شناسهٔ خبر: 13370 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی ارزشمند درباره تاریخ، وقایع و جریان های انقلاب

کتاب «سياست‌ و تاریخ معاصر ایران» مسعود رضایی شریف ‏آبادی از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگارن جوان؛ کتاب «سياست‌ و تاریخ معاصر ایران» مسعود رضایی شریف ‏آبادی از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.
مسعود رضایی در مقدمه کتاب می نویسد: «انقلاب اسلامي از ابتداي پيدايي تاكنون، با انواع و اقسام مخالفت‌ها و تقابل‌ها مواجه بوده است. طبعاً آنجا كه مخالفان دست به سلاح بردند و با شيوه‌هاي خشونت‌آميز به مقابله با نظام جمهوري اسلامي برخاستند، پاسخ متناسب را نيز دريافت داشتند. بزرگترين نمونه، به راه انداختن جنگ تحميلي عليه ايران بود، اما همواره اين‏گونه نبوده است كه انقلاب ما با گلوله و آتش مورد تهديد قرار گيرد، بلكه شبهه‌آفريني‌ها و ترديد‌افكني‌ها نيز رويه ديگري بوده است كه با استفاده از تبلیغات منفی یا مغرضانه و فشار بر افكار عمومي، مسير ديگري را براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي پيموده است. البته سرمنشاء اين‏گونه شبهه‌ها و شائبه‌ها متفاوت بوده‌اند؛ گاه از سر ناآگاهي و كج‌بيني و گاه با نيت تخريب و سمپاشي و به هرحال نمي‌توان قضاوت يكساني راجع به سرمنشاء و ماهيت تمامي آنها داشت، اما در يك نكته نمي‌توان شك كرد كه عدم ارائه پاسخ‌هاي مناسب به اين شبهات ــ با هر منشاء و ماهيتي ــ مي‌توانست و مي‌تواند موجب تخريب افكار عمومي گردد. بنابراين حضور در اين جبهه نيز امر كاملاً ضروري و واجب به نظر مي‌رسيد و همچنان نيز اين ضرورت وجود دارد.» 
نویسنده که از تحلیل‏گران و محققان جبهه فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است، تلاش کرده است در مقالات، یادداشتها و گفتگوهایش با ارائه توضيحاتي مستدل و مستند به روشنگري درباره تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و وقایع آن بپردازد. آنچه در اين مجموعه آمده است، گوشه‌اي از نوشتار و گفتگوهای تحلیلی این نویسنده منتقد و تاریخ‏نگار مدقق است. 
این کتاب از ۴ بخش تشکیل شده است: مقالات و یادداشت های تاریخی و تحلیلی، مقالات و یادداشت های سیاسی اجتماعی، یادداشت های سیاسی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و گفتگوها.  
ضرورت تقویت فرهنگ نقد در عرصه تاریخ، آسیب شناسی نهضت مشروطه، تبرئه رضاشاه؟!، نهضت مبارزه با سلطه اجانب، پیوند دین و جنبش های اجتماعی و سیاسی در ایران، ماهیت سیاسی دکتر علی شریعتی، بنی صدر مجلس را تابع خودش می خواست، آیت الله منتظری از دریچه تاریخ، تغییر فرهنگ انقلابی در دولت هاشمی رفسنجانی، جریان نقد تاریخ نگاری انقلاب، پنجره ای رو به تاریخ و پاسخ به تاریخ عناوین مقالات بخش اول این کتاب هستند. در بخش دوم مقالاتی درباره وصیت نامه امام خمینی(ره)، جنبش دانشجویی، افشاگری، اسلام بدون شریعت، برخوردهای دوگانه عبدالکریم سروش، ابتلائات عرصه سیاست، رابطه اسلامیت و جمهوریت  و... می آید. 
در بخش سوم هم یادداشت های کوتاهی قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و تبیین فتنه ۸۸ می آید و در بخش چهارم هم گفتگوهایی درباره تاریخ و عملکرد رژیم پهلوی، نقش و جایگاه مصدق، بررسی حادثه ۱۶ خرداد، دکتر شریعتی و ساواک، روحیات و عملکرد مسعود رجوی، از جبهه ملی تا سازمان منافقین، شهید بهشتی و ماجرای بنی صدر، علل انشقاق مجمع روحانیون مبارز از روحانیت مبارز، علل انحراف و ساختارشکنی مجلس ششم، نقش و جایگاه و عملکرد ولی فقیه و رابطه هنر و انقلاب می آید و به سئوالات و شبهات ماهواره ها درباره موضوعات مذکور پاسخ می دهد. 
مطالعه این کتاب برای همه مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان و فعالان تشکلها توصیه می شود و به بسیاری از سئوالات و شبهات تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و عملکرد نظام اسلامی و حوادث پس از انقلاب پاسخ می‏دهد.  
چاپ اول این کتاب در ۵۳۲ صفحه، دو رنگ، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۴۰۰ تومان به جامعه علمی و سیاسی عرضه شده است.  
گفتنی است مسعود رضایی شریف‏آبادی، نویسنده و تاریخ نگار ۵۱ ساله جبهه فکر و فرهنگ انقلاب است که اخیراً کتاب «سیاست‏نامه؛ نامه های سیاسی و تاریخی» وی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است. 
برای تهیه این کتاب ارزشمند از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن ۸۸۹۱۱۲۱۲)، دفتر مرکزی نشر معارف قم (۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴)، پاتوق کتاب قم(تلفن ۳۷۷۳۵۴۵۱)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن ۰۷۱۱۲۳۴۴۶۱۵)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن ۰۵۱۱۲۲۲۰۱۱۹)، پاتوق کتاب کرمانشاه(تلفن ۰۸۳۱۷۲۳۸۴۱۱)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن ۰۳۴۱۲۲۳۱۴۶۶)، پاتوق کتاب شیراز (۰۴۱۱۵۵۷۶۰۰۰) و پاتوق کتاب رشت (تلفن ۰۱۳۱۳۲۲۰۶۹۷) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کنید. ​

نظر شما