شناسهٔ خبر: 15390 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهبر انقلاب کتاب خواندن را امری واجب می‌دانند

مدیر انتشارات انقلاب اسلامی با اشاره به نظرات رهبر انقلاب در خصوص کتاب و کتابخوانی گفت: ایشان معتقد است که کتاب خوب از بهترین ابزارهای رسیدن به کمال است. رهبر انقلاب کتاب خواندن را امری واجب می‌دانند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علیرضا مختارپور، مدیر انتشارات انقلاب اسلامی، در ابتدای نشست «بررسی دیدگاه و بیانات مقام رهبری درباره نشر» که عصر امروز، ۱۲ اردیبهشت ماه، در سالن یاس برگزار شده بود، درخصوص مقام معظم رهبری و دیدگاه‌های ایشان در حوزه نشر و کتاب گفت: مقام رهبری دیدگاه های متعددی درباره مسائل مربوط به نشر قبل و بعد از انقلاب دارند. تنوع این دیدگاه ها اگر به دقت بررسی شود، نشان دهنده توجه ایشان به ابعاد مختلف کتاب و کتابخوانی در ایشان است.

مختارپور با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب درباره کتاب افزود: ایشان می‌فرمایند کتاب غذا و نوشیدنی روح است و انسان هم در مسائل مادی و هم در مسائل فکری و معنوی به تغذیه احتیاج دارد. همچنین ایشان معتقد است که کتاب خوب از بهترین ابزارهای رسیدن به کمال است و خوشبختی هم مورد توجه هر انسانی است. معظم‌له معتقدند بی‌بهره بودن از کتاب و کتابخوانی نشانه یک خسران عظیم است و خسران هم به معنای کسی است که سرمایه خودش را از دست می‌دهد. به اعتقاد ایشان کتابخوانی امری واجب است.

مختارپور یادآورشد: وقتی یک مقام دینی به واجب بودن یک امر اشاره کند، معنای خاصی پیدا می‌کند، به طوری که اگر این امر واجب را ترک کنیم، دچار معصیت می‌شویم. ایشان معتقدند برخی از مردم وقتی مطالعه کردن را نمی‌دانند و نکته مهم این است که ایشان به این اشاره می‌کنند که مردم فرهنگ کتابخوانی را نمی‌دانند.

وی افزود: مطالعه کردن یک فعالیت جدی، هدفمند و منضبط است و کتاب خواندن فعالیت شوخی و دم دستی نیست، بلکه انسان از طریق کتابخوانی می‌تواند با دنیای نویسنده‌ای که زمان‌های گذشته زندگی کرده آشنا شود و مفاهیم اندیشه‌ای آن زمان را درک کند.

مختارپور توضیح داد: رهبر انقلاب در قسمتی دیگر از بیاناتشان به شمارگان کتاب اشاره می‌کنند که باید به ۲۰۰ هزار و یا ۳۰۰ هزار نسخه برسد و سؤال می کنند که چرا به ۲ هزار شمارگان طی سال های اخیر رسیده و ایشان نسبت به این مسأله اظهار تأسف می‌کنند.

وی درخصوص هزینه های جانبی که ما متحمل می شویم خاطرنشان کرد: چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان مردم در ابتدای سال پیامک تبریک نوروز ارسال کردند و این به معنای پرشدن و خالی شدن چندباره نمایشگاه کتاب است. فقط یک اغذیه‌فروشی در نمایشگاه کتاب ۸۰۰ میلیون تومان بابت این چند روز در نمایشگاه هزینه می‌دهد و حداقل باید ۴ میلیارد تومان فروش کرده باشد. بنابراین با اینکه کتاب گران است، دلیل کافی برای نخواندن کتاب وجود ندارد.

مدیر انتشارات انقلاب اسلامی در ادامه با ارائه راهکارهایی برای کتابخوانی افزود: می‌شود هزینه کتاب را بین چند نفر از جوانان تقسیم کرد و آن را به صورت گروهی مطالعه کرد و یا اینکه به کتابخانه برویم. علاوه بر این می‌توانیم با هدیه کردن کتاب چرخه مطالعه را کامل کنیم. رهبر انقلاب فرمودند که باید در کودکی به فرزندان خودتان کتاب خواندن بیاموزید تا با کتاب انس بگیرند. یکی از مربیان راهکاری ارائه داده که وقتی کودک چهاردست و پا راه می‌رود، می‌شود قلم را یک طرف و اسباب‌بازی را در طرف دیگر گذاشت و اگر کودک به سمت کتاب و قلم رفت با انگشت خودتان به دهان کودک مزه عسل را بچشانید و این برای کودک حالت تداعی معانی ایجاد می‌کند. خاطره خوبی برایش باقی می‌ماند.

وی افزود: رهبری همچنین به این اشاره کرده‌اند که باید از فرصت‌های تلف شده حداکثر استفاده را داشته باشیم. خود ایشان بسیاری از کتاب‌ها را در قطارها و در مسافت می‌خواندند. هزاران ساعت مردم ما در اتوبوس و تاکسی به هدر می‌رود و این می‌تواند یک فرصت خوب برای مطالعه باشد. البته ناشران هم باید کتابی منتشر کنند که قابلیت خواندن در این مکان‌ها را داشته باشد.

مدیر انتشارت انقلاب اسلامی اذعان کرد: ایشان به خانواده‌ها و جوانانی که در محیط خانواده با هم جلسه می‌گذارند و در مورد مسائل مختلف بحث می‌کنند را به این موضوع دعوت می‌کنند که هفته‌ای دو یا سه ساعت را کتاب بخوانند؛ یعنی خانم‌ها به صورت گروهی می‌توانند کتاب بخوانند و درباره آن با یکدیگر بحث کنند و شکل‌های مختلفی برای گسترش فرهنگ مطالعه وجود دارد.

وی در پایان گفت: ایشان از یک رسم شایسته استقبال می‌کنند و آن این است که شخصیت‌های هنرمند و تأثیرگذار و مسئول می‌توانند به مردم کتاب معرفی کنند. خود رهبر انقلاب نیز تا به حال ۶۰ جلد کتاب معرفی کردند که ۴۰ جلد آنها مربوط به حوزه دفاع مقدس بوده است. علاوه بر این، ایشان گاهی نسخ خطی را از دیگر کشورها تهیه و بعد به آستان قدس هدیه می‌دهند که ره‌آورد آن در بیش از ۱۰ جلد کتاب فهرست شده است.

نظر شما