شناسهٔ خبر: 17702 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضا اسماعیلی «حد تو رثا نیست، عزای تو حماسه است»‌ را منتشر می‌کند

رضا اسماعیلی از انتشار گزیده‌ای از اشعار شاعران سه نسل اول‌، دوم و سوم انقلاب با موضوع عاشورا که دربردارنده اشعار معرفتی و حماسی شاعران است،‌ در قالب مجموعه‌ای با عنوان «حد تو رثا نیست عزای تو حماسه است»‌ خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رضا اسماعیلی، از انتشار مجموعه جدید خود با عنوان «حد تو رثا نیست عزای تو حماسه است»‌ تا پایان سال جاری خبر داد و گفت:‌ این کتاب در واقع گزیده اشعار عاشورایی است که دربردارنده بیش از ۸۰ غزل است که با مضمون عاشورا و نهضت کربلا سروده شده است،‌ این اشعار از شاعران ۳ نسل دهه اول،‌ دوم و سوم انقلاب انتخاب شده است.

وی افزود:‌ شاعرانی چون علیرضا قزوه، زهرا شعبانی، حسنا محمدزاده، رجبعلی کاشانی، حمیدرضا برقعی،‌ حسین اسرافیلی،‌ علی معلم و ... از جمله شاعرانی هستند که نمونه‌هایی از اشعارشان در این کتاب گردآوری شده است.

اسماعیلی با اشاره به معیارهای گزینش اشعار گفت: تلاش کردم،‌ اشعاری را مد‌نظر قرار دهم که وجه عرفانی و حماسی در آن‌ها قوی‌تر از سوگ و مرثیه باشد و به نوعی تلاش کردم تا اشعاری انتخاب شود که به بعد حماسی و عرفانی عاشورا بیشتر توجه کرده باشد،‌ تا بعد سوگ و مرثیه.

اسماعیلی تصریح کرد: هم‌چنین در این مجموعه شاعرانی که کمتر در این دو دهه اخیر به آن‌ها توجه شده است،‌  بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند،‌ شاعران جوانی که آثار پرمایه و نغز دارند،‌ اما کمتر دیده شده‌اند.

وی با اشاره به ارزیابی سروده‌های عاشورایی دهه اخیر گفت: معمولاً اشعار عاشورایی کاربرد مختلف دارند، اشعاری که شاعران به نیت استفاده در هیئت‌های مذهبی عرضه می‌کنند طبیعتاً‌ باید سوگ و مرثیه بیشتری داشته باشد‌، تا موجب تأثرات عاطفی افراد شود،‌ اما سروده‌هایی هم وجود دارند که سعی کردند، قیام و اهداف کربلا را به تصویر بکشند و آن مباحثی را که خود حضرت اباعبدالله(ع) در رجز‌های حماسی می‌خواندند و در احادیثی که از امام حسین(ع) به یادگار مانده‌، مشاهده می‌‌شود را بیان کنند.

اسماعیلی تصریح کرد:‌ بسیاری از شاعران تلاش کردند تا اهداف قیام و نهضت عاشورا را تبیین کنند. در اشعار این شاعران  بعد حماسی و معرفتی بیشتر نمایان است. این در حالی است که در شعر عاشورایی امروز بیشتر سوگ و مرثیه است و کمتر بعد معرفت‌شناسی و جامعه شناسی عاشورا  مورد توجه قرار گرفته است. این ضرورت وجود دارد که ما شعر عاشورایی را به این سمت و سو هدایت کنیم که عنصر بیدارگری و معرفتی را شاخص‌تر مورد توجه قرار دهد.

وی با اشاره به عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب را از غزل مرحوم حسین منزوی انتخاب کرده‌ام و در عنوان نیز تلاش کردم تا این پیام را به مخاطب ارائه کنم که در این مجموعه بیشتر با اشعار معرفت‌شناسی مواجه است.

نظر شما