کل اخبار:219
-
۱۳۹۸-۱۲-۱۳ ۱۶:۰۰
روایتی از اسناد گیلان در دوره مشروطه و پهلوی همراه با آغاز عصر مدرنیته
دو کتاب «اسناد گیلان در عصر پهلوی اول» و «اسناد گیلان در دوره مشروطیت (مجلس دوم تا پنجم شورای ملی)» به قلم عباس پناهی منتشر شد. این دو اثر به دورههای تاریخی گیلان در مجلس پرداخته است.
-
۱۳۹۸-۱۱-۲۹ ۰۹:۵۴
به یاد داریوش شایگان؛
" انسان مدرن شرقی ایرانی سنت گرا "
شایگان با طرح نظریه افسون زدگی جدید و ارائه نظریاتی مانند مهاجر سیار و انسان جهش یافته ، شاید تجربه زیست فردی و جمعی خود را بازگو می کند. چرا که از همان دوران رشد در خانواده ای با فرهنگ و زبان چند گانه تحت نظارت و آموزش پدری شیعی و مادری سنی مذهب خویش در درک متفاوت از محیط زندگی قرار گرفت.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۹ ۱۱:۲۰
مواجهه با هانا آرنت در یک مهمانی ایرانی؛
آزادی فراتر از ایدئولوژی
این نکته حائز اهمیت است که ورود آثار هانا آرنت در ایران با اینکه ماهیتی فلسفی سیاسی دارد کمتر نقش و کارکرد ایدئولوژی سازی برای جریانات سیاست زده روشن فکری دارد و این مساله نیز غیر قابل کتمان است ، کسانی مانند روشن فکران دینی و غیر دینی گاها اگر به آثار و افکار هانا آرنت جهت ایدئولوژی سازی و جریان سازی سیاسی مراجعه کرده اند ، به دلیل ماهیت نظریات سیاسی و تجربه غیر قابل درک جغرافیایی زندگی سیاسی آرنت و نوع الگوی فکری فلسفی حاکم بر افکار و آثار وی نمی توانند تناسب فکری فلسفی مناسب و جریان ساز با افکار آرنت و جغرافیای فکری سیاسی خود در ایران پیدا کنند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۶ ۱۳:۰۰
نشست نقد و بررسی کتاب «ریشه های الهیاتی مدرنیته» برگزار می شود
نشست نقد و بررسی کتاب «ریشه های الهیاتی مدرنیته» در انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می شود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۱ ۱۷:۰۰
مدرنیته همچون گذری ناتمام/ گفتار مراد فرهادپور در نشست نقد و بررسی« نامیدن تعلیق»
با این کتاب و فرآیند شکلگیری آن از این نظر احساس قرابت میکنم که این پرسش همواره برای من نیز مطرح بوده که ما که هستیم و اینجا چه کار میکنیم و نظریه چیست و رابطهمان با تاریخ غرب چیست؟ از طرفی به جای آنکه در پاسخ به این سوالها چیزی بنویسیم، همواره به کار ترجمه پرداختیم.
-
۱۳۹۸-۰۷-۱۳ ۱۷:۰۰
دو چهره دیدرو؛ مدرنیته علیه مدرنیته/ نگاهی به آرا و اندیشههای سر ویراستار دایرهالمعارف در عصر روشنگری
دیدرو، در کنارِ ولتر و روسو، از گشایندگان جنبش روشنگری فرانسه بود؛ هرچند او در نسبت با ولتر و روسو، در زمان حیاتش غریب ماند و تنها در قرن بیستم، به ستایشی که استحقاقش را داشت، رسید. دیدرو برخلاف ولتر، چندان خصومت جزماندیشانهای با ارباب کلیسا نداشت؛ در کنار نقد نهاد کلیسا، گاه به آموزههای عاطفه مسیحیت، روی خوش نشان میداد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۸ ۰۹:۴۳
تورن به چه کار جامعۀ ایرانی میآید؟
مدرنیته در بنبست سنت
