کل اخبار:1682
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۶
در نسبت دیالکتیک و سینما؛
آسوده باشید، همهچیز غیرواقعی است!
در جریان ساخته شدن یک فیلم دوربین جای «سوژه» را اشغال میکند و در برابر واقعیت خاص خود قرار میگیرد. دوربین «قاب» خود را انتخاب و از آن منظر واقعیت خویش را تجربه میکند و آن را به تصویر میکشد. دوربین ناظری است که میتواند واقعیت پیشِ روی خود را بهگونۀ خاصی به تصویر بکشد. این قاببندی و این تجربۀ تصویری و نظاره کردن واقعیت از منظری خاص، در فیلمهای مستند هویداست. اما در جریانِ ساختن یک فیلم سینمایی، واقعیت غالباً چیزی است که ساخته میشود.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۰۰
جهانگردی که دور دنیا را در ۱۸ سال پیمود/حاج سیاح: پویندهای بودم دنبال دانش، نه دنبال باختن خود
حاج سیاح را باید با سفرنامهاش یا به قول خودش روزنامهاش شناخت. سفرنامهای که در حکم یک فیلم سینمایی بلند و بالاست. کافی است با خواندن هرفصل از آن، دقیقهای چشم بر هم بگذاری تا خود را همراه وی گاهی در شرق عالم و گاهی در دورترین نقطه غرب ببینی.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۲ ۱۷:۰۰
جنگ و سینمایی که همچنان زندهاند/ تاملی بر سینمای جنگ به مناسبت هفته دفاع مقدس
بدیهی است سینمای دفاع مقدس علاوه بر امتیازات سینمایی و هنریاش به واسطه جایگاه و منزلتی که نزد مردم ما از نظر ایدئولوژیکی و تاریخی دارد به صیانت و حفاظت محتاج است تا خاطرات این دوران حساس تاریخی در سند تصویری سینما ثبت شده و میتواند بخشی مهم از تاریخ معاصر ما را به جهانیان معرفی کند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۱ ۱۶:۰۰
نگاهی به تاریخ و اسطوره در سینما
«سینما مامور ثبت تاریخ است. سینما میتوانست مامور ثبت باشد و اگر تحقیق علمی درستی انجام شده باشد، پس از آن سینما به یک حامی و پشتیبان اجتماعی تبدیل میشد، و از سویه اجتماعی غفلت نمیکرد... هر فیلمی یک سند خبری است. سینما تنها گذشته را نجات میدهد. سینما خاطره و پناهگاه زمان است.»
-
۱۳۹۷/۰۷/۰۱
گفت و گو با صالح نجفی درباره سینمای کیارستمی؛
فلسفیبودن سینمای کیارستمی را کجا باید جستوجو کنیم؟
اگر کیارستمی فیلمساز مهم فلسفی است علت اصلی این است که از یک وضعیت مشخص تاریخی برآمده و صادقانه با این وضعیت تاریخی برخورد کرده، ما در موقعیت تاریخییی نیستیم که داستاننویسی بگوید خیلی به بکت علاقه دارد و شروع کند در فارسی مانند بکت نوشتن. این یک دروغ است.
-
۱۳۹۷-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۰
گفتوگو با وس اندرسون، فیلمساز آمریکایی/ سگها و آدمها
فیلم جزیره سگها به زبان انگلیسی یا ژاپنی نیست، درباره خود ترجمه است. چند ترجمه ممکن متفاوت وجود دارد. از زنده نگه داشتن هر دوی زبانها خوشم میآید. مشخصا در کشورهای مختلف، انگلیسی حذف خواهد شد. در هر جای دنیا که فیلم دیده شود، زبان ژاپنی باقی میماند اما انگلیسی با فرانسوی، ایتالیایی و ... جایگزین میشود. فکر میکردم این شکل کار کردن، هیجانانگیز است. بخشی از فیلمسازی چیزهایی است که از تحقیقاتت یاد میگیری- چیزی که کشف میکنی- چیزی که پس از آن میتوانی به دیگران بیاموزی. وقتی ساخت فیلم تمام میشود، آدم دیگری میشوی چون تجربهای تازه کسب کردهای.
-
۱۳۹۷-۰۶-۲۴ ۱۴:۲۰
«همچون در یک آینه» کتابی از دیروز و امروز سینمای ایران
«همچون در یک آینه» مشتمل بر مجموعه مقالات سینمایی پرویز جاهد است که طی بیست سال گذشته در مطبوعات به چاپ رسیده است.
