کل اخبار:91
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۰۹:۰۷
تحلیل سیر تحول سوژۀ مدرن؛
سوژه مدرن از دل منابع
توفق فلسفۀ اصالت وجود بر اصالت ماهیت در سرآغاز فلسفۀ معاصر غرب، ماهیتگرایی را در مباحث فلسفی به محاق راند، در ادامه پدیدارشناسی هوسرلی نیز که بعضاً با عنوان ماهیتگرایی نوین وصف میشد، مورد انتقاد صاحبنظرانی قرار گرفت که عمدتاً اندیشههایی چپگرایانه داشتند؛ بهاینترتیب، مهمترین مکتب فلسفۀ معاصر (پدیدارشناسی) در آستانۀ قرن جدید مورد انتقادهای جدی واقع شد. بسیاری از انتقادهای متأخر به سوژۀ مدرن از منظر مسائل اجتماعی و سیاسی صورت گرفته است، مباحثی چون کنش ارتباطی یا قدرت و نقش آن در سرشت سوژه.
-
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۶:۲۱
دیالکتیک روشنفکران غرب مدرن با علمای شرق شیعی
رسالههای فقهی- سیاسی و اعلامیههای علمای شیعه درخصوص غرب به راحتی گویای این واقعیت است که شناخت فلسفی و اندیشهای غرب متأخر از شناخت حسی آن بوده است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۲۹ ۱۶:۴۰
مدرنیسم یا بربریت/ مارشال برمن و «مدرنیسم در خیابانها»
میتوان بازخوانی برمن را از «مانیفست کمونیست» نقطه آغاز جستوجویمان قرار داد؛ جزوهای که احتمالا پرخوانندهترین و البته شاید بدفهمیدهشدهترین از نوع خود در طول تاریخ باشد. اغلب، خوانش معمول از مارکسیسم چنان است که تو گویی کمابیش در حال خواندن یک رمان کارآگاهی عامهپسند هستیم.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۷ ۱۴:۴۰
هندسه دکارتی و قلمرو مدرن
بسیاری از جغرافیدانان سیاسی اتفاق نظر دارند که فضا در مقام مقولهای سیاسی برای اولین بار بعد از صلح وستفالیا (١٦٤٨) در علم هندسه به کار گرفته شد.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۹ ۱۱:۴۰
تحلیل و نقد دیدگاه دیلتای در باب نسبت فرهنگ مدرن و علوم انسانی
گروه غربشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کرسی ترویجی تحلیل و نقد دیدگاه دیلتای در باب نسبت فرهنگ مدرن و علوم انسانی را برگزار میکند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۲۱ ۱۴:۰۰
خشونت و دیگری/ خشونت، امری سلفیگرایانه، مدرن یا پست مدرن است؟
زمینههای تمهید خشونت بیش از آنکه در دین، فرهنگ یا جغرافیای خاصی نهفته باشد، در زیستجهانِ منبع خشونت است و نسبتی که آن منبع با خود، جهان و دیگری برقرار میکند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۰:۴۰
اصول مرئی بازار آزاد/ نگاهی به کتاب «ذهن و بازار: جایگاه سرمایهداری در تفکر اروپای مدرن»
از جمله مضامین تکرارشونده کتاب حاضر، نسبت سرمایهداری با برابری است. آیا نظام سرمایهداری تضمینکننده برابری است یا پیوسته نابرابریهای تازه ایجاد میکند؟ همچنین این بحث فلسفی در کتاب در میگیرد که آیا اساسا برابری یا نابرابری بیشتر اهمیتی دارد؟
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۵:۴۰
رکن آموزش تئاتر مدرن در ایران
متن زیر نوشته ای است درباره رکنالدین خسروی که جای خالی او، در همه این سالها، در دانشکدههای تئاتری احساس میشد.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۰:۱۹
تحلیل سیر تحول سوژۀ مدرن با نگاهی انتقادی به تعدادی از منابع و مراجع مربوط(۲)؛
تفوق فلسفۀ اصالت وجود بر اصالت ماهیت
تفوق فلسفۀ اصالت وجود بر اصالت ماهیت در سرآغاز فلسفۀ معاصر غرب، ماهیتگرایی را در مباحث فلسفی به محاق راند؛ در ادامه، پدیدارشناسی هوسرلی نیز که بعضاً با عنوان ماهیتگرایی نوین وصف میشد، مورد انتقاد صاحبنظرانی قرار گرفت که عمدتاً اندیشههایی چپگرایانه داشتند؛ بهاینترتیب، مهمترین مکتب فلسفۀ معاصر، پدیدارشناسی، در آستانۀ قرن جدید مورد انتقادهای جدی واقع شد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۰۹:۵۹
تحلیل سیر تحول سوژۀ مدرن با نگاهی انتقادی به تعدادی از منابع و مراجع مربوط(۱)؛
فرانکفورتیهای منتقد
