شناسهٔ خبر: 50543 - سرویس دیگر رسانه ها

میراث عارفانی چون شمس و مولوی زمینه پیدایش داعش را از بین می برد

حسینعلی قبادی گفت: باید به کارکرد تاریخی و تمدنی «تصوف» هم توجه شود البته ممکن است نگرانی هایی هم در این زمینه وجود داشته باشد اما محاسن آن را نیز باید در نظر گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دومین جلسه شورای همکاری های پژوهشگاه علوم انسانی و هیأت مدیره تولیت آرامگاه شمس تبریزی برگزار شد. در این نشست که در تاریخ ۱۹ تیر ۹۶ در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد، حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن خیرمقدم به اعضای هیأت مدیره تولیت آرامگاه شمس تبریزی و میهمانان حاضر، با اشاره به طرح مرکز اسناد فرهنگی آسیا با موضوع «بررسی و تحلیل انسان شناختی گردشگری آئینی در قونیه» گفت: به شهادت آمار از سال ۸۲ تا ۸۹ تعداد توریست ها و گردشگران قونیه ۷۰۰ برابر شده است که آمار قابل توجهی است و نشانگر اهمیت توجه به میراث معنوی از جهات گوناگون مادی، هویتی و اندیشه ای است.

وی تاکید کرد: ما نیز می توانیم با بذل توجه بیشتر به آرامگاه شمس تبریزی در خوی، علاوه بر مسائل مادی، از نظر معنوی و فرهنگی به جوانان کشورمان هویت ببخشیم که پژوهشگاه علوم انسانی طبق برنامه توسعه با افتخار وارد چنین پروژه های فرهنگی شده است و همگاری با تولیت آرامگاه شمس تبریزی یکی از آنهاست.

قبادی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که داعش نتوانست در کشوری چون ترکیه شکل بگیرد وجود زمینه های ادبیات تصوف در این کشور است. حتی کشوری چون بنگلادش هم چنین وضعیتی دارد. بنابراین باید به کارکرد تاریخی و تمدنی «تصوف» هم توجه شود البته ممکن است نگرانی هایی هم در این زمینه وجود داشته باشد اما محاسن آن را نیز باید در نظر گرفت.

 وی تأکید کرد: حتی در حزب عدالت ترکیه و منابع درسی این کشور، ادبیات تصوف موج می زند که باید در این زمینه ها با تحقیق و پژوهش بیشتری وارد عمل شویم و باور کنیم میراث عارفانی چون شمس و مولوی زمینه های پیدایش داعش در روزگار ما را از بین می برد. علاوه بر این، میراث مولوی حتی می تواند در گسترش محبت اهل بیت در میان پیروان دیگر مذاهب نیز موثر باشد. به عنوان مثال مولوی دیدگاه عاشقانه و فوق العاده ای به «عاشورا» دارد و زیباترین غزل راجع به عاشورا در غزلیات شمس آمده است.

لازم به ذکر است در این نشست، حجت الاسلام سید رضی، شکوری امام جمعه خوی؛ عطاپور، مدیر کل امور سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی؛ فتاح کبیری، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام قادر فاضلی، از پژوهشگران و محققان حوزوی؛ حجت الاسلام سید طاها مرقاطی، رئیس بنیاد شمس و مولانا؛ جعفر پور، معاون اجرایی تولیت شمس تبریزی و انصاریان، رئیس انجمن خویی های مقیم تهران نیز حضور داشتند و بر افزایش همکاری های دوجانبه تأکید داشتند.