شناسهٔ خبر: 11976 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمز پایداری یک جامعه اسلامی از دید قرآن

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت در قم گفت: ریشه‎ای‎ترین ضربه‎ای که استقلال ما را تهدید می‎کند همان عدم استقلال فکری است. یعنی اگر در مبانی نظری و تئوریک در تفکرات و ایده‎های خود احساس وابستگی داشته باشیم و برای خودمان ارزش قائل نباشیم این مسئله می‎تواند ضربه‎پذیرترین قسمت استقلال ما باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام دکتر «محمد جواد زارعان» در مورد اینکه یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی استقلال طلبی مردم ایران بود تا حدی که شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از شعارهای اصلی انقلاب بود با توجه به این امر، تا چه حد توانسته ایم به این شعار عمل کنیم، گفت: انقلاب اسلامی ایران بر پایه سه ویژگی اصلی و اولیه مبتنی بود یکی بحث استقلال، یکی بحث ازادی و یکی بحث جمهوری اسلامی بود که بعدها با تعبیر مقام معظم رهبری به بحث مردمسالاری دینی تبدیل شد.

وی افزود: استقلال یک ریشه بومی داشت به این معنا که هر ملتی ارزشهای مخصوص به خودش را دارد مجموعه ای از ارزشها که ویژه آن ملت است و از سرچشمه وحی و دین گرفته شده است و برای آن مردم آن مجموعه ارزشها مطلوب و پسندیده است. می خواهند که آن ارزشها حفظ شود و حفظ جامعه اسلامی و ایرانی به حفظ آن ارزشها است. بنابراین طبیعی بود که مردم برای آینده خودشان و چشم اندازی که در بحث انقلاب اسلامی داشتند این مطلب را که پایه کار انقلاب و حرکتشان بود در شعارهاشان قرار دهند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة عنوان کرد: اما اینکه بعد از سه دهه از انقلاب چقدر به این استقلال رسیده ایم و این شعار تحقق پیدا کرده نیاز به یک تحلیل و تحقیق بیشتری داریم. باید یک موشکافی در همه ابعاد استقلال صورت بگیرد و آن را بشکافیم و تحلیل کنیم. بگوییم در این مجموعه چند بعدی استقلال ورزی ما چه عناصری وجود دارد و آیا به هر کدام از اینها رسیده ایم یا نه. برای مثال وقتی از استقلال اقتصادی صحبت می کنیم به معنای خود کفایی است یعنی آنچه که نیاز داریم خودمان تأمین و تولید کنیم. این به معنای این نیست که مبادلاتی با دیگر کشورها صورت نگیرد بلکه به این معناست که مردم و دولتی بتوانند آنچه که نیاز دارند خود تأمین کنند و استقلال مالی داشته باشند. یعنی به جایی وابسته نباشند.   

وی افزود: پایه اصلی استقلال، استقلال فکری و ارزشی است. به معنای عدم تبعیت از ارزشهای خارج از چارچوب تفکرات دینی و بومی خودمان. در این مورد رهبری و دیگر ارکان نظام پا فشاری دارند. استقلال فکری و ارزشی ما روز به روز بیشتر شده امروزه در همه ارکان نظری خودمان تقریباً مستقل هستیم. استقلال فکری وقتی حفظ شود یک نوع امید بخشی هم ایجاد می کند. اما در سایر استقلال ها به دلایل موانع زیاد از جمله جنگ تحمیلی، نزاع های داخلی ابتدای انقلاب و تحریم ها استقلال صددرصد نیافته ایم اما به جاهای خوبی رسیده ایم.باید تلاش کنیم که در چشم انداز ۱۴۰۴ به همه برنامه هایی که تصویب کرده ایم دست یابیم.