یکی از مهمترین رهآوردهای نظری تورن برای جامعۀ ایرانی کمک به داشتن درکی بهتر در رویارویی با مدرنیته است. چیزی که دستکم از زمان عباس میرزا یکی از پیچیدهترین پرسشها و دشوارههای ما ایرانیان بوده است. اندیشههای تورن دربارۀ نوع مواجهه با مدرنیته برآمده از شناخت تاریخی عمیق او از صور مختلف مدرنیزاسیون در قرون اخیر است و میتواند دربرگیرندۀ اشاراتی ارزنده برای جامعۀ ایرانی باشد.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۲ ۱۱:۰۰
رحمتی: استفاده از اندیشههای مکاینتایر برای غربستیزی در ایران نوعی ابتذال است
انشاءالله رحمتی میگوید: مکاینتایر در ایران معمولا به عنوان منتقد مدرنیته شناخته میشود و حتی خیلیها برای غربستیزی از اندیشههای او مثال میآورند که این شیوه استفاده از اندیشه مکاینتایر نوعی ابتذال است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۲۳ ۱۱:۰۰
گزارش نشست نقد کتاب «ریشههای الهیاتی مدرنیته»؛ جریان های فکری مدرن و باورهای الهیاتی/رابطه معنادار الهیات و تجدد
سفیدخوش گفت: کتاب ریشههای الهیاتی مدرنیته نشان میدهد که چگونه جریانهای فکری مدرن از باورهای الهیاتی نیرویی برای برسازی نظامهایشان اخذ کردند و چگونه نظامهای الهیاتی نوینی را رقم زدند.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۹ ۱۱:۳۰
تفکر عبید با بسیاری از مبانی مدرنیته هماهنگ است
مهدی محبتی گفت: عبید میگوید، آنچه که ما میبینیم، دنیا، لذت، منفعت و ماده است و دو راه برای آن پیشبینی میکند؛ از این جهت تفکر عبید با بسیاری از مبانی مدرنیته هماهنگ میشود.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۵ ۱۱:۳۰
کتاب «ریشههای الهیاتی مدرنیته» نوشته مایکل آلن گیلسپی ترجمه شد
کتاب «ریشههای الهیاتی مدرنیته» نوشته مایکل آلن گیلسپی، با ترجمه زانیار ابراهیمی توسط انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شد.
-
۱۳۹۸/۰۲/۱۱
سید علی آلداود از ظرافتهای فهم امیرکبیر از لابهلای منابع تاریخی میگوید (۲)؛
خیالات اتابکی امیر
مرحوم دکتر آدمیت میگوید امیرکبیر یک رسالۀ خیالات اتابکی نوشته و هدف او این بوده که بعد از آنکه ایران قدرت یافت، مشروطهخواهی را در ایران برقرار کند؛ ولی خود دکتر آدمیت هم میگوید که این رساله به دست نیامده است. آدمیت در رسالۀ خیالات اتابکی حدس میزده که هدف امیرکبیر این بوده که در ایران بهتدریج حکومت مشروطه برقرار کند، اما آن زمان پشتیبان نداشتند و نیروهای اجتماعی حامی نداشتند.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۷ ۱۲:۴۷
آیا مدرنیته هجو را غیرممکن ساخته است؟
هجو، مدرنیته و گروتسک
گروتسک از نظر من، نه بهتمامی مترادف و نه کاملاً مجزا از هجو است، بلکه بیشتر مربوط به مفهوم حد در ریاضی است که در آن تداوم و حفظ خنده یا تنفر هجوآمیز به امری مشکل تبدیل شده و در یک حالت عاطفی غریبتر فرو میرود. گروتسک هم هدف و هم روش هجو است؛ هجو در تمایل «محافظهکارانهاش» ممکن است مضمون گروتسک را بیاعتبار کند و به تمسخر بگیرد؛ اما درعینحال، در تمایل «ویرانگرش» -در ترسیم اهدافش مانند گروتسک- همان کریهنگاری را که مدعی زدودنش بود، خلق و ارتقا میبخشد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۲ ۱۵:۲۰
در وضعیت گُسستهخردی/ مواجهۀ امروزین ما با فلسفۀ غرب
پرداختن به فلسفه برای ما در حکم یک ضرورت و یک وظیفۀ تاریخی است برای به نظریه درآوردن وضعیت گسستهخردیمان و سپس فراگذشتن از آن و بازگشتن به راه خرد.
