کل اخبار:77
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۰:۳۷
گفتاری از محمدامین قانعیراد در خصوص «الگوهای توسعه، عدالت و محیط زیست»؛
مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست
فقط تفکر دکارتی نبود که توسط فروغی به ایران آمد، یک تفکر دیگر تفکر چپ مارکسیستی بود که توسط حزب توده وارد ایران شد و یک نوع عدالت تودهگرایانه در کشور شکل داد. رکن سوم هم اندیشهی دینی بود که بعد از انقلاب خود را بین نیروهای چپ مذهبی نشان داد. البته باید تأکید کنم برای همهی این مسائلی که مطرح میکنم مارکسیسم، عدالت، مذهب و غیره یک کلمهی متعارف هم بگذارید.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۰
اجرای طرح المپیاد فیلمسازی نوجوانان گامی در تحقق عدالت فرهنگی است
علیرضا تابش گفت: بنیاد فارابی در دوره جدید، فرصتی را فراهم کرد تا سینمای کودک با استعدادها و ایدهها و تجربه های نو مواجه شود و همکاری انجمن سینمای جوان در این رویداد هنری، شناسایی، آموزش و حمایت از تولید فیلمهای کوتاه توسط نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۹ ساله خواهد بود.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۰۹:۵۸
نشست نقد کتاب «در باب نظریه عدالت» (۲)؛
برداشت از عدالت و تقدم حق بر خیر
رالز به دو اصل مهم اشاره میکند که در نهایت به آن باید برسیم: اصل اول آزادی نام دارد و اینکه هر شخصی باید حقی برابر نسبت به گستردهترین نظام جامع آزادیهای اساسی داشته باشد که با نظام مشابه آزادی برای همگان منافاتی نداشته باشد. اصل دوم، نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی چنان میبایست سامان یابند که هر دوی آنها: الف. بیشترین نفع را برای محرومترین افراد داشته باشد؛ ب. به مناصب و مشاغلی وصل باشند که در شرایط منصفانه و برابر از نظر فرصت به روی همه گشوده باشد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۷ ۰۹:۴۰
نشست نقد کتاب «نظریهای در باب عدالت» جان رالز (۱)؛
نظریهای در باب عدالت؛ تلاشی در جهت پیوند لیبرالیسم و عدالت
این کتاب را چه قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم، بهمثابه تجلی اندیشهی سیاسی یک فیلسوف است که در سنت لیبرالی رشد کرد، اما درعینحال دغدغههای مهم کانتی دارد و میخواهد بحثهای فردگرایی را با مباحث عدالت و آزادی را با عدالت پیوند دهد و برای جامعه ساختار بنیادینی به وجود آورد و آن ساختار مورد نظر را بر عدالت مبتنی سازد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۱۹
نقد نظریه ای در باب عدالت
نظریه جان رالز در خصوص عدالت در نشست هفتگی شهر کتاب بررسی می شود.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۰۹:۴۱
گابریلا اسلومپ؛
کانت علیه هابز: استدلال و ریطوریقا
نظریهی هابز در روزگار کانت با نظام مستقل دولتهای خود مختار بر طبق عهدنامهی وستفالی در سال ۱۶۴۸، همراه شده بود. یکی از پروژههای کانت این بود که اعتبار آن نظام و ناگزیریِ آنارشی بینالمللی تئوریزه شده توسط هابز را به زیر سوال ببرد. حتی اگر کانت در «علیه هابز» چشم اندازی ملی، و نه بینالمللی، را اتخاذ کرده باشد، خواننده بایستی بخاطر داشته باشد که کانت، برخلاف هابز، حوزههای بینالمللی و ملی را مستقل از هم در نظر نمیگرفت.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۸:۳۰
هفت کاری که به عنوان نسبیگرا در اخلاق نمیتوانید انجام دهید
نسبی گرایی نقد رفتار دیگران را غیرممکن می سازد، چرا که نسبی گرایی نهایتاً وجود «کار نادرست» را نفی می کند. در نسبی گرایی، عدالت و انصاف دو مفهومی هستند که مطلقاً هیچ معنایی ندارند
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۸:۱۰
برداشت مسلمانان از عدالت ترجمه و منتشر شد
مجید خدوری در کتاب برداشت مسلمانان از عدالت، تحول مفهوم عدالت را از زمان ظهور اسلام تاکنون در بستر وسیع نظم عمومی اسلام دنبال میکند.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۱ ۱۵:۲۰
تمرکز زدایی و ایجاد عدالت فرهنگی؛ سیاست اداره ارشاد تهران
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان تهران برنامههای اردیبهشت استان تهران را تشریح کرد.
