شناسهٔ خبر: 16074 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

اطلاعات حکمت و معرفت

حکمت و معرفت97 شماره ۹۷ ماهنامه علمی _تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد؛ این ماهنامه با محوریت معنویت و زندگی به اندیشه‎هایی در این باره پرداخته است.

فرهنگ امروز: شماره ۹۷ ماهنامه علمی _تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد؛ این ماهنامه با محوریت معنویت و زندگی به اندیشه‎هایی در این باره پرداخته است.

بی‎تردید پس از مطرح شدن موضوع معنای زندگی در اذهان بسیاری از ما و از نظر گذراندن پاسخ های متعدد و متنوع در قبال آن بی‎اختیار موضوع دومی ذهن را به خود مشغول می‎سازد. مبنی بر این که در این میان چگونه ارتباطی میان ساحت معنا و معنادار بودن یک زندگی برقرار است؟ آیا این ساحت یا به معنای دیگر معنویت عنصری است در کنار دیگر عناصر معنادار یا بواقع از آن چنان جایگاهی بهره مند است که در فقدان آن زندگی از معنا نیز تهی می‎گردد.

معنویت، که از واژه لاتین، spiritus، به معنی روح زندگی نشأت می‎گیرد، خواه همچنان که هیستون اسمیت به بیان آن می‎پردازد، شیوه‎ای از بودن و تجربه کردن باشد که از طریق آگاهی از ساحت متعال حاصل می‎شود و با ارزش‎های قابل فهم خاصی در مورد خود، دیگران، طبیعت، زندگی، و هر آنچه که انسان آن را امری غایی می‎یابد توصیف شود.

در تلاش بوده‎ایم تا ترکیب مقالات دفتر «معنویت و زندگی» هم به صورت نظری و هم در عمل راهگشایی باشد هر چند ناچیز در گام نهادنی آگاهانه و بیش از پیش در این عالم والا و تا حد ممکن سعی شده است تا به سپری شدن یک زندگی بر این کره خاکی از دوران کودکی تا بزرگسالی و سالخوردگی نظری افکنده شود تا به حقیقت این مطلب واقف شویم که آیا در زندگی ما به عنوان یک انسان لحظه‎ای وجود دارد که از زیستن در ساحت متعالی معنا و به عبارت دیگر زندگی معنوی کردن بی‎نیاز باشیم؟

این ماهنامه در بخش دفتر ماه به معنویت و عقلانیت، معنویت از دیدگاه قرآن، دین و کشف خویشتن، معنویت کودکان، سلامت معنوی و افسردگی، خرد و رضایت از زندگی در سنین سالخوردگی پرداخته است. در بخش ادب و هنر «روی چون قمر» یا روی چون سپر» را بررسی می‎کند. در اندیشه و نظر، تاریخ و آیین‎های معنوی در ایران، دانشنامه فلسفه اخلاق، سیری در اعتقاد نامه‎های شیعی را آورده است. در بخش کتاب ادب مردمی، حقیقت بی‎یار و یاور است، معرفی کتاب خارجی را مورد بررسی قرار داده است.

نظر شما