-
۱۳۹۷/۱۰/۱۹
تفسیری فلسفی از مفهوم پدرسالاری در تاریخ ایران در مصاحبه با سیاوش جمادی (۱۳)؛
نتایج توسعه نیمبند
توسعۀ نیمبند دوام و عمق ندارد. توسعۀ دوامپذیر و بازگشتناپذیر با استبداد و ایدئولوژی ممکن نمیگردد. بالا رفتن تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه و رفاه اجتماعی و بهرهگیری بهینه و آیندهنگرانه، مدیریت صنعتی کارآمد و مولد، پرورش متخصصان، و شاخصهایی که بیشتر متخصصان در تعریف و توصیف توسعه میگنجانند، بدون توسعۀ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به حدّ مطلوب و هموزن با توسعه در جوامع پیشرفته نمیرسد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۳:۴۰
اصول فلسفه و روش رئالیسم بررسی میشود
نشست اول از سلسله نشست های «ما و مدرنیته» با موضوع «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با سخنرانی مزدک رجبی برگزار می شود.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۹ ۱۳:۴۰
فیلمهای بیلگه جیلان تقابل سنت و مدرنیسم
فیلمنامه «قصبه» اثر نوری بیلگه جیلان، به همراه مقاله و مصاحبهای با این کارگردان و نویسنده ترکیهای منتشر شد.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۷:۲۰
طرد مرگ در دوران مدرن
استاد انسان شناسی دانشگاه تهران گفت: سوژه جدید نمیتواند مرگ و بیماری و افول حیات را بپذیرد و به همین دلیل نهادهایی ساخته که وظیفه اصلی شان طرد این مفاهیم از جامعه است.
-
۱۳۹۷/۰۸/۲۷
تفسیری فلسفی از مفهوم پدرسالاری در تاریخ ایران در مصاحبه با سیاوش جمادی (۹)؛
موانع فرهنگ مدرن در قلمرو اسلامی
مدرنیته تنها در علم و ابزار منحصر نمیشود. اولویت هستی اجتماعی درست، اما باورهایی که همگانی و قومی میشوند، یک روی هستی اجتماعیاند. خدای قوم، شریعت قوم، اخلاقیات قوم در شیوۀ زیست او تعین مییابند؛ حالا حقیقت باشد یا نباشد. اصلاً اختلاف جدید و قدیم بر سر حقیقت نیست. اصل در واقعیت خود انسانی است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۹ ۰۹:۳۵
زیگموند باومن در پی کشف سیالیت فزاینده زندگی اجتماعی معاصر است
مدرنیته سیال مهمترین اثر زیگموند باومن جامعهشناس فیلسوف لهستانی الاصل در مراحل پایانی ترجمه است. این کتاب همت حمیده محمدزاده ترجمه شده و در مجموعه کتابهای نقدهای بهنگام انتشارات ورا به چاپ خواهد رسید.
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۳ ۱۲:۰۰
آزاد ارمکی از «مدرنیته ایرانی در افکار اشرف» سخن میگوید
تقی آزاد ارمکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران امروز از «مدرنیته ایرانی در افکار اشرف» میگوید.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۲:۲۰
هویت انسانی-شهری ما، قربانی مفهوم ضدسکونتی مدرنیته در معماری
مسعود ناریقمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه معماری میگوید: مفهوم ضدسکونتی مدرنیته در شهرسازی و معماری، منجر به قربانی کردن نیاز امنیتی و هویتی ما در کلانشهرها شده است.
-
۱۳۹۷/۰۷/۲۳
تفسیری فلسفی از مفهوم پدرسالاری در تاریخ ایران در مصاحبه با سیاوش جمادی (۶)؛
چرا پیشرفت پرشتاب مدرن از اروپا آغاز شد؟
از سدۀ هیجده واژۀ دسپوتیسم در ادبیات سیاسی غرب معنای تورانی و جباریت و در اسناد به سلطان های شرقی رایج شد.دسترس به آب و الوار و فاصله کم تر میان قلمرو شاهان و خیلی از عوامل دیگر در اروپا را در پاسخ به پرسش مطرح شده آورده اند. اما آثار فرهنگ نادیده گرفتنی نیست. درست از میانۀ قرون وسطی که در اروپای مسیحی ایدئولوژی حاکم به بهای جان ها و خطر های هولناک رو به پیله شکافی رفت ، در ایران وارون آن رخ داد.