-
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۱۰:۳۲
محمدرضا حکیمی؛
تعريف «عدالت»از زبان امام صادق(ع)
محمدرضا حكيمی در آثار پربرگ و بارشان كه برگرفته از سرچشمههای ثقلينی است، مكرر به فرمودههای خاندان مبارك پيامبر اكرم(ص) و از آن جمله امام صادق(ع) اشاره كردهاند. آنچه در پی میآيد، نوشتاری ديگر از ايشان است.
-
۱۳۹۳-۱۰-۱۵ ۱۸:۵۰
«عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» منتشر شد
چاپ نخست کتاب «عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» به کوشش سید حسین میرمعزی از سوی سوی انتشارات سروش و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.
-
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۶:۴۹
صوت/ عدالت از منظر جان رالز
حسین هوشمند
-
۱۳۹۳-۰۸-۲۷ ۱۰:۲۷
گفتاری از حسین هوشمند؛
عدالت در فلسفهی سیاسی جان رالز
رالز در نظریهی عدالت کوشیده است تا بین دو سنت سوسیالیسم اروپایی و لیبرالیسم کلاسیک پیوند زند. دو سنت فکری حاکم بر فلسفهی سیاسی مغربزمین یا مبتنی بر برابریخواهی بود یا بر آزادیخواهی.
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۱۳
برگزاری نشست علمی نظریه اجتماع گرایان درباره عدالت
گروه پژوهشی علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی نظریه اجتماع گرایان درباره عدالت (با تأکید بر آراء مایکل سندل) را برگزار می کند.
-
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۰۸:۲۰
به بهانۀ برخی بیبرنامگیهای سازمان سنجش؛
عدالت آموزشی؛ از نظر تا عمل
سنجش و بررسی میزان ظرفیت هر دانشگاه و مؤسسه و نیز تناسب میان ظرفیتها وظیفهی اصلی وزارت علوم است که در این مورد خاص بسیار مستحق سرزنش است. مسئولین امر باید برای آن عده از دانشجویانی که وقت و انرژی خود را صرف این آزمون «بدون ظرفیت» كردهاند، پاسخی قانعكننده داشته باشند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۱۱:۱۵
حسین راغفر: ضعف اخلاق اجتماعی محصول سیاست تعدیل اقتصادی است
راغفر فقدان نهادهای لازم و حامی حقوق مردم را عمده ترین مشکل در ایران خواند و با بیان اینکه ضعف اخلاق اجتماعی امروز محصول تغییر گفتمانی است که توسط خود حاکمیت عملا بدان دامن زده شد، گفت: علت این مسئله هم آن است که خیلی ها که از تغییر گفتمان به لحاظ اقتصادی منتفع هستند خودشان در نظام تصمیم گیری هستند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۰۹:۵۲
فردریش فون هایک؛
نیاکانگراییِ عدالت اجتماعی
پوچی تمامعیارِ عبارت «عدالت اجتماعی» در این واقعیت ظهور پیدا کرده است که هیچ توافقی راجع به آنچه مستلزم عدالت اجتماعی در موارد خاص میباشد، وجود ندارد، همچنین، هیچگونه آزمون شناختهشدهای وجود ندارد که بر مبنای آن، بتوان راجع به درستکار بودن افراد در صورت متفاوت بودنشان از یکدیگر، تصمیمگیری کرد.