شناسهٔ خبر: 64807 - سرویس کتاب و نشر

ناگفته‌های «کاخ گلستان» آشکار می‌شوند/ روایت‌های زنده درباره‌ مجموعه‌ جهانی گلستان

تاریخ شفاهی کاخ جهانی گلستان با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از قدیمی‌های این مجموعه‌ تاریخی تدوین می‌شود.

فرهنگ امروز: مسعود نصرتی، رئیس مجموعه‌ جهانی کاخ گلستان بیان کرد: با توجه به در دسترس نبودن تاریخ مکتوب و رویدادها و تحولات این مجموعه تاریخی و اطلاعات مورد نیاز از اتفاقاتی که در دوران پهلوی اول و دوم و پس از انقلاب اسلامی در کاخ گلستان روی داده است، دفتر پژوهش‌های کاخ گلستان در قالب یک طرح، اطلاعات مربوط به این دوره‌های تاریخی را جمع‌آوری می‌کند.

او گفت: یک‌سری اطلاعات وجود دارند که در هیچ جایی مکتوب نشده‌اند، روزهای انقلاب، زمان جنگ و حتی چگونگی نگه‌داری آثار در روزهای پس از انقلاب و جنگ نکاتی هستند که باید مشخص شوند، این پروژه می‌تواند به این نقاط تاریک درباره‌ تاریخ کاخ جهانی گلستان کمک کند.

وی در توضیح دقیق روند این طرح و با بیان این‌که خوشبختانه برخی از کارمندان، مدیران و کارشناسان قدیمی و با سابقه‌ کاخ گلستان در دورانِ گذشته، هنوز زنده‌اند، بیان کرد: بنابراین در این طرح قرار است دفتر پژوهش‌های کاخ گلستان به سراغ این افراد رفته و روایت‌های زنده‌ی آن‌ها و تحولات رخ داده به زبان آن‌ها را ثبت و ضبط کند.

او با بیان این‌که براساس بررسی‌های انجام شده می‌توان از ۳۰ نفر از کارمندان قدیمی کاخ گلستان این دسته از اطلاعات را جمع‌آوری کرد، ادامه داد: افراد شناسایی شده در قالب سه گروه «مسئولان» که در راس تحولات رخ داده بودند، «کارشناسان و موزه‌داران» و «باغبان‌ها و کارمندان خدماتی» که همه‌ تحولات را دیده‌اند، تقسیم‌بندی شده و خاطرات آن‌ها جمع‌آوری می‌شود.

نصرتی با بیان این که زمان زیادی برای پیدا کردن این کارشناسان و کارمندان کاخ گلستان طول کشیده است، افزود: تا کنون مصاحبه و جمع‌آوری اطلاعات از آقای زواره‌ای - رئیس موزه‌ها و گنجینه‌ی کاخ گلستان - در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۴ انجام شده است.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان تاکید کرد: این روایت‌های زنده و حرف‌های گفته نشده درباره‌ این مجموعه‌ جهانی باید به صورت منسجم جمع‌آوری و تدوین شوند تا حافظه‌ی کاخ جهانی گلستان بماند.

نصرتی افزود: قرار است در پایان پروژه همه‌ اطلاعات به دست آمده در قالب یک کتاب تدوین شوند، اما نمی‌توان در شرایط کنونی مدت زمان مشخصی را برای پایان این پروژه اعلام کرد چون یک کار میدانی و زمان‌بر است.