با توجه به خاستگاه فلسفۀ معاصر و سوژۀ مدرن و ریشهای که در عصر خرد و عصر نوزایی داشت، عمدۀ انتقادها به این فلسفه را باید متعلق به اندیشههای چپگرایانه دانست، از مارکس و هگل تا مکتب فرانکفورت، آلتوسر و سپس بیشتر نظریهپردازان پسامدرنیسم همچون جیمسون، دریدا، لیوتار، دلوز و فوکو؛ در این میان، مکتب فرانکفورت نقشی پیشرو و بسیار تأثیرگذار در انتقاد از مدرنیته داشته است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۱:۲۰
چگونگی شکلگیری علوم انسانی مدرن در غرب
اگر بخواهیم از حکمت اسلامی برای تأسیس علوم انسانی بومی استفاده کنیم، باید متوجه باشیم که مؤلفه های علوم انسانی مدرن چیست تا تحول را با توجه به آنها ایجاد کنیم.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۱:۴۰
سیاست زدایی از دانشگاه/ سیاست و نهاد دانش
دانش در عصر مدرن، بیش از گذشته عمومی است و بیش از هر زمان دیگری سیاسی است. واضح است که در چنین شرایطی، نهاد دانش، یعنی نظام دانشگاهی نیز بیش از پیش سیاسی خواهد بود.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۳ ۱۴:۰۰
هاراگیری به شیوه مدرن
کارشناسان میگویند خودکشیهای شهری نشانهای از اعتراض به تفاوتهای زندگی شهری است.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۰۹:۵۶
بهروز فرنو/ در باب مسئلۀ غربزدگی از نگاه احمد فردید؛
بحران حوالت تاریخی غربزدگی در روزگار نیستانگار
فردید نگاه حکمی و فلسفی به مسئله را مستلزم طرح پرسش از ماهیت تفکر جدید و عالم مدرن میداند؛ تفکری که نخست از مغربزمین آغاز شد و بعد با یکی دو قرن تأخیر، ماهیت بشرانگار و صورت خودبنیاد آن به دیگر نقاط عالم رسید. این تحول ظهور فرهنگ و تمدن مدرن سکولار و لائیک جهانی است که اکنون خود در بحرانی فزاینده قرار دارد. بر این اساس، آدمی در دنیای جدید از نو در عالمی خودبنیاد هبوط کرده است که بهلحاظ تفرعن، منیت، مائیت و موضوعیت نفسانی، در تاریخ عالم بیسابقه است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۱۵:۰۰
زال در دنیای مدرن/ روایتی که «خاندان مرگ» به صحنه میبرند
کارگردان «خاندان مرگ» از اجرای این نمایش که از شاهنامه اقتباس شده است اما اجرایی مدرن دارد، سخن گفت.
-
۱۳۹۵-۰۶-۳۱ ۱۰:۰۰
کتاب «مبانی علوم اجتماعی مدرن» منتشر شد
کتاب «مبانی علوم اجتماعی مدرن» شامل مجموعه مقالاتی در حوزه علوم اجتماعی از سوی نشر سدید منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۵۵
جمع حکمای فلسفهی اسلامی در مفهوم زیباییشناسی (۱)؛
مناقب حضرت زیبایی
در فلسفهی اسلامی لفظ آشنایی به نام «عالم اصغر» وجود دارد؛ مراد از این تلقی، جهان پرتلاطم انسانی است که خود به گونهای نمو خاکیِ هستی لایزال الهی بوده و تعالی خود را به قدر جذب فیض الهی میداند. هیچ لفظی در بین تفاسیر اسلامی در خصوص زیباییشناسی بهجز کمال و عالمیت اصغرِ انسان مورد توجه نبوده است. در نهایت نیز هرآینه عالم اصغر (انسان) سعی بر آن دارد که با کسب کمال، ذرهای از ذات احدیت را در خویش متجلی کند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۱:۲۰
چالشهای معماری مدارس در هزاره سوم
طراحی مدارس کودکان در هزاره سوم با چه چالشهایی روبرو است و آخرین دستاوردها در این زمینه چیست؟
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۷:۰۰
دین در جوامع غربی
در نظر نویسندگان تردیدهای ناشی از دگرگونیهای پرشتاب در همه حوزههای زندگی اجتماعی موجب کثرتیابی باورها شده است. درعینحال نکتهای که این نویسندگان سخت بر آن تأکید دارند این است که این باورها با گذر زمان کمتر و کمتر در چارچوب فرمولهای باورداشتن میگنجد که ادیان نهادی ارائه میکنند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۲۰
فاجعه زندگی انسان مدرن/ نگاهی به روایت انتقادی و پژوهشگرانه سیاوش جمادی از فیلسوف جنجالی آلمانی
سیاوش جمادی، نخستین مترجم هستی و زمان و چندین اثر مهم دیگر از هایدگر از آلمانی به فارسی در آثار و نوشتههایش کوشیده تنها مترجم آثار هایدگر نماند. او آثاری درباره هایدگر و مواضع سیاسیاش نیز ترجمه و تالیف کرده است و ضمن انتقادهای تند و تیز به او از آن دست پژوهشگرانی است که هایدگر را جدی میگیرد و معتقد است در اندیشه و آثار این متفکر جنجالی، بصیرتهایی هست که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۲ ۱۶:۰۰
عبور از نظام مكتبخانهای و چالشهای نظام مدرن آموزشی
رشديه با راهاندازي دبستانهاي پرشمار در شهرهاي تبريز، مشهد و تهران و بسته شدن پياپي آنها، پا پس ننهاد و با پايمردي به كار خود ادامه داد. تا اينكه كسان ديگري نيز در اين كار با او همراه شدند، با پشتيباني مشروطهخواهان به ويژه آيتالله سيد محمد طباطبايي از روش نوين آموزش، اين شيوه به سرعت گسترش يافت و شمار اين آموزشگاهها در اين دوران به ٢٢ رسيد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۴:۴۰
سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است/ سقف آزادی در دنیای مدرن
داستایوفسکی به درستی متوجه این نکته شده است که در دنیای متجدد هر چیزی سقف دارد، حتی اگر آن چیز امر معنوی مانند آزادی باشد. سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۰:۳۴
گزارشی از نشست روششناسی مکتب کمبریج (۱)؛
کمبریجیها چه میگویند؟
مهمترین مسئلهای که مکتب کمبریج در تاریخنگاری فکری با آن مواجه بود، اینکه: «چگونه میتوان به فهم اندیشهی سیاسی در گذشته، به خصوص اوایل دوران مدرن، نایل شد؟» گرچه در خصوص این مسئله، پاسخهای متفاوتی از سوی مکاتب تاریخنگاری داده شده بود، اما از نظر این مکتب، پاسخهای مذکور به جای فهم گذشتهی تاریخی، خود به مانع فهم تبدیل شدهاند، بهصورتیکه هیچگاه قادر به پا گذاشتن به اقلیم تاریخی اندیشهی فکری نبودهاند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۸
«در آستانه تجدد» با سخنرانی داود فيرحی، عباس منوچهری و جواد كاشی؛
فقه و ظهور دولت مدرن
سوال اساسی این است كه تاریخ چه گفت؟ آیا بالاخره علامه نایینی چیزی را جلو برد یا شیخ فضلالله؟ من گمان میكنم پروژه شیخ فضلالله متحقق شد و علامه نایینی در عمل توفیق چندانی نداشت، اگر چه به چندین شكل بعدا بازخوانی شد و بازسازی شد و تداوم یافت. علامه امینی میكوشد از متن سنت قرائتی ارایه دهد تا نشان دهد كه حكومت در بدو سنت ما با عدالت، آزادی، برابری، الگوی مشاركتی و... همراه بوده است و بعدا اتفاقاتی رخ داده است كه از این ایدهها دور شده است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۲۰
معمای ایزابل آرچر/ ارزیابی مجدد «کنش روایی»
مهمتر از آنکه در داستاننویسی ایرانی یا تلقی رایج از آن مصداقهایی اینچنین بیابیم يا نیابیم، مسأله بر سر دریافتی از داستاننویسی است که هر قدر هم به ادبیات مدرن ارجاع میدهد و نقل قول میآورد، باز هم نمیتواند احساس تازهای خلق کند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۰۰
ناپايداری دولت مدرن در ايران
در ايران نيز نخستين نوع دولت مدرني كه مطرح شد همين دولت مطلقه است اما تفاوتي كه با غرب داشته -نه در مفهوم دولت مطلقه بلكه در چگونگي تحقق آن- اين است كه در ايران ابتدا نظريه آن مطرح ميشود و بعد به محقق كردن در عمل ميرسد زيرا نظريه آن وجود داشته و در واقع روشنفكران ايراني اين نظريه را از غرب ميگيرند و آنچه بايد انجام ميدادند انطباق آن با شرايط ايران بود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۱:۲۰
نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» برگزار میشود
نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۱:۰۰
«سوبژکتیویته: روح حاکم بر تفکر فلسفی مدرن» منتشر شد
جزوۀ «سوبژکتیویته»، از دکتر سیدمهدی ناظمی در باب سوبژکتیویته و تفکر فلسفی مدرن به همت مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۱۴:۰۰
غرقشدن در خشکی/ مواجهه نیروهای بَری و بحری در ادبیات مدرن ایران
ادبیات رسمی ایران، برحسب نیروهای واکنشگر حاضر در صحنه، از بازگویی رو در رویی سیرنها با اولیسهای پارسیگوی سر باز میزند. آیا میتوان به طرح این فرضیه پرداخت که ادبیات مدرن ایران با تصوری دریایی از خشکی شکل گرفته است؟ و در ادامه آیا میتوان از برخوردی سخن گفت که نیروهای بَری را بر آن میدارد تا نیروهای بحری را مطیع و منقاد خود کند؟
-
۱۳۹۵-۰۱-۰۱ ۲۳:۰۶
نظریه هنر معاصر
آن ککلن
هنر معاصر باعث ایجاد مکاتب و بحث های بسیاری در جای جای جهان گشته و نظریه های آن در اکثر دانشگاه های جهان جزو مواد درسی درآمده است.