شناسهٔ خبر: 14426 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۵ اردیبهشت؛ برگزاری نخستین سالگرد درگذشت پدر داستان انقلاب

محمد ناصری از برگزاری مراسم نخستین سالگرد درگذشت زنده‌یاد امیرحسین فردی در روزهای نخست اردیبهشت ماه سال جاری در مسجد جوادالائمه(ع) خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمد ناصری، وصی ادبی زنده‌یاد امیرحسین فردی، از برگزاری نخستین سالروز درگذشت زنده‌یاد امیرحسین فردی، پدر داستان انقلاب، خبر داد و گفت: این مراسم از ساعت ۱۶ الی ۱۸ روز جمعه، ۵ اردیبهشت ماه، در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار خواهد شد. در این مراسم شخصیت‌های ادبی و فرهنگی مختلفی حضور دارند. سخنرانی مراسم نیز با محی‌الدین محمدیان، معاون آموزش و پرورش، است.

وی ادامه داد: در این مراسم «کتاب حبیب» که ویژه سیزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور با محوریت آثار و تأثیرات زنده‌یاد امیرحسین فردی بر ادبیات انقلاب چاپ شده بود، توزیع خواهد شد. در کنار این، «یادنامه» این نویسنده توانای ادبیات انقلاب نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. این ویژه‌نامه توسط اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه منتشر شده و در آن فعالیت‌های امیرحسین فردی در این مسجد و عرصه ادبیات انقلاب اسلامی گردآمده است؛ سعی شده در این ویژه‌نامه به نقش زنده‌یاد فردی و محوریت او در مسجد جوادالائمه(ع) و بنیانگذاری در جریان‌های ادبی و سایر جریان‌ها که این نویسنده بیش از ۴۰ سال در آنها نقش داشته پرداخته شود.

وی تصریح کرد: موارد بکری در این ویژه‌نامه گنجانده شده است، از جمله خاطرات ناب مطرح شده از سوی خانواده زنده‌یاد فردی، گفت‌وگو با دوستان نزدیک و همکلاسی‌ها انجام شده، مصاحبه‌هایی با فرج‌الله سلحشور، مصطفی آجرلو، هادی علی اکبری، بهزاد بهزاد پور و... صورت گرفته است. از دیگر برنامه‌های این بزرگداشت، قرائت بخشی از دست‌نوشته‌های پدر داستان انقلاب است که در موضوعات مختلف نوشته بودند.

امیرحسین فردی از پرسابقه‌ترین نویسندگان انقلاب اسلامی و همچنین مدیر مسئول کیهان بچه‌ها بود. وی از نویسندگان نام‌آشنای عرصه ادبیات داستانی است. بسیاری او را به دلیل تأثیرگذاری بر حوزه ادبیات انقلاب و پایه‌گذاری جشنواره‌‌های متعدد در این زمینه، پدر داستان انقلاب نامیده‌اند.

عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری)، سردبیری و مدیر مسئولی«کیهان بچه‌ها» (به‌مدت ٢٤ سال) مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.

چندین بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی است.

وی از مؤسسان کتابخانه مسجد جوادالائمه(ع)در سال ١٣٥٣ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد است که در ادامه به حوزه هنری پیوستند و از ستون‌های اولیه این نهاد بودند. از میان آثار فردی می‌توان به «اسماعیل» و «گرگ‌سالی» اشاره کرد.

نظر شما