کل اخبار:81
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۳ ۱۴:۴۰
دموکراسی بهشت نیست/گفتوگو با خاویر سرکاس، رماننویس اسپانیایی
خاویر سرکاس نامش را با پنجمین رمانش «سربازان سالامیس» (٢٠٠١) سر زبانها انداخت. نویسنده بنیانگذار حزب فاشیست اسپانیا، یا «فالانژ» است که از جوخه آتش کاتالونیا فرار میکند او با نظامی جمهوریخواهی که درصدد دستگیری اوست روبهرو میشود اما نظامی در چشمان مرد فراری نگاه میکند اما رهایش میکند.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۱۰:۴۷
نگاهی به اندیشه سیاسی پوپر؛
کارل پوپر: لیبرترین، محافظهکار یا سوسیالدموکرات؟
نظریۀ دموکراسی پوپر نیز تا جایی که فقط به یک نقش محدود برای شهروند معمولی در حکمرانی نیاز دارد، به شکل مستدلی شامل عناصر محافظهکاری است. در دموکراسی پوپر نخستین نقش جمهور مردم این است که دربارۀ موفقیت یا ناکامی سیاستهای حکومت نظر دهند. سیاست عمومی از نگاه پوپر، از خلال ژرفنگری عمومی و جامعی که مدافعان دموکراسی رادیکال یا مشارکتی تصور میکنند ساخته نشده است، بلکه حتی شهروندان معمولی نیز سیاست عمومی را محقق کردهاند.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۲ ۱۲:۲۰
کنفرانس بینالمللی لیبرالیسم و دموکراسی برگزار می شود
بیستمین کنفرانس بینالمللی لیبرالیسم و دموکراسی سپتامبر ۲۰۱۸ در آمستردام، هلند برگزار میشود.
-
۱۳۹۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۰۰
دموکراسی علیه دولت چگونه اتفاق میافتد؟/ ابنسور پاسخ میدهد
میگل ابنسور در کتاب «دموکراسی علیه دولت: مارکس و لحظه ماکیاولی» به اتکای خوانشی بدیع از مارکس، سعی در تبیین معنا و محدودههای دموکراسی به مثابه نیرویی دارد که به هیچ وجه نه با نظام نمایندگی قدر مشترکی دارد و نه حتی با نسخههای آگونیستی، رادیکال و تضادآمیزی که درون محدودههای دولت در پی حل و فصل مسائل هستند.
-
۱۳۹۷-۰۲-۱۷ ۱۴:۲۰
آلن بدیو؛
چند پرسش از دموکراسی
اینکه دموکراسی امروزه خود یک هنجار است از آن جهت که در چارچوب رابطه سوبژکتیو با دولت در نظر گرفته می شود. دولت خود موظف است که تشخیص دهد آیا دموکراتیک است یا استبدادی و در قبال نسبتش با مطالباتی چون آزادی بیان، آزادی تشکل و آزادی عمل مسئول است.تضاد میان دیکتاتوری و دموکراسی امری است که چونان هنجاری ذهنی یا سوبژکتیو در ارزیابی دولت عمل می کند.
-
۱۳۹۶-۱۲-۲۳ ۱۰:۴۰
تلاش برای دموکراسی با طعم خون
زدوخورد عوامل مشروطه خواه که نام مجاهد بر خود نهاده بودند با نیروهای دولتی که آنان را عمله استبداد میخواندند در اسفندماه 1287 خورشیدی به اوج خود نزدیک می شد. این زدوخورد ها تقریباً در همه نقاط کشور مشاهده می شد.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۵ ۱۵:۲۰
دموکراسی نزد شایگان
شایگان دموکراسی را محصول روشنگری و نگاه نقادانه میداند که با «انسان اجتماعی» همخوانی بیشتری دارد. او دموکراسی را به قلمرو یا عرصه «تحلیل فرهنگی» میبرد و میگوید دموکراسی نیازمند تغییر روحیه فرهنگی و رویه ذهنی است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۷:۰۰
گفتوگو با اتیین بالیبار درباره دموکراسی، ستم و کلیت: بازگشت اشکال فاشیستی سیاست
تا حدود زیادی با فوکو موافقم که مقاومتها اشکال مرتبط قدرتاند. فوکو در مقاله معروف خود «سوژه و قدرت»، اشکال نظاممند مقاومت را مطرح میکند. او در این مقاله میگوید جایی که قدرت هست، مقاومت نیز هست، اما نکته دیگری نیز مطرح است. این واقعیت جالب که قدرت صرفاً به دنبال آن نیست که بساط مقاومت را برچیند، بلکه در بسیاری از موارد سعی میکند از انواع مقاومت استفاده ابزاری کند و از آنها برای تقویت خود بهره ببرد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۹ ۱۲:۲۲
تمرین دموکراسی در زمین انجمن صنفی؛ اندر حکایت انجمن صنفی داستان نویسان تهران
در کشوری که نویسندگی یا اصولا هنرمندی شغل محسوب نمیشود، ضرورت تشکیل انجمنی صنفی برای حمایت از این قشر اظهرمنالشمس است اما اینکه چرا تا به حال تشکیل چنین انجمنی به تاخیر افتاده، مساله این گزارش کوتاه نیست چراکه هدف ما پرداختن به انجمنی است که بعد از مدتها انتظار و پشت سر گذاشتن موانع بسیار تشکیل شده است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۲ ۱۶:۴۰
قاتلان دموکراسی
هر اقدامی برای مبارزه با محتوای جعلی در رسانههای اجتماعی، از سوی دولتمردان، قانونگذاران، دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضائی، شرکتهای بزرگ نرمافزاری، دانشگاهها و مراکز پژوهشی، روزنامهنگاران، صاحبان کانالهای ارتباطی و البته مخاطبان، مغتنم است و باید با جدیت دنبال شود.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۵ ۱۶:۴۰
نخبهگرایی تهدیدی برای دموکراسی
برای یادگرفتن آنچه که توکویل آن را «هنر آزادبودن» خوانده، مردم باید در اداره امور حکومتی مشارکت داشته باشند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۰
بدلهای دموکراسی
از منظر وودراف حکومتی دموکراتیک است که تلاش میکند آرمان خاصی را ترویج دهد؛ آرمان حکومت از سوی مردم و برای مردم. از این نظر حکومت دموکراتیک حکومتی است که سعی میکند به این هفت مقوله جامه عمل بپوشاند
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۷:۴۵
دموکراسی آن نیست که میشنوید
متن زیر گزارشی است از کتاب «حال و روز دموکراسی» به بهانه انتشار ترجمه فارسی.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۷ ۰۹:۳۲
ریشههای تاریخی پوپولیسم در سیاست آمریکا (۲)؛
ریتوریکهای پوپولیستی در امریکا
ترویج تئوری توطئه و لیستی از بحرانها یا بزرگنمایی تهدیدهای فرضی یا واقعی جهت بسیج تودهای همواره بخشی از گفتمان پوپولیسم است. این گفتمان و شیوۀ بیان سیاسی ریشهای تاریخی در سیاست آمریکایی دارد و از سوی طیف وسیعی از سیاستمداران با گرایشات ایدئولوژیکی متفاوت در منازعۀ سیاسی به کار گرفته شده است و بیان جدید آن در شکل ترامپیسم، پدیدۀ جدیدی در دموکراسی آمریکایی نیست و تهدیدی نیز متوجه آن نخواهد ساخت.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۱۷:۰۰
بیستوچهار نکته درباره استفاده از واژه «مردم»/ آلن بدیو
واژه «مردم» تنها در نسبت با امکان نهستی دولت معنای مثبت دارد، یعنی وقتی دولت دیگر امکان ابراز هستیوحیات نداشته باشد و این در دو حالت ممکن است: یا ایجاد یک دولت مطلوب. یا محو مطلوب یک دولت رسمی. «مردم» واژهای است که یا کل ارزش خود را در قالب موقتی از جنگهای آزادیبخش ملی میگیرد یا در قالب نهایی از سیاست کمونیستی.
-
۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۰:۲۰
نجمالدین اربکان بنیانگذار اسلام سیاسی در سایه دموکراسی
کتاب «نبرد من، مانیفست فکری نجمالدین اربکان» بیانکننده فکر و اقدامات نخستوزیر اسبق ترکیه به پیاده کردن اسلام سیاسی در سایه دموکراسی است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۷ ۱۷:۲۰
آیا آگامبن، بدیو و ژیژک دموکرات هستند؟
«جورجو آگامبن»، «آلن بدیو»،«کریستین راس» و «اسلاوی ژیژک» در کتاب «حال و روز دموکراسی» به این پرسش پاسخ میدهند که «آیا دموکرات نامیدن خود معنایی دارد، شما این کلمه را چگونه تفسیر میکنید؟»
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۳ ۱۷:۰۰
فرزندان منحوس اما ضروری دموکراسی
احمد نقیبزاده: دموکراسی، بدون احزاب قابل تصور نیست
-
۱۳۹۶-۰۲-۰۳ ۱۶:۴۰
دموکراسی یعنی برابری/ بحث و گفتوگویی با ژاک دریدا درباره سیاست، دوستی، دموکراسی، میهماننوازی
از همان ابتدا دموکراسی با ارزشها، با آکسیومهایی، پیوند داشته است که به همین مفهوم معیار دوستی تعلق دارند: برادری، خانواده، ریشهداشتن در یک قلمرو (اتوکتونی)، ملت-دولت وابسته به یک سرزمین، خاک و مکان، و از این قبیل. حال میشود به نوعی دموکراسی فکر کرد که با مفهومی دیگر از دوستی و با تجربهای دیگر از دوستی، اگر نگوییم تنظیم شود، لااقل از نو مفصلبندی شود، مفهوم و تجربهای از دوستی که دیگر پایبسته و تابع آنچه من مفهوم معیار و متداول دوستی خواندم (یعنی دوستی قائم به عقل مذکر، مردانه، و مانند اینها) نباشد؛ این همان چیزی است که در کتاب «سیاست دوستی» سعی دارم از کار درآورم.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۰۹:۵۴
گذار به دموکراسی رادیکال
سعید رهنما، استاد علوم سیاسی در دانشگاه یورک کانادا، در کتاب «گذار از سرمایهداری» این سؤالات را با گروهی از نظریهپردازان و کنشگران سیاسی برجسته جهان در میان گذاشته و نظرات متفاوت آنها را در فصول مختلف کتاب آورده است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۷:۴۰
ترامپولیسم و پروستریکای فرهنگ
اگر مردم آمریکا با رأی به ترامپ میتوانند اعتراض خودشان به جهانیشدن را اعلام کنند، طبیعی است نمیتوانند چرخ کارخانجات چین، کره و ترکیه را از کار بیندازند یا به توسعه هندی و برزیلی افسار بزنند یا موزههای بینالمللی را وا دارند بسترهای چندملیتی هنر معاصر را تصفیه نژادی و جنسیتی و عقیدتی کنند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۳:۲۰
آیا شکست دموکراسی با ظهور فاشیسم همزمان است؟
هندریک تس، تاریخنگار آلمانی، میکوشد در کتاب «دموکراسی بدون دموکراتها؟» تصویری کلی و غیرایدئولوژیک از جمهوری وایمار ترسیم کند بدون آنکه ذهن خواننده را بیشازحد درگیر جزئیات کند و شبیه مرور منابع باشد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۰۸:۴۵
نفت و شبکههای آسیبپذیر سرمایه
کارگران صنعت نفت بهدفعات نقش تعیینکنندهای در مبارزات ایرانیان برای آزادیهای سیاسی و انقلاب اجتماعی ایفا کردند: در ١٩٠٧-١٩٠٦/١٢٨٦-١٢٨٥ (در بازگشت به وطن در پی نابودی بزرگترین صنعت نفت جهان در باکو در اثر انقلاب ١٩٠٥ روسیه)؛ در ١٩٥٣-١٩٥١/١٣٣٢-١٣٣٠، و نیز در انقلاب ١٩٧٩-١٩٧٨/١٣٥٨-١٣٥٧. اما اندیشیدن به کارگران صنعت نفت یک مسئله است و صحبت از پدیدهای به بزرگی و کلیت طبقه کارگر مسئلهای دیگر و گذر از این فاصله مستلزم یک جهش بزرگ است.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۳ ۱۵:۲۰
اسپوزیتو در «اسلام و دموکراسی پس از بهار عربی» نگاهی بیطرفانه به مسائل ایران دارد/ کمبود کتاب در زمینه جنبشهای اسلامی معاصر
علیرضا سمیعیاصفهانی، مترجم کتاب «اسلام و دموکراسی پس از بهار عربی» گفت: جان اسپوزیتو در این کتاب تلاش کرده نگاه منصفانه، بیطرفانه و در واقع علمی به مسائل ایران داشته باشد و تحولاتی که در ایران اتفاق افتاده را بدون پیشداوری و قضاوت بررسی کند.
-
۱۳۹۵-۰۴-۱۴ ۱۱:۱۶
مراد فرهادپور؛
سه معنای دموکراسی
از دموکراسی به سهگونه میتوان سخن گفت: نخست، مفهوم عام و کلی دموکراسی از یونان باستان تا امروز.اما به غیر از این، دو معنای پیچیده دیگر هم دارد: مورد اول، به دموکراسی بورژوایی برمیگردد: ساختار قدرت و نظامی حکومتی که برای نگهداری و حفظ سلطه سرمایهداری به وجود آمد. معنای دوم به ریشهها و خاستگاههای دموکراسی بورژوایی در قرون ١٥ و ١٦ میلادی و دوران بحران نظام اجتماعی فئودالیسم در اروپای غربی و شکلگیری پدیده دولت مطلق (absolutist state، از قرون ١٤ و ١٥ بهبعد، با رشد روابط پولی و بحران فئودالیسم، تمرکز قدرت مبنای اصلی بازتولید جامعه فئودالی شد.
-
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۱۸:۴۵
کتاب صوتی «دموکراسی یا دموقراضه» منتشر شد
کتاب صوتی «دموکراسی یا دموقراضه» اثر سید مهدی شجاعی توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۱۲:۵۶
تأملی پیرامون الزامات اجتماعی آزادی و عدالت/ دکتر تقی آزاد ارمکی
برای بررسی «مفهوم آزادی در تجربه ایرانی» ابتدا باید به مفروضات بنیادینی اشاره کنیم که در این زمینه بین اهالی فکر و نظر در ایران وجود دارد. این مفروضات را میتوان در پنج دسته طبقه بندی کرد که به تبع آن به پنج دیدگاه میرسیم سپس برخورد هر یک از این دیدگاهها با مفهوم آزادی و دموکراسی را نسبتسنجی خواهیم کرد.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۶:۳۰
بحران دموكراسی در پايان تاريخ
نظريهپردازان و تئوريسينهاي متاخر دموكراسي شايد امروز بيش از هر زمان ديگري به سراب بودن نظريه «پايان تاريخ» پي بردهاند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۴
نقد کتاب « آموزش و دموکراسی در قرن ۲۱» اثر نل نادینگز؛
فلسفهی آموزش در هزارهی جدید
نظریهی نادینگز این است که ما باید برخی از تفکرات قرن بیستمی نظیر رقابت، بروکراسی، تخصصگرایی بیش از حد و استانداردسازی را با عاداتی مانند همکاری، اتصال و تفکر خلاق و انتقادی جایگزین سازیم. [از نظر او] ... ما در اهداف آموزشی و برنامهی درسی تحصیلی باید به دنبال راههایی باشیم که ضمن حفظ تعهدمان به ارزشهای دموکراتیک، با تغییرات اجتماعی از آن زمان تاکنون سازگار باشد. نسخهی آموزشی نادینگز برای هزارهی جدید چرخشی انتقادی را در گفتمان آموزشی و اصلاحات آموزشی کنونی مقرر میدارد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۴ ۱۸:۰۰
میزگرد محمود سریع القلم و مسعود نیلی : اول توسعه، بعد دموکراسی
اصول توسعه در همه کشورها يکسان است اما اين الگوي توسعه است که ميتواند تفاوت داشته باشد. هر کشوري براي اينکه بخواهد بهرفاه پايدار و توسعه برسد، اصولي را رعايت ميکند اما ممکن است بر اساس شرايط فرهنگي، جغرافيايي، منابع طبيعي و مسيرهاي طي شده قبلي، الگوها متفاوت باشند. مرور تجربه کشورها نشان ميدهد اگر مباني و اصول توسعه رعايت نشود، توسعه شکل نميگيرد.