شناسهٔ خبر: 16401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا: بین فیلسوف و معلم فلسفه تفاوت وجود دارد

رئیس دانشکده الهیات الزهرا گفت: بین فیلسوف و معلم فلسفه فرق است، البته برخی معتقدند که این دو یک تعریف دارند و دیگران بیان می‌دارند که فیلسوف افرادی همچون افلاطون و ارسطو هستند و سایرین استاد و معلم فلسفه هستند در صورتی که مثل دسته اول فکر کنیم، دامنه فلاسفه زیاد می‌شود در غیراین صورت افراد زیادی در بخش اساتید فلسفه هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز»  به نقل از فارس؛ دانشیار فلسفه دانشگاه الزهرا (س) و رئیس دانشکده الهیات این دانشگاه درباره آسیب‌های موجود در حوزه فلسفه اسلامی ـ ایرانی گفت: دوره‌ای از تاریخ می‌بینیم که جریان‌های فکری ـ فلسفی در سراسر دنیا بر محور اندیشه‌های متفکران ایرانی بنا گذاشته شده، اما پس از آن و در دوره‌ای با روی کار آمدن متفکران و فیلسوفان غربی بخشی از اندیشه‌های ایرانیان مورد غفلت قرار گرفت.

این استاد دانشگاه درباره اطلاعی که فلاسفه غربی از وضعیت فلسفی در ایران داشته و دارند، گفت: شاید برخی اعتقاد داشته باشند که فعالیت‌های فلسفی در ایران مورد غفلت قرار گرفته اما اینجا باید گفت که صاحب نظران ما تلاش خود را انجام داده‌اند حتی هانری کربن نیز بدین امر اشاره داشته است.

توازیانی با بیان اینکه بسیاری از دانش پژوهان ایرانی به این سنت فلسفی ایرانی و اسلامی اذعان داشته و در این راستا گام برمی‌دارند، اظهار داشت: آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد اما باید تلاش کنیم تاریخ فلسفه خود را در جهان بسط دهیم.

 وی با اشاره به اینکه ایرانیان نیز مانند سایر ملل باید تاریخ فلسفه و ذخایر فرهنگی خود را به سطح جهان معرفی کند، توضیح داد: چنین معرفی از سوی رسانه‌ها صورت می‌پذیرد باید رسانه‌هایمان را به این فضا مجهز کنیم تا ذخائرمان را به سطح جهانی معرفی کند.

توازیانی در ادامه افزود: در نهایت اصول فلسفی‌مان را به جهان صحیح معرفی کنیم، امام خمینی (ره) توجه ویژه‌ای به فلسفه علامه طباطبایی نشان دادند و بنابراین کرسی‌های فلسفی ایشان در کشور ایجاد شد و بسیار از او تأثیر پذیرفتیم، این نمونه‌ها باید به جهانیان معرفی شوند ما در آینده نیازمند تفکرات فلسفی اساتید و فلاسفه معاصر خود خواهیم بود.

نظر شما