در مقاله «حقوق بشر دوستانه در قرآن و صدر اسلام با تکیه بر مفهوم جهاد» می خوانیم: وجود حکم جهاد در اسلام سبب گردیده دین اسلام به ستیزه جویی و جنگ طلبی شهرت یابد. این در صورتی است که اسلام نه تنها اصل و اساس جنگ و خشونت را مجاز نمی داند، بلکه جهاد را با رعایت شرایطی خاص راهی در جهت احقاق حقوق از دست رفته انسان ها و مقابله با جور و ستم ایشان دانسته و با در نظر گرفتن قواعد و اصولی مشخص و صریح تلاش می کند تا آثار مخرب جنگ و مخاصمه را کنترل و محدود نماید. تلاشی که حقوقدانان در راستای تدوین و توسعه حقوق بین الملل بشر دوستانه نموده اند، همگی از جمله اصول هستند که مورد توجه اسلام نیز بوده و توسط فرمانروایان اسلامی نیز رعایت شده و به صورت امری اجباری مورد توصیه قرار داشته اند. ریشه حقوق بین الملل بشر دوستانه امروزی را همچنین می توان در تعالیم و دستورات صدر اسلام نیز مورد توجه و بررسی قرار داد.
مدیرمسئول این فصلنامه دکتر مهدی ذاکریان عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ـ ایران و سردبیر آن با محمود منشی پور استاد دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو ـ آمریکا و رئیس هیئت تحریریه، الکساندر نوپس استاد دانشکده حقوق دانشگاه اوترخت ـ هلند است.
نظر شما