لانه جاسوسی به دست می‌آید این است که باید مواظب این روابط باشند. تلاش ایالات متحده این بود که حقایق نسبت به انقلاب ایران و کوبا مخدوش شود. 

شهرابی ضمن بیان اینکه روابط ایرن و کوبا همواره دستاوردهایی داشته است تشریح کرد: روابط ایران و کوبا طی ۳۵ سال اخیر دستاوردهایی داشت اما معتقدم هیچگاه پاسخگوی نیازهای اصلی مانبوده است. این در روابط بین دو دولت و ملت ایران و کوبا صادق است. جا دارد که روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و مردمی دو کشور تحکیم شود و مردم کوبا بسیج انقلاب اسلامی را بشناسند و این واقعیت را بدانند و البته مردم ما هم این واقعیت را بدانند که ۹۲ درصد مردم کوبا در انقلاب خودشان شریک بودند. 

وی در پایان گفت: قصد داریم قدم‌هایی در جهت تقویت روابط ایران و کوبا برداریم. قرار است ۷ اکتبر یک تظاهرات برگزار کنیم که شعارمان متوقف شدن تحریم‌ها علیه ایران و کوبا باشد. در این تظاهرات مردم شعار می‌دهند که جنگ‌های سوریه و عراق باید متوقف شود. و امیدواریم تحریم‌ها علیه ایران، سوریه، کوبا و روسیه متوقف شد.

نظر شما