شناسهٔ خبر: 17098 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت‌الله رمضانی: در عرفان نظری به چیزی وجود داده نمی‌شود، بلکه اختفا و انکشاف مطرح است

آیت‌الله رمضانی در نشست علمی جستاری در تبیین کثرت وجود از نظریه تشکیک وجود ملاصدرا در برابر انتقادهای آیت‌الله فیاضی دفاع کرد. او گفت: در عرفان نظری به چیزی وجود داده نمی‌شود، بلکه اختفا و انکشاف مطرح است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست علمی جستاری در تبیین کثرت وجود عصر روز گذشته ۱۸ خرداد با حضور و سخنرانی آیت‌الله غلامرضا فیاضی و آیت‌الله حسن رمضانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

آیت‌الله رمضانی استاد و پژوهشگر فلسفه و حکمت اسلامی در این نشست به دفاع از نظریه تشکیک وجود از نظر ملاصدرا پرداخت و گفت:‌ در فضای تعبدی و عرفان نظری اسلامی اتصال ما به خداوند به گونه‌ای مطرح شده که ما عین ربط به خدا در نظر گرفته می‌شویم نه مانند اتصال یک میوه به درخت.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد درباره حقایق عینیه و موجودات کثیر بیرونی صحبت کنیم و موضوع حق یا حقیقت‌الوجود را طرح نکنیم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. مشکل آنجا بروز می‌کند که در کنار کثرات خلقیه صرف‌الوجود بپذیریم.

این استاد و پژوهشگر فلسفه توضیح داد: مسئله اینجاست که صرف وجود چگونه در کنار موجودات جزئیه قرار می‌گیرد. وقتی بحث از تباین مطرح می‌شود باید روشن کنیم که تباین وجود را مدنظر داریم یا تباین موجودات را.

آیت‌الله رمضانی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم تباین وجودات را بپذیریم اما تباین میان موجودات را بر یک معنا می‌توان پذیرفت زیرا گاهی تباین معنای انفصال و بریدگی می‌دهد و گاهی هم به معنای تفاوت و اختلاف است.

وی در مرور مقدمات و استدلال آیت‌الله فیاضی که پیش از او سخن می‌گفت، اظهار کرد: آیت‌الله فیاضی گاهی از وجودات صحبت می‌کردند و مثلا گفتند ما وجود خود را احساس می‌کنیم اما باید منظور خود را روشن کنند که منظور اینجا وجود است یا موجودیت. ما نمی‌توانیم وجود خود را احساس کنیم زیرا اصلا ما وجود نیستیم.

وی ادامه داد: ایشان گفتند موجودیت یا موجود ساختن یعنی دادن وجود به چیزی. در حالی که از نظر ما اصلا اینطور نیست ما به چیزی وجود و عدم نمی‌دهیم زیرا وجود یا عدم خودشان پذیرای طرف مقابل خود نیستند یعنی وجود عدم را نمی‌پذیرد و عدم هم وجود را نمی‌پذیرد آنچه که در به وجود آمدن رخ می‌دهد آشکار ساختن و اختفا است. یعنی چیزها در فرآیند ایجاد شدن ظاهر شده یا مخفی می‌شود به این ترتیب نظریه‌ی دادن وجود غیر قابل دفاع است.

نظر شما