شناسهٔ خبر: 15084 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار تصاویری از دست نوشته‌های امیرحسین فردی

امروز ۵ اردیبهشت ماه نخستین سالگرد درگذشت امیرحسین فردی، پدر ادبیات داستانی انقلاب است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ ۵ اردیبهشت ماه نخستین سالگرد درگذشت امیرحسین فردی، پدر ادبیات داستانی انقلاب است. به همین مناسبت  تصاویر دو دست نوشته از این نویسنده را منتشر می‌کنیم.

امیرحسین فردی در سال ۱۳۲۸ در روستای قره‌تپه اردبیل به دنیا آمده است. عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی(حوزه هنری)، سردبیری و مدیرمسئولی «کیهان بچه‌ها» (به مدت ۳۱ سال)، مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزۀ هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.

مسجد رکن رکین فعالیت‌های فرهنگی فردی را تشکیل می‌داد. مسجد قدیمی جوادالائمه(ع)، میان کوچه پس کوچه‌های خیابان قزوین، محور اصلی کارهای بچه‌های مسجد بود. فردی با جمع کردن بچه‌ها متعهد در فضای معنوی مسجد، به بازتعریفی برای آن پرداخت. تا پیش از این مسجد تنها محلی برای عبادت و در نهایت شکل‌دهی به فعالیت‌های انقلابی محسوب می‌شد، اما فردی مسجد را دوباره تعریف کرد: پایگاهی برای تربیت نسل جدید، توانا و پرانرژی انقلاب. امری که بسیاری از انقلابیون از آن به راحتی گذشتند. همین وجه، امیر ادبیات انقلاب را به معلمی دلسوز مبدل کرد که نسل تربیت شده او سال ها بعد، زمانی که انقلاب در پیچ فتنه قرار گرفته بود، به یاری‌اش آمدند؛ با همان روحیه انقلابی دهه ۵۰.

چندین‌بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی است. وی از مؤسسان کتابخانه مسجد جوادالائمه(ع) در سال ۱۳۵۳ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد است که در ادامه به حوزه هنری پیوست و از ستون‌های اولیه این نهاد بودند.

امیرحسین فردی عصر پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ۱۳۹۲، دچار مشکل تنفسی شد و در راه انتقال به بیمارستان لقمان درگذشت. از آثار وی می توان به «آشیانه در مه» ، «سیاه‌چمن»، «اسماعیل»، «گرگ سالی» و … اشاره کرد.

علاقمندان به آشنایی بیشتر با امیرحسن فردی می‌توانند به وب سایت اختصاصی وی مراجعه کنند.

نظر شما