-
۱۳۹۷-۰۶-۲۴ ۱۱:۴۰
محمد تهامینژاد : فیلمها تصویرگر واقعیت نیستند؛ تفسیر واقعیتاند
محمد تهامینژاد گفت: فیلمها بیش از آن که اطلاعاتی درباره موضوع و حوادث فراهم کنند، اسناد معتبری درباره سازندگان آن فیلمها و روحیه زمانه خود هستند.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۳ ۱۳:۰۰
فیلم جدید عبدالرضا کاهانی اکران میشود
سخنگوی کارگروه اکران از ثبت قرارداد نمایش چند فیلم جدید از جمله تازهترین ساخته عبدالرضا کاهانی در سینماهای کشور خبر داد.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۱ ۱۵:۴۰
ایرج کریمی یک آندره بازن بود
طالبینژاد: کریمی یکی از با سوادترین منتقدان ایرانی، نه فقط منتقد سینما و فیلمهای ایرانی بلکه بیشتر منتقد فیلمهای خارجی بود.
-
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۵:۴۰
رابطه بین فیلمهای سینمایی ایرانی با جامعه ایران چیست؟
کتاب «جامعه ایران در آینه سینما» کوششی برای نشان دادن رابطه بین فیلمهای سینمایی ایرانی با جامعه ایران است. گفتوگوی بین هنرمندان و منتقدان هنر با جامعهشناسان و شناخت دیدگاههای هر گروه که منجر به همکاری موثری میان هنرمندان و علمای علوم اجتماعی میشود از مهمترین اهداف این پژوهش است.
-
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۷:۰۰
ستایشگر انسانِ درون/ سحر عصرآزاد
«تنگه ابوقریب» علیرغم اینکه یک فیلم جنگی و دفاع مقدسی محسوب میشود، فیلمی است درباره لایههای درونی انسانهایی که در بحران و موقعیت تراژیک پیش رو با انتخابها و اولویت هاشان چشمهای همگان را تا امروز خیره کردهاند.
-
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۴:۴۰
شکفته در عطش و خون/ چند نکته پراکنده درباره «تنگه ابوقریب»
کیفیتِ سابق «سعید ملکان» مسئولین «موسسه اوج» را بر آن داشت تا به دلیل اطمینان بیشتر از حصول نتیجه مطلوب، با وسوسه همکاری با او کنار بیایند. درهرصورت ملکان «خودی» محسوب نمیشد و آنها باید پاسخ «خودی» ها را هم میدادند؛ اما ملکان هیچکدام از طرحهای پیشنهادی و کارگردانان تحمیلی آنها را نپذیرفت و «موسسه اوج» را به یاد رویدادی که سی سال در ناگفتهها حبس شده بود، یعنی حماسه «تنگه ابوقریب» که دغدغه قدیمیاش بود انداخت و بهرام توکلی را نیز بهعنوان کارگردان معرفی کرد.
-
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۰:۱۴
نوئل کرول/ ترجمه انشاء الله رحمتی؛
تفسیر هنر
هدف تفسیر، بالابردن فهم ما از اثر هنری است. در اثر هنری، چیزی هست که غامض، مبهم، به ظاهر نامنسجم، نابهنجار، غیرمنتظره، دسترسناپذیر، گیجکننده یا پنهان است و باید روشن شود. هدف تفسیر، روشنساختن حضور عناصر مناسب در اثر هنری است، بدین صورت که سهم آنها در وحدت، معنا، طرح، تأثیر موردنظر، و / یا ساختار اثر، تبیین شود. در نتیجه، کار تفسیر متوقف است بر مخاطبان هدف ـ
-
۱۳۹۷/۰۶/۰۴
گفتوگو با محمد شیروانی در باب سینمای آوانگارد (۲)؛
آوانگاردیسم یعنی خطر کردن
فیلمسازان پیشرو ایران حول یک محور جمعی مثل چیزی که در سینمای پیشرو فرانسه و آلمان بوده ظاهر نشدهاند، بلکه هرکس ساز خودش را زده است و این به معنای یک اشکال نیست. هر سینماگر پیشرو ایرانی آمده که یک فاصلهگذاری با سینمای بدنه انجام دهد که این رویکردها از ابتدای دهۀ ۴۰ آغاز شده و همانطور که میدانید دهۀ ۴۰ یک دهۀ باشکوه در ادبیات معاصر ما هم هست.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۰
پدیدارشناسی سینمای ایران منتشر میشود
کتاب پدیدارشناسی سینمای ایران ، بر اساس سلسله نشستهایی با همین عنوان در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به کوشش سید مهدی ناظمی تدوین و بازنویسی شده است.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۳ ۱۲:۰۷
نگاهی به سینمای علی حاتمی؛
تاریخ مصور یا چهل تکۀ تاریخی؟
حاتمی بارها این موضع را تکرار کرده است که بیش از تاریخ خود را ملزم به «رعایت مبانی درام» میدانسته و همواره کوشیده است که «تاریخ را به قواره درام دربیاورد». این در حالی است که منتقدان میگویند در برخی از این دستکاریهای تاریخی، در نهایت چیزی هم عاید «درام» نشده است.
