شناسهٔ خبر: 62924 - سرویس دیگر رسانه ها

ابن سینا پژوه ایتالیایی تاکید کرد: ابن سینا، مفسر توحیدی فلسفه یونانی در تاریخ فلسفه اسلامی است

زامبونی در وبینار «زندگی و اندیشه ابن سینا» بر اهمیت جایگاه وی به عنوان مفسر توحیدی فلسفه یونانی در تاریخ فلسفه اسلامی تاکید کرد.

ابن سینا، مفسر توحیدی فلسفه یونانی در تاریخ فلسفه اسلامی است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  در جریان اجرای طرح «گفت‌وگوهایی در خصوص ایران»، رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا وبینار «زندگی و اندیشه ابن سینا» را به مناسبت زادروز ابن سینا و روز ملی پزشک برگزار کرد.

این وبینار در جریان سلسله وبینارهای پایگاه اطلاع‌رسانی (Diruz) با عنوان «گفت‌وگوهایی در خصوص ایران» به مناسبت زادروز ابن سینا و روز ملی پزشک برگزار و آنتونلو ساکتی، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی (Diruz)، محمد تقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا و فرانچسکو زامبونی، ابن سینا پژوه ایتالیایی از مدرسه عالی شهر پیزا سخنرانی کردند.

ساکتی در سخنانی، پس از معرفی اجمالی طرح «گفت‌وگوهایی در خصوص ایران» و موضوع و سخنرانان وبینار «زندگی و اندیشه ابن سینا»، مشارکت با رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این وبینار را آغاز همکاری‌هایی خواند که با برگزاری وبینارهایی در آینده استمرار خواهد یافت.

امینی، دیگر سخنران این وبینار اظهار کرد: این وبینار با اندکی تأخیر، به مناسبت زادروز ابن سینا برگزار می‌شود که در ایران روز گرامیداشت مقام پزشک نیز هست و جا دارد از تمام پزشکان ایرانی، ایتالیایی، و سراسر جهان که از آغاز همه گیری در جریان، زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند، تقدیر کنم.

رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به ویژه معرفی مشاهیر ایران جهت ارتقاء درک متقابل با هدف تحکیم صلح و دوستی میان دو ملت و دولت ایران و ایتالیا را از رئوس فعالیت‌های این نمایندگی فرهنگی دانست.

وی در ادامه، افزود: بخشی از این اقدامات فرهنگی در قالب ترجمه و نشر آثار، برگزاری همایش و معرفی این مشاهیر در پایگاه جامع ایرانشناسی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا به نشانی irancultura.it پرداخته شده است.

امینی افزود: در راستای این فعالیت‌ها، در خصوص ابن سینا، رایزنی فرهنگی ایران پیش از این در سال ۲۰۰۹ م. کتاب شناسی ابن سینا در زبان ایتالیایی را گردآوری و متعاقبا در ماه جولای سال ۲۰۱۵ م. زمینه حضور  ابن سینا پژوهان ایرانی در همایش بین‌المللی (ترجمه‌های لاتینی کتاب شفای ابن سینا در قرون وسطی) که به کوشش مدرسه عالی شهر پیزا برگزار شد را فراهم کرد و پیگیری و هماهنگی همکاری‌های آتی این مدرسه با بنیاد علمی فرهنگی ابن سینا همدان در ایران را برعهده داشته و مفتخر هستیم که امروز در برگزاری این وبینار مشارکت کرده‌ایم.

وی در پایان سخنانش، گفت: امید است گشایش همکاری مستمر در معرفی مشاهیر ایران در جریان سلسله وبینارهای «گفت‌وگوهایی در خصوص ایران» باشد.

در ادامه این وبینار، زامبونی، پژوهشگر ایتالیایی فلسفه سینوی از مدرسه عالی پیزا در سخنانی، پس از روایت مختصر نحوه آشنایی خود با آثار ابن سینا و زندگینامه این اندیشمند ایرانی در پس زمینه تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عصر او، تاریخچه‌ای از روند آموزش وی ارایه کرد.

وی ضمن معرفی آثار او، ساختار تأثیرپذیری شیخ الرییس از اندیشمندان یونانی و حکمای ایرانی نظیر فارابی و تأثیرگذاری‌اش بر حکمای ایرانی متأخر نظیر سهروردی و ... فیلسوفان مسیحی قرون وسطی همچون «توماس آکوئیناس» یا «دانس اسکوتس» را تشریح و بر اهمیت جایگاه وی به عنوان مفسر توحیدی فلسفه یونانی در تاریخ فلسفه اسلامی و ارایه دهنده تفسیر توحیدی از فلسفه ارسطویی به فیلسوفان مسیحی قرون وسطی تأکید کرد.

پرسش و پاسخ در خصوص معاد جسمانی در حکمت سینوی و تأثیر آن بر فیلسوفان مسیحی قرون وسطی نظیر «توماس آکوئیناس» و «دانس اسکوتس» و مسأله حدوث و قدم جهان پایان بخش این وبینار بود.