-
۱۳۹۷/۰۷/۱۵
تفسیری فلسفی از مفهوم پدرسالاری در تاریخ ایران در مصاحبه با سیاوش جمادی (۵)؛
اشتراوس چگونه بر مدرنیته میتازد؟
اشتراوس در مقام یک مدرن ستیز و مدافع فلسفۀ یهودی قرون وسطی دارد به ما می گوید که فلسفۀ سیاسی حکمای قرون وسطی افلاتونی و افلوتینی بوده است./ خودِ اشتراوس در نوشته ای با عنوان «پیشرفت یا بازگشت» می نویسد که پیشرفت مدرن و تمدن غرب به بحران و آستانۀ مغاک رسیده است.مکرراً با کاربرد ضمیر «ما » حکم می دهد که ما باید آلترناتیو دیگری برگزینیم ، ما باید چنین و چنان کنیم.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۷:۲۰
نقش مهم دین در خاستگاه های اندیشه مدرن
مایکل آلن گلسپی گفت: مذهب و الهیات نقش مهمی در توصیف خاستگاه و ماهیت اولیه فلسفه مدرن و اندیشههای سیاسی که عموما به عنوان بنیاد و اساس جهان سکولار شناخته میشوند، بازی میکنند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۱:۲۰
فلسفه بدون تأثیر، فلسفه نیست/ با مدرنیسم پدرکشتگی نداریم
غلامرضا اعوانی گفت: اگر فلسفه تأثیر نداشته باشد میتوان گفت فلسفه بهمعنای حقیقی کلمه نیست.
-
۱۳۹۷-۰۶-۳۱ ۱۱:۴۰
نگرشهای عرفانی چه پاسخهایی برای مشکلات انسان مدرن دارد؟
می توان دست کم پنج مشکل اساسی انسان مدرن را مطرح ساخت که نگرش های عرفانی می توانند برای آن پاسخ فراهم کنند. این مسائل پیامدهای روانی، اخلاقی و معرفت شناسانه تغییر کاسمولوژیک جایگاه بشرند.
-
۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۰:۴۱
معضلات دانشگاه مدرن ایرانی چیست؟
دانشگاه ایرانی و معضل تلنباری نمادها
بازتأسیس دانشگاه مدرن در ایران در زمانهای صورت پذیرفت که نه بازار مدرنی وجود داشت و نه بورژوایی. من وضع دانشگاه مدرن در ایران و در زمان تأسیس را به وضع کارخانهای تشبیه میکنم که تولیداتش یعنی همان نمادها (ارزشهای اجتماعی و فرهنگی) به کار هیچچیز و هیچکس نمیآمد و در هیچجا مصرف نمیشد. ارزشهای مادی موجود در مناسبات جمعی بیرون از دانشگاه در ایران نیازی به نمادهای تولیدشده در دانشگاه نداشت، بدون آنها نیز میتوانست بازتولید شود، بهعبارتدیگر، بازتولیدش به ارزشهای نمادینی مربوط بود که در جای دیگری تولید میشد.
-
۱۳۹۷/۰۴/۳۱
پاسخهای محمد آلمهدی به پرسشهای «فرهنگ امروز» دربارۀ جایگاه طه حسین در جریان روشنفکری جهان عرب؛
راهبر روشنفکریِ جهان عرب
عنصر اساسی اندیشۀ طه حسین، مدرنیته است. اما بنا به شرایط آن روزگار و تحتتأثیر روشنگری فرانسوی، تنها مدرنیتۀ اروپایی را میپذیرفت و چون تنها مدرنیتۀ اروپایی، مدرنیته است و پیشرفت مصر تنها در پیوستن به آن است و تنها کسانی که خردی از جنس خرد اروپایی داشته باشند، میتوانند به این مدرنیته برسند، پس بر هویت اروپایی مصر اصرار داشت و وابستگی آن را به شرق رد میکرد.
-
۱۳۹۷-۰۴-۱۳ ۰۹:۴۳
تبیینی از نگرش فرهنگستان علوم اسلامی قم در باب جامعه و تمدن اسلامی؛
تکامل اندیشۀ دینی در مواجهه با مدرنیته
موضع این جریان در قبال آسیبشناسی و ارائۀ راهکار آن است که مشکلات کنونی جامعۀ ایران بعد از انقلاب بهعنوان داعیهدار تأسیس و بنای یک جامعۀ دینی عمدتاً زاییدۀ ناهمخوانی فرهنگ اسلامی و فرهنگ مدرنیته از یکسو، تعارض میان سنتهای اجتماعی جوامع اسلامی با الگوهای توسعۀ غربی از سوی دیگر است؛ ازاینرو تنها راه برونرفت از این معضلات، حرکت بهسوی ایجاد جامعهای نوین است که توسعه و تحولات اجتماعی را در راستای تحقق همهجانبۀ ارزشهای اسلامی هدایت کند.