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۵:۰۰
تازهترین گفتوگو با استیون اسپیلبرگ: خیلی به گذشته نگاه نمیکنم
فیلم «بازیکن ...» حاوی هشدارهایی در مورد اعتیاد به واقعیت مجازی میشود اما همزمان میتوان آن را به عنوان تبلیغی برای این تکنولوژی به شمار آورد. اگر دنیای تماشایی اویسیس نتواند همه را ترغیب به خرید هدستهای واقعیت مجازی بکند، بنابراین هیچ تبلیغی از عهده این کار برنخواهد آمد.
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۶ ۱۳:۰۰
همراه با دکتر کاوه بصیری استاد ادبیات و سینمای ایران در دانشگاه آرکانزاس: میخواهم پل بین دو فرهنگ باشم
کتابهای پیشتاز ایرانی مانند «ترس و لرز» از غلامحسین ساعدی، «چشمهایش» از بزرگ علوی، «مدیر مدرسه» از جلال آل احمد، «ثریا در اغما» از اسماعیل فصیح و «یکی بود یکی نبود» از محمدعلی جمالزاده پیش از این ترجمه شدهاند اما چاپ آنها ادامه نیافته است چون تعداد کمی از کتابهای ترجمه شده توسط ناشران مطرح امریکایی چاپ و پخش میشوند.
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۶ ۰۹:۲۲
جایزه سیفالله داد به سیدمهدی شجاعی اهدا میشود
آیین بزرگداشت و نکوداشتهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در باغ کتاب تهران برگزار میشود
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۴ ۱۶:۰۰
آیین نکوداشتهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در باغ کتاب تهران برگزار میشود
مراسم بزرگداشت داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامینژاد و داریوش مهرجویی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار میشود.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۰
کتاب «گفتارهای سینمایی فخرالدین انوار» منتشر شد
کتاب «گفتارهای سینمایی فخرالدین انوار» به کوشش محمدعلی حیدری منتشر شد.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۱۴:۰۰
همه کتابهایی که به کیارستمی مرتبط هستند
به مناسبت ۱۴تیر سالروز درگذشت عباس کیارستمی سینماگر و شاعر برجسته کشورمان نگاهی داشتهایم به کتابهای که کیارستمی نوشت و کتابهایی که دیگران درباره او نوشتند.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۲ ۱۲:۰۰
این فیلمها جای کسی را تنگ نمیکنند/ بررسی اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران
علی آشتیانیپور، مدیر پخش فیلمهای خارجی در مورد ناراضی بودن برخی سینماداران از نداشتن مخاطب فیلمهای خارجی میگوید: «در شورای صنفی این هفته هم این بحث مطرح شده بود اما به این نکته هم باید توجه داشت که فیلمهای ایرانی هم امروز مخاطب ندارند چه برسد به فیلم خارجی.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۰:۴۰
مؤتمن: بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید میکنیم
«سراسر شب»، تازهترین اثر سینمایی فرزاد مؤتمن، بهزودی اکران خواهد شد.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۳:۰۰
کیانوش عیاری: نباید برخی فیلمها به محرومیت بیشتری دچار شوند
کیانوش عیاری درباره درخواست کانون کارگردانان از برگزارکنندگان جشن خانه سینما برای داوری فیلمهای دارای مجوز ساخت، گفت: با وجود برخی مباحث درباره مضرات احتمالی این کار، نظر من هم بر این است که نباید فیلمهایی که امکان اکران پیدا نکردهاند، محرومیت بیشتری ببینند.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۰
اولین تجربه سینمایی همایون غنیزاده کلید خورد
فیلم سینمایی «مسخرهباز»، به کارگردانی همایون غنیزاده و تهیهکنندگی علی مصفا، ۲۵ خرداد کلید خورد.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۷ ۱۱:۴۰
حق انتشار اولین رمان پریاسکات درباره «دکتر ژیواگو» دو میلیون دلار فروخته شد
«هرگز اینجا نبودیم» اولین رمان لارا پریاسکات که شرح داستان چگونگی استفاده سازمان سیا از رمان دکتر ژیواگو به عنوان ابزار تبلیغاتی در طول جنگ سرد است، توسط انتشارات کناف نیویورک به مبلغ دو میلیون دلار خریداری شد.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۷ ۱۰:۰۵
قصه دنبالهدار شکایت نویسندگان از هالیوود/ رمانهایی که در فیلمها خوانده نشدند
تاریخ هالیوود نشان میدهد که برای صاحبان قدرتمند ماشین فیلمسازی تنها جذابیت در جهت پولسازی اهمیت دارد. بسیاری از نویسندگان بارها از تغییر داستان خود توسط هالیوود شکایت کردهاند.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۲ ۱۵:۴۰
پرونده آقای همهفنحریف!/ درباره استیون سودربرگ؛ فیلمساز مولف
سودربرگ ۳۰ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده و چهار سریال تلویزیونی هم ساخته. فیلمبرداری، تدوین، بازیگری و حتی آهنگسازی هم انجام داده است.