کل اخبار:73
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۶
چرا از هایدگر در ایران استقبال شد؟/ نسبت جانِ ایرانی با هایدگر
معین زاده، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اقبال ایرانیها به هایدگر یک اقبال نامعقول و نامتعارف است و ما به او بیشتر از سقراط و افلاطون توجه کرده ایم.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۱۰:۱۵
نظریات برجسته زیباییشناسی: از افلاطون تا نیچه
پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر کتاب «نظریات برجستة زیباییشناسی: از افلاطون تا نیچه» تألیف دکتر فرشید ابراهیمیان را منتشر کرد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۳ ۰۸:۴۹
نگاهی به تبیین افلاطون از موسیقی بر اساس دیالوگ «قوانین»؛
نقش موسیقی در «تربیت» «شهروند»
در شهری که افلاطون خواهان تأسیس آن است، هر نوع موسیقی اجازهی ورود ندارد، چراکه برای شهروندان بسیار زیانآور است. او معتقد است هنر موسیقی نوعی هنر بازآفرینی (تقلیدی) به شمار میآید؛ لذا باید در پی آن نوع از موسیقی برآییم که از هر جهت برآمده از نوعی بازآفرینی هنرمندانه از سرمشق خود میباشد. نباید به کسانی گوش کرد که میگویند معیار موسیقی، خوشی و «لذت/hédoné/pleasure» ناشی از آن است، بلکه باید در جستوجوی آنگونه موسیقی برآمد که از هر جهت با سرمشق خودش همانند باشد و از زیبایی حقیقی ناشی شود.
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۵
«تراژدی در آثار افلاطون» در راه کتابفروشیها
«تراژدی در آثار افلاطون» با پژوهش و نگارش سعید شاپوری از سوی نشر افراز منتشر میشود.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۵۹
مدخلهای دانشنامه استنفورد (۴۰-۳۷)
برای کسی که میخواهد اولینبار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینههای مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخلهای مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند.
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۱۲:۳۰
شهروندی سقراطوار در اروپای قرن بیستویکم
از نظر پاتوچکا تنها با سقراط و افلاطون است که «مراقبت از نفس» فراتر از جستوجوی فردی حقیقت میرود و بهراستی سیاسی میشود و بدینسان شالوده خود پروژه اروپا را پی میریزد. جامعه آتن بعد از جنگهای پلوپونزی به ورطه فساد فلاکتباری افتاد، نخست تحت حکومت سیجبار و سپس تحت ریاکاری و جباریت پنهان «دموکراسی» که دوباره بر این جامعه حاکم شده بود.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۴ ۱۵:۳۱
بررسی تحول تاریخی مفهوم زیبایی در جدیدترین تالیف فرشید ابراهیمیان
«نظریات برجسته زیباییشناسی از افلاطون تا نیچه» نوشته فرشید ابراهیمیان از سوی موسسه متن منتشر میشود. ابراهیمیان در این کتاب سیر تحول تاریخی مفهوم زیبایی را از منظر فیلسوفان برجسته تاریخ از دوران افلاطون تا نیچه بررسی کرده است.
-
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۰
نفس انسانی در اسطورههای افلاطون
افلاطون و عده بسیاری از فلاسفه باستانی آن را حقیقتی مجرد از ماده و مستقل از آن میدانستند و می گفتند نفس یا روح، پیش از بدن موجود بوده و پس از آماده شدن بدن انسان به آن ملحق میشود.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۴ ۱۰:۱۰
کتاب افلاطون، دکارت و باشگاه مشت زنی منتشر شد
کتاب افلاطون، دکارت و باشگاه مشت زنی توسط نشر پایان روانه بازار نشر شد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۷:۴۰
مجتهدی تألیف «افلاطونیان متأخر» را پاییز به پایان میرساند
دکتر کریم مجتهدی، استاد فلسفه غرب و چهره ماندگار فلسفه از در دست تألیف بودن کتاب «افلاطونیان متأخر» خبر داد و گفت: نگارش این کتاب، پاییز امسال به پایان میرسد. وی همچنین اظهار کرد: کتاب «کانت در تهران» نیز بهتازگی به قلم یک آلمانی به چاپ رسیده و بخشی از این کتاب به کانتپژوهی در ایران و کارهای علمی من در اینباره اختصاص دارد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۱۷:۵۰
فرهنگ یا ژنها؛ کدام یک ما را می سازند؟
بحث بر سر اینکه ما تا چه اندازه محصول ژن ها یا محیط خود هستیم همچنان داغ است. جدال بین سرشت و پرورش دست کم به زمان افلاطون و ارسطو در در سده چهارم پیش از میلاد باز می گردد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۲:۰۰
شاهراه رهایی از بحران محیط زیست/به دوران افلاطون و ارسطو برگشته ایم!
بحث از محیط زیست امری فطری است و نباید نگاه به مساله محیط به عنوان امنگاه و مهد و گهواره ای که انسان در آن تبلور یافته و تکامل پیدا می کند را امری مقطعی و مربوط به یک مکتب خاص بدانیم.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۳:۰۰
شرحی اجمالی بر نظریهی مُثُل افلاطون / محمدمهدی اردبیلی
اگر جهان زیباست و سازندهی آن نیک و کامل، پس بیگمان در ایجاد جهان آنچه را که سرمدی است سرمشق قرار داده. … او به سرمشق سرمدی نظر داشته، زیرا جهان در میان چیزهای حادث زیباتر از همه است و استاد سازندهی آن بهترین و کاملترین استادان و سازندگان. بنابراین باید بگوییم که در ساختن جهان چیزی سرمشق بوده که همیشه همان است و دریافتن تنها از راه تفکر و تعقل امکانپذیر است. (افلاطون، 1380، ص 1742)