شناسهٔ خبر: 13518 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

گفتگو

گفتگو به اعتقاد ماک فرو نیروهای اجتماعی و قدرت‎های شخصی می‎دانند که فیلم‎ها ممکن است تأثیر عمیقی بر جامعه بگذارند.

فرهنگ امروز: شماره 63 فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو منتشر شد. این فصلنامه با محوریت سینما و تاریخ به گفتگو با صاحب‎نظران می‎پردازد.

به همان دلیل که گفته شده تاریخ را فاتحان می‎نویسند، می‎شود گفت فیلم‎ها را نیز فاتحان می‎سازند. به غیر از این، حداقل یک وجهه مشترک دیگر بین سینما و تاریخ در کشور ما وجود دارد؛ تاریخ‎نگار و پژوهشگر سینما؛ باید شبیه قطاری باشد که خودش برای خودش ریل‎گذاری می‎کند. چراکه راه دسترسی و پیدا کردن اسناد و مدارک همچنان دشوار است و معضلات و مشکلات مربوط به تحقیق و پژوهش پایانی ندارد.

هر چند نحوه‎ی دقیق اثرگذاری رسانه‎های مختلف را بر جامعه هنوز کسی به درستی درنیافته است، اما به اعتقاد ماک فرو نیروهای اجتماعی و قدرت‎های شخصی می‎دانند که فیلم‎ها ممکن است تأثیر عمیقی بر جامعه بگذارند. فیلم نه فقط به خاطر آنچه که بر ملا می‎سازد، بلکه به خاطر اتخاذ رویکرد تاریخی-اجتماعی‎اش نیز ارزشمند است.

با وجودی که امروزه دیدگاه‎های فلسفی (اغلب به شکل زبان ترجمه) غالب بررسی‎های سینمایی را در بر گرفته اما چندسالی است با مطرح شدن موضوعات بین رشته‎ای و مطالعات فرهنگی در جامعه ایران، رویکرد به تاریخ نیز در نقد سینما و رسانه‎های مرتبط با آن مد نظر برخی از پژوهشگران سینما قرار گرفته و اهمیت پیدا کرده است. پژوهشگرانی که تلاش می‎کنند تا با فراتر رفتن از روایت‎های فاتحان از تاریخ و سینما به جستجوی حقایق دیگری از رخدادها بپردازند.

این فصلنامه به 4 بخش مقالات ویژه، روزنامه، مقالات، کتابخانه پرداخته است. در بخش مقالات ویژه؛ به بازی ایران-دانمارک، از نادرشاه افشار تا اصغر فرهادی، اوگانیانس آکتور «واقعی سینما، «زنان» بدون «مردان» فراز و نشیب یک اقتباس، مستند، یک تاریخ شخصی، تاریخ، سند و سینما، سهراب شهید ثالث: نوستالژی برای جای دیگر، اشاعه و پذیرش سینما در جامعه و فرهنگ ایران، موقعیت حقوقی خانه سینما در گفت‎وگو با جمال خندان می‎پردازد. در بخش مقالات به دوران پسااصلاحات و چشم‎انداز سیاسی کشور و در بخش کتابخانه به دگرگونی اجتماعی و فیلم‎های سینمایی در ایران و ایل بختیاری در متن و تصویر می‎پردازد.

 

نظر شما