کل اخبار:77
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۹ ۱۰:۴۰
این جهان، بهترین جهانی نیست که می توان داشت
فراستخواه، پژوهشگر و جامعه شناس ایرانی در نشستی با عنوان جامعه ایرانی، سیاست و عدالت گفت: این جهان، بهترین جهانی نیست که می توان داشت آنچه که ضرورت منطقی و عقلی دارد در تقسیم مجدد منابع است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۴ ۱۷:۰۰
اسلام آزادی را اصل نمیداند و آن را در چارچوب عدالت تعریف می کند
آزادی در جهان اسلام اصل نیست و در چارچوب حق و عدالت تعریف می شود در حالی که در مغرب زمین همه امور از جمله عدالت و حق را آزادی تعیین می کند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۵ ۱۷:۰۰
تغییر؛ شرط ماندگاری/ دگرگونی برای مانایی در گفتاری از مصطفی ملکیان
باید هر نهاد اجتماعی، مثلا نهاد سیاست، مشخص کند که برای چه به وجود آمده است؟! من اگر جای رجل سیاسی بودم به دنبال آن بودم که بفهمم، نهاد سیاست چرا اختراع شده است؟! چرا بشر نهادی به نام سیاست را درست کرده است؟ من در پاسخ میگویم، بشر بدون امنیت، رفاه، عدالت و آزادی باقی نمیماند و نهاد سیاست ساخته شد تا بتواند امنیت، آزادی، رفاه و عدالت را در جامعه تامین کند.
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۷ ۰۹:۲۰
روستاییان به جنبش عدالتخواه می پیوندند/دانشگاهها عقب مانده هستند
ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران پیش بینی کرد که جنبش عدالتخواهی در کشور اوج می گیرد و روستاییان نیز به این جنبش می پیوندند.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۸:۰۰
علیه سرمایهداری سبز
نولیبرالیسم ما را به سمت اقدامات فردی در مبارزه با تغییر اقلیم سوق داده است
-
۱۳۹۶-۰۳-۲۱ ۱۰:۰۰
«جماعتگرایی؛ نظریهای برای عدالت، توسعه و مشارکت»
کتاب «جماعتگرایی؛ نظریهای برای عدالت، توسعه و مشارکت» اگرچه با مباحث نظری و فلسفه جماعتگرایی آغاز شده، اما به سرعت تلاش میکند تا تجربیات عینی و واقعی مبتنی بر این رویکرد را در اختیار خواننده قرار دهد.
-
۱۳۹۶/۰۲/۱۱
گفتوگوی اختصاصی فرهنگ امروز با مایکل والزر؛
با جان راولز مناقشهای ندارم
تقریباً همهچیز برای من حیرتانگیز است. ما دانشگاهیها و اندیشمندان، فهم جامعی نسبتبه جهان نداریم. شورویپژوهانمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی را پیشبینی نکرده بودند. عربپژوهانمان انتظار بهار عربی را نداشتند، شکست بهار عربی را نیز پیشبینی نکرده بودند. آمریکاپژوهانمان، مانند خود من، با پدیدۀ دونالد ترامپ غافلگیر شدند. من فکر میکنم این نشانۀ امیدوارکنندهای است که سیاست هنوز جایی است که ما میتوانیم در آن غافلگیر شویم، گرچه برخی از غافلگیریها خیلی وحشتناکاند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۹ ۱۵:۲۰
میزگرد «عدالت» برگزار می شود
میزگرد «عدالت» چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در ساختمان دانشگاه عدالت برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۱:۰۰
بیژن عبدالکریمی: بی عدالتی صرفاً یک امر اجتماعی نیست/ نیاز به فهم جهان کنونی داریم
بیژن عبدالکریمی در نشست شکاف طبقاتی، عدالت اجتماعی بابیان اینکه بی عدالتی صرفاً یک امر اجتماعی نیست بلکه امری متافیزیک و انتولوژیک است، گفت: ما درکی از جهان معاصر خود نداریم.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۱۴:۲۰
دولت کمینه و عدالت بازاری/گزارشی از کتاب جریانساز رابرت نوزیک به بهانه انتشار ترجمه فارسی
کتاب حاضر در پی پاسخ به پرسشهای صریحی است: دولت و دولتمردان مجاز به انجام چه کارهایی هستند؟ حقوق فردی چقدر عرصه را برای دولت باز میگذارد؟ آیا مالکیت مجاز است؟ نسبت بازار، دولت و عدالت چیست؟ از پرسشها چنین برمیآید که دغدغه اصلی کتاب ذات دولت، کارکردهای مشروع و توجیههای آن است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۶
نقدی بر کتاب «درباب نابرابری» اثر هری جی. فرانکفورت؛
نابرابری از کجا میآید؟
یک مارکسیست با مطالعۀ کتاب «درباب نابرابری» خواهد پرسید: نابرابری از کجا میآید؟ در نزد مارکسیست، نابرابری نخست یک پدیدۀ اجتماعی است تا یک مفهوم انتزاعی و برای فهم یک پدیدۀ اجتماعی، باید تاریخ آن را درک کرد. مارکس معتقد بود که عمدۀ نابرابری از آنجا سربرمیآورد که سرمایهداران قادرند به کارگران کمتر از میزان ارزش محصولات کارشان، مزد دهند. اینچنین کارگران استثمار میشوند. آنها سخت کار میکنند و کالاهایی با ارزش بالا تولید میکنند، اما صاحب کارخانه یا سرمایهگذار بیشتر این ارزش را به چنگ میآورند. اگر چنین باشد، پس برابری امری خواستنی است؛ چراکه آنچه را که شایستۀ کارگران است، به آنان اعاده میکند
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۱:۴۰
کنفرانس بین المللی «عدالت و اخلاق» برگزار می شود
سومین همایش از سلسله همایش های سیره و معارف رضوی با عنوان همایش بین المللی « عدالت و اخلاق» به همت دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۱ ۰۹:۵۰
مقدمهای بر نظریهی سیاسی معاصر (۲)؛
ایده وضعیت نخستین
یک دلیل برای اینکه چرا وضعیت نخستین باید از احتمالات -ویژگیها و شرایط خاص افراد- درون ساختار بنیادین انتزاع شود، این است که شرایط توافق منصفانهی افراد آزاد و برابر بر اولین اصل عدالت برای آن ساختار باید منافع چانهزنی را از بین ببرد که بهطور اجتنابناپذیر در طول زمان در هر جامعهای از گرایشهای انباشتی اجتماعی و تاریخی ناشی میشود.
-
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۲:۰۰
انسان مجبور است آزاد زندگی کند/ گزیدهای از سخنان محمدرضا بهشتی
آیا صحبت از حق و حقوق و نظام حقوقی الزاما به معنای صحبت از نظام درست یا عادلانه است؟ آیا مفهوم حق به مفهوم عدالت گره خورده؟ آیا مفهوم حق تابع استلزامات مفهوم عدالت است؟
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۴۱
مقدمهای بر نظریهی سیاسی معاصر (۱)؛
عدالت بهمثابه انصاف
همانطور که در نظریه بیان شد، مشاهده میشود که وضعیت نخستین، ایدهای مشابه قرارداد اجتماعی را تعمیم میدهد، با این تفاوت که هدف آن توافق بر اولین اصل عدالت برای ساختار بنیادین به جای شکل خاص حکومت مثلاً در لاک است؛ همچنین وضعیت نخستین، انتزاعیتر است: این توافق باید فرضی و غیرتاریخی تلقی شود.
-
۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۱۰:۲۰
عدالت را در اسلام جستجوی می کنند، چون آن را در حکومت نمی یابند
الکسی مالاشنکو کارشناس مرکز مطالعات کارنگی مسکو با اشاره به اهمیت نقش اسلام در ساخت نظم نوین جهان گفت: اسلام برخلاف دیگر ادیان، تنها آیینی است که در آن حتی زندگی غیردینی نیز تعریف شده است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۰
تاملی بر فقه اجتماعی؛
جادۀ دوطرفۀ فقه و جامعه
تأثیر اول فقه بر جامعه، جامعهسازی براساس هنجارهای فقهی است. در واقع کمک فقه به جامعه این است که جامعهای را براساس هنجارها و بایدونبایدهای فقهی تشکیل دهد. در مرحلۀ دوم، این هنجارهای فقهی را در جامعه درونی میکند؛ یعنی این هنجارهای فقهی آرامآرام در میان افراد جامعه و خود جامعه فراگیر میشوند. سومین عامل در تأثیر فقه بر جامعه، انسجام اجتماعی براساس فقه است. فقه براساس مناسک اجتماعیِ امربهمعروف، نماز جماعت و حج، سبب برقراری انسجام اجتماعی در میان مسلمانها میشود.
-
۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۱۵:۳۰
غفلت از عدالت در فرآیند توسعه بحران آفرینی می کند
پیشرفت و توسعه یک هدف قطعی و پذیرفته شده برای کشورها و دولت ها است؛ همه دولت-ملت ها ناچارند برای حفظ خود در جامعه جهانی مسیر پیشرفت را طی کنند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۵ ۰۹:۴۵
کرسی ترویجی «عدالت بین نسلی از منظر اسلامی» برگزار شد
کرسی ترویجی «عدالت بین نسلی از منظر اسلامی» یا سخنرانی فراهانی فرد، رضایی، جهانیان و سید باقری برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۰۹:۱۱
رویکردی ریشهشناختی به بحث عدالت در کتاب پنجم اخلاق نیکوماخوس ارسطو؛
تأملی در نگاه ارسطو به عدالت
ارسطو، از یک طرف عدالت را زیرمجموعهی فضایل اخلاقی قرار میدهد و فضایل اخلاقی را اکتسابی میداند، به این معنا که اساساً فضایل اخلاقی و عدالتی که همراستای فضایل اخلاقی قرار میگیرد، اکتسابیاند و ناشی از طبیعت ما نیستند؛ از طرف دیگر وی قانونی را که مطرح میکند، نوموس نه در معنای اولیه آن، بلکه نوموس به معنای قوانین موضوعه است.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۷ ۰۹:۳۰
نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح
همایش نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح با حضور آیت الله مقتدایی و رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۱۲:۴۵
عدالت خواهی در تاریخ ما یک حقیقت است/ چشم به متفکران خارجی ندوزیم
شاپور رواسانی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت:عدالتخواهی درجامعه ما یک حقیقت تاریخی است.برای نظریه پردازی درباره تاریخ مبارزات عدالتخواهانه در جامعه خودمان نباید چشم به متفکران خارجی بدوزیم.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۱۲:۰۹
نگاهی به تفاوت مفهوم عدالت در آثار فلسفی و تراژیک؛
عدالت در تراژدی آنتیگونه و اخلاق نیکوماخوس ارسطو
عدالتی که ارسطو در اخلاق نیکوماخوس مطرح میکند در ارتباطی تنگاتنگ با دو مقولهی «فضیلت» و «قانون» قرار میگیرد. در اخلاق نیکوماخوس ارسطو از «تبعیت از قانون موضوعه و احترام به برابری» و «فضیلت کامل» سخن میگوید؛ این در حالی است که در تراژدیِ آنتیگونه، عدالت در ارتباط با دو نوع قانون که در تقابل با یکدیگر قرار دارند مطرح میشود، به این معنی که کرئن عدالت را تبعیت از «قانون موضوعه پادشاه» میداند، ولی آنتیگونه عدالت را «تبعیت از قانون خدایان» میداند.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۰
نگاه بدون تبعیض به رسانه
قلمرو فعالیت حقوقی مطبوعات کشور سالهای زیادی است که از دوگانگی در تفسیر و اجرای قانون مطبوعات و مقررات وابسته به آن در رنج است. بر فعالیت مطبوعات کشور، نظم واحدی حاکم نیست.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۰۸:۵۲
نگاهی به نظریه عدالت جان راولز/ بخش سوم؛
لیبرالیسم سیاسی سطحی و ژرف
مسئله این است که دریابیم راولز چگونه و کدامین اجزای تبیین نظریهای در باب عدالت را برای برقراری «برداشتی سیاسی از عدالت» بر هم سوار کرده است و چگونه دست به ارزیابی ادعاهای مربوط به خیر که تا حد زیادی در زمینهی نظریهای در باب عدالت مشاجرهآمیز بودهاند -اما این بار میباید بهعنوان بخشی از خیر سیاسی لیبرالی غیرمشاجرهآمیز در نظر گرفته شود- سهم اصلی را در استدلال پایداری ایفا میکند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۰۸:۵۹
نگاهی به نظریه عدالت جان راولز/ بخش دوم؛
عدالت به مثابه انصاف
عدالت بهمثابهی انصاف، جامعهای سیاسی را ساخت میبخشد که در آن فضیلت همهی افراد توسط دیگر افراد مورد تمجید قرار میگیرد و چنین «فعالیت جمعی عدالت سرآمد شکل پرورشدهندهی موجودات انسانی است»و پیگیری عدالت میتواند اهداف مشترک جامعه را برقرار کند. استدلال مربوط به عدالت و دوستی بر سرشت اجتماعیمان تمرکز دارد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۰:۱۹
نگاهی به نظریه عدالت جان راولز/ بخش نخست؛
چرخش بهسوی لیبرالیسم سیاسی
راولز تلاش میکند تا نشان دهد که «حس عدالت» در یک جامعهی بسامان که بر اساس قواعد عدالت بهمثابهی انصاف تنظیم شده است تمایل به رشد خواهد داشت و رشد خواهد کرد؛ ضمن اینکه در چنین جامعهای برداشتهای مبتنی بر خیر عقلانی به گونهای خواهد بود که افراد نسبت به حس عدالت احساس بیگانگی نخواهند کرد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۲:۳۰
در باب صلح و توسعه
صلح يعني عدالت يا جلوگيري از شكاف درآمدي شديد كنوني كه مردم را به خصم يكديگر بدل كرده و در صورت تداوم آن شيرازه جامعه را از هم ميدراند؛ صلح يعني ...
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۱۴:۱۰
ورود پیشرفت عدالت محور به بازار نشر
شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه ترین اثر خود را با عنوان پیشرفت عدالت محور راهی بازار کتاب کرد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۳۰ ۱۸:۰۰
دوره آموزشی فلسفه سیاسی سده بیستم با تمرکز بر نظریههای عدالت
دوره آموزشی فلسفه سیاسی سده بیستم با تمرکز بر نظریههای عدالت به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.