شناسهٔ خبر: 12613 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی ادبیات پایداری و ادبیات انقلاب به فارسی‌زبانان هند

علیم اشرف دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هند در دیدار با رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی خواستار تعامل موسسات فرهنگی ایران به بخش‌های زبان و ادبیات فارسی هند به منظور معرفی ادبیات پایداری و انقلاب ایران به فارسی‌زبان هند شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران ضمن حضور در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دهلی به تبیین ویژگی‌ها و بنیان‌های فکری ادبیات پایداری ایران پرداخت.

در این نشست که به دعوت رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دهلی برگزار شد، محمد عظیمی ضمن ارائه برخی تعاریف از فرهنگ تصریح کرد: کشورهایی که زبان و ادبیات اصیل‌تری دارند، کمتر مورد تهاجم بیگانگان قرار می‌گیرند. زبان و ادب فارسی از سویی سبک زندگی اخلاقی و صلح دوستی را توصیه می‌کند و از سوی دیگر بر نفی سلطه تاکید دارد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به ادبیات پس از انقلاب اسلامی ایران نیز تاکید کردآ شنایی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی با سبک ادبیات پایداری ضروری است.

در ادامه این نشست و پس از پرسش و پاسخ دانشجویان علیم اشرف دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی خواستار افزایش تعامل موسسات فرهنگی ایران با بخش‌های زبان و ادبیات فارسی هند به منظور معرفی بیشتر ادبیات ایران به ویژه ادبیات پایداری و ادبیات پس از انقلاب اسلامی شد.

در حال حاضر بیش از چهل دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه دهلی مشغول فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند.

بخش دیگری از حضور موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران در هند به منظور شرکت در نمایشگاه کتاب هند‌، به دیدار رئیس این موسسه و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی نو  و رئیس بنگاه ملی کتاب هند در محل غرفه ایران اختصاص داشت.

در این دیدار طرفین نسبت به ایجاد شرایط لازم برای تولید, انتشار, تبادل و توزیع کتاب‌های کودک تأکید کردند،‌ همچنین قرار شد دو طرف طرح‌های پیشنهادی خود را برای اقدام نهایی در اختیار یکدیگر قرار دهند. در این دیدار رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی نو با اذعان به کیفیت محتوایی و تصویرگری کتابهای ایرانی در حوزه کودک ایراز امیدواری کرد.

این تفاهم منجر به بسط بیشتر همکاری‌های فرهنگی ایران و هند شود. عظیمی نیز در این نشست ضمن ابراز تمایل به افزایش تبادلات فرهنگی تهران و دهلی به طور رسمی از بنگاه ملی کتاب هند برای شرکت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت به عمل آورد.نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی نو شعار امسال خود را دریای داستان و جشنواره ادبیات کودک انتخاب کرده است.

نمایشگاه کتاب دهلی نو روز شنبه ۲۶ بهمن توسط رییس جمهور این کشور و با موضوع ویژه کودک افتتاح شد و تا ۴ اسفند ادامه خواهد داشت.

نظر شما