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت در قم در مورد اینکه اصولاً چرا استقلال برای یک کشور مهم و اساسی است عنوان کرد: اصلاً کشور بودن یا یک اجتماع خاص بودن ماهیتش این است که استقلال داشته باشد. وقتی که تابع کس دیگری باشیم این تابعیت به معنای این است که هر لحظه هر موقع و هر آن، باید در هر موردی از بزرگتر خود سؤال کنیم آیا این کار را انجام بدهم یا ندهم این مسیر را بروم یا نروم. اگر پافشاری بر استقلال کشور نداشته باشیم به نوعی حرکت به سمت اضمحلال و نابودی و نیستی پیدا خواهیم کرد. استقلال به معنای حفظ آن مجموعه ارزشهای جامعه است. بنابراین همانطور که در ابتدای انقلاب خوب تشخیص داده شد استقلال یکی از برکات جمهوری اسلامی و حضرت امام خمینی(ره) است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در مورد اینکه چه چیزهایی به استقلال کشور آسیب می زند هم تصریح کرد: ریشه ای ترین ضربه ای که استقلال ما را تهدید می کند همان عدم استقلال فکری است. یعنی اگر در مبانی نظری و تئوریک در تفکرات و ایده های خود احساس وابستگی داشته باشیم و برای خودمان ارزش قائل نباشیم این مسئله می تواند ضربه پذیرترین قسمت استقلال ما باشد. اما استقلال فکری استقلال های دیگر را هم بدنبال می آورد. مثل استقلال اقتصادی، نظامی و سیاسی . حل کردن اینها به مراتب با استقلال فکری آسانتر خواهد بود.

زارعان عنوان کرد: به دلیل اینکه آن کسانی که در این مسائل دخیل هستند به این تشخیص رسیده اند که می توانند با توجه به ظرفیت های داخلی و با توجه به همین شعار معروف ما می توانیم به استقلال اقتصادی و نظامی و امنیتی برسند. اما اگر این استقلال فکری و پایه ای وجود نداشته باشد می تواند هر نوع وابستگی را ایجاد و گسترش دهد. روزی برسد که کشور به اضمحلال کلی برسد. بنابراین ضربه پذیرترین قسمت استقلال یک کشور توجه داشتن به بیرون و بی توجهی به داخل است. یعنی غفلت از آن ارزشها و ایده ها و افکار که در کشور برای خودش وجود دارد.  

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در مورد اینکه از دید قرآن و روایات استقلال جامعه اسلامی تا چه حد اهمیت دارد و ابعاد آن چیست هم یادآورشد: مسائلی که عرض کردم همه ریشه های قرآنی و روایی دارد. یعنی وقتی که بخواهیم عصاره پیام قرآنی رامطالعه کنیم این است که هر انسانی و هر مسلمانی بر اساس ارزشهای اسلامی که توسط خودش تشخیص داده شده و از منبع وحی و قرآن بر گرفته شده بر آنها پافشاری می کند. البته این مسئله به معنای آن نیست که هر کسی دین و ارزشهای خاص خودش را دارد. در نگاه اسلامی ارزشها و فلسفه آن مشخص هستند. در قرآن بر مرزبندی جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی تأکید شده است. در عین حال که بر احترام متقابل و تعامل بین انسانها تأکید می کند حتی مدارا با دشمن را توصیه می کند اما در عین حال بر حفظ دارالاسلام تأکید می کند. در مقابل با شعار تبری و دوری گزیدن از کسانی که مجموعه ارزشهای غیر اسلامی را بر جامعه اسلامی تحمیل می کنند و ارزشهای اسلامی را زیر پا می گذارند در مقابل آنها موضع می گیرد و مقاومت می کند. می فرماید اشداء علی الکفار و رحماء بینهم یعنی با دوستان شفقت داشته باشید و از دشمنان دوری گزینید. شعار اصلی این پیام این است که جامعه اسلامی زمانی جامعه اسلامی باقی خواهد ماند که ارزشهای اسلامی در مقابل ارزشهای غیر اسلامی حفظ و تقویت و ریشه دار شود.  

نظر شما