شناسهٔ خبر: 12767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شهید مطهری و وحدت اسلامی»؛ شعار سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت شهید مطهری

شعار سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت شهید مطهری توسط دبیرخانه این ستاد با موضوع «شهید مطهری و وحدت اسلامی» به نهادها و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از دبیرخانه ستاد بزرگداشت شهید مطهری؛ با توجه به اهمیت موضوع وحدت میان مسلمانان و تمرکز استاد مطهری در آثار متعددی بر این موضوع، شعار سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت شهادت استاد مطهری به نهادها و دستگاه‌های عضو ستاد بزگرداشت ابلاغ شد.

در بخشی از اطلاعیه دبیرخانه ستاد بزرگداشت استاد مطهری آمده است:
ضرورت اتحاد میان مسلمین و دست برداشتن از تفرقه امری لازم و ضروری بوده و از آنجا که شهید مطهری(ره) اندیشمندی فرهیخته و دارای وسعت‌نظر و مبانی دینی و فلسفی قوی در نوشتار و گفتار خود هستند، ضرورت دارد تا بار دیگر به بازخوانی اندیشه‌های آن استاد فرزانه در بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ایشان بپردازیم.
وی در این باره می‌فرماید: مصلحان و دانشمندان روشنفکر اسلامی عصر ما، اتحاد و همبستگی ملل و فرق اسلامی را، خصوصاً در اوضاع و احوال کنونی که دشمن از همه جوانب بدانها هجوم آورده و پیوسته با وسایل مختلف در پی توسعه اخلافات کهن و اختراع اخلافات نوین است، از ضروری‌ترین نیازهای اسلامی می‌دانند. اساساً چنانکه می‌دانیم وحدت اسلامی و اخوت اسلامی، سخت مورد عنایت و اهتمام شارع مقدس اسلام بوده و از اهم مقاصد اسلام است. قرآن و سنت و تاریخ اسلام گواه آن می‌باشد. مقصود از وحدت اسلامی چیست؟ آیا مقصود این است: از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شود؟ یا مقصود این است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود، و مفترقات همه آنها کنار گذاشته شود، و مذهب جدیدی بدین نحو اختراع شود که عین هیچ یک از مذاهب موجود نباشد؟ یا اینکه وحدت اسلامی، به هیچ وجه ربطی به وحدت مذاهب ندارد، و مقصود از اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف، در عین اختلافات مذهبی، در برابر بیگانگان است؟
مخالفین اتحاد مسلمین، برای اینکه از وحدت اسلامی، مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند، آن را به نام وحدت مذهبی توجیه می‌کنند تا در قدم اول، با شکست مواجه گردد. بدیهی است که منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی، حصر مذاهب به یک مذهب، و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی، نیست. منظور این دانشمندان، متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترک‌شان».

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است که ضرورت دارد سازمان‌ها و نهادهای عضو ستاد بزرگداشت سالگرد استاد شهید مرتضی مطهری با برنامه‌ریزی مناسب در همایش‌ها، نشست‌ها، تولیدات فرهنگی، هنری و تبلیغی شعار یاد شده را مورد توجه قرار داده و در برنامه‌ریزی‌های خود این موضوع را لحاظ کنند.
لازم به ذکر است، برگزاری دومین جشنواره هنرهای تجسمی با عنوان آیینه مطهر، برگزاری جلسات نقد و بررسی اندیشه‌های شهید مطهری، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در سراسر کشور، برگزاری همایش و نشست‌های مختلف تخصصی در حوزه‌های علمیه، برگزاری همایش در دانشگاه‌های کشور، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، ایجاد کرسی‌های مطهری‌شناسی در چند دانشگاه خارج از کشور و... بخشی از فعالیت نهادهای عضو این ستاد در سالگرد شهادت استاد مطهری است.

نظر شما