شناسهٔ خبر: 15534 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گسترش اسلام در اندونزی متأثر از انقلاب اسلامی ایران است

گسترش اسلام در اندونزی متأثر از انقلاب اسلامی ایران است. مباحث زیادی همچون حجاب زنان، فعال شدن مساجد،فعالیت های اسلامی در دانشگاه های اندونزی، آسیای جنوب شرقی و جهان، از انقلاب اسلامی اثر پذیرفت و این امر ، نگرانی غرب را به وجود آورد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ دکتر مصطفوی قائم مقام معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی مدیر مرکز اسلامی جاکارتا و حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با پروفسور دکتر نصرالدین عمر معاون وزیر دین اندونزی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، نصرالدین عمر ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی اظهار داشت: اندونزی و ایران روابط دیرینه ای داشته و دارند و وجود واژه های زبان فارسی در  زبان اندونزیایی دلیل روشن  این ادعا است. ایران و اندونزی دارای تمدن و فرهنگ مشترک اند که در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت؛ زیرا که تمدن و فرهنگ این دو کشور بزرگ اسلامی مانند سکه دو طرفه است، یک طرف آن ایران و طرف دیگر اندونزی است.

معاون وزیر دین اندونزی گفت: یکی از وظایف ما رسیدگی و حل مسایل میان شیعه و سنی است.ما توصیه هایی به ضرورت نزدیکی این گروه ها ارایه داده ایم که در مقابل هم قرار نگیرند؛ چرا که دشمنان سوء استفاده می کنند و حتی از رسانه ها جهت سوء استفاده، پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در اندونزی تفاوت های فکری و اعتقادی مشهود است و به نظر می رسد این خوب است و زیبایی خودش را دارد؛ بگذاریم همه باشند و نیازی نیست که همه را یکی کنیم و به یک عقیده و تفکر اعتقاد داشته باشیم.

نصر الدین اظهار کرد: در اندونزی افراد افراطی و معتدل وجود دارد و دو بار با علمای هر دو گروه جلسه داشتیم که همیشه بر این امر تأکید داشتیم که شیعه و سنی را باید در کنار هم قرار دهیم نه در مقابل هم، چون همه برادر هستند.

مصطفوی، رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار،گفت: اگر رهبران و هادیان، به وظایف اصلی خودشان واقف باشند که همان عبادت است، آن وقت تمام اختلافات حل می شود و بخاطر کمبود اطلاعات و آگاهی نسبت به معنویت و عقلانیت باعث می شود گروه‌هایی همانند تکفیری ها بروز و ظهور کنند. ما هم همین نظر را داریم که افراطی گری با فلسفه اسلام سازگار نیست.

وی ادامه داد:  امام خمینی(ره) جمله معروفی دارند که اگر۱۲۴هزار پیامبر باهم بنشینند، هیچ اختلافی به وجود نخواهد آمد. بنابراین، برای حل این اختلافات باید به آسیب شناسی و سپس ارائه راهکارها و سازماندهی برای رسیدن به اهداف پرداخته شود.

وزیر دین اندونزی سپس به بحث نقش انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: بیداری و گسترش اسلام در اندونزی متأثر از انقلاب اسلامی ایران است. در سال ۱۹۸۴ اسلام با گرایش محلی با ظهور اسلام استدلالی بروز و ظهور پیدا کرد. گروه های اسلامی در اندونزی از این انقلاب متأثر شده است. مباحث زیادی از جمله حجاب برای زنان، فعال شدن مساجد، فعالیت های اسلامی در دانشگاه های اندونزی، آسیای جنوب شرقی و جهان، از انقلاب اسلامی اثر پذیرفت و این امر ، نگرانی غرب را به وجود آورد.

وی ادامه داد: در آینده اندونزی و ایران حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت و این دو حامل پرچم اسلام با چهره جدید هستند؛ ایران با قدرت فناوری که به ویژه در حال حاضر به ریاست آقای روحانی، از رویکرد دیپلماسی عقلانی و منطقی استفاده می کند و اندونزی از طرفی دیگر با پیشرفت اقتصاد و منابع طبیعی و انسانی، به دو قدرت بزرگ در جهان تبدیل می شوند و در مقابل دشمنان می ایستند. فکر می کنم ایران هم می تواند در خاور میانه نقش مهمی ایفا کند.چون کشورهای دیگر مانند مصر و اردن در حال حاضر به اندازه ایران نرسیده اند. لذا این دو کشور بزرگ اسلامی می توانند یک تمدن نوین اسلامی بسازند.

معاون وزیر دین اندونزی سپس در خصوص  برنامه هسته ای، اظهار کرد: در این مورد از ایران حمایت می‌کنم و امیدوارم اندونزی هم بتواند به این قدرت برسد؛ زیرا که نفت و گاز در حال تمام شدن است. کشورهای دیگر مانند آمریکا، چین و... از آن بهره برده و می برند، چرا ما و امت اسلامی که جمعیتش به ۱,۷ میلیارد رسیده است، استفاده نکنیم؟.

مصطفوی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: ارتباطات ما برادرانه و عالمانه است و از نظرات شما استفاده کرده و احترام قائل هستیم. باید با کمک هم آینده پژوهشی عالمانه داشته باشیم و راه را مشخص کنیم که این امر ساده نیست. علاوه بر آن باید از ظرفیت هایی مانند قرآن و حج، برای وحدت امت اسلامی بهره ببریم. می توانیم روی این ظرفیت ها همکاری داشته باشیم مثلاً به بحث در فلسفه حج بپردازیم.

وی از معاون وزیر دین و شخصیت برجسته قرآنی و دینی کشور اندونزی مجددا پیرو دعوت سفارت و رایزنی برای سفر به ایران اسلامی دعوت کرد.

نصرالدین در خصوص دعوت رایزنی فرهنگی ایران برای سفر به ایران ،گفت: مایلم به ایران به عنوان یک شاگرد سفر کنم، نه به عنوان مقام سیاسی تا بتوانم آزادانه و بدون هیچ تشریفاتی از اساتید گرامی به خصوص در زمینه قرآن و عرفان بهره ها ببرم.

نظر شما