کل اخبار:42
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۴:۵۰
جواد طباطبائی اسلام و مسیحیت را یکسان تلقی میکند
داود مهدوی زادگان نظر سیدجواد طباطبائی را در باب فلسفه سیاسی اسلام بیان کرده و سپس به نقد آن می پردازد و ریشه نظرات ایشان را یکسان تلقی کردن دین اسلام و مسیحیت می داند.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۱
گزارشی از سخنرانی داود مهدوی زادگان در نشست «سیاست و سنتگرایی»؛
اصالت سنتگرایی در عالم مدرن
من معتقدم بهترین مقولهای که میتواند به ما در فهم ماهیت سنتگرایی کمک کند مفهوم فلسفهی سیاسی است ... هدف بررسی این است که بدانیم از زاویهی گفتمان انقلاب اسلامی تا چه اندازه میشود برای سنتگرایی اصالت قائل شد. کلام من در این بحث به طور خاص این است که اساساً سنتگرایی نمیتواند روایتگر و حامل پیام انقلاب اسلامی باشد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۸:۴۵
نشست سیاست و سنت گرایی (مطالعه موردی دکتر سید حسین نصر)
نشست سیاست و سنت گرایی (مطالعه موردی دکتر سید حسین نصر) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.
-
۱۳۹۳-۰۹-۰۳ ۲۱:۵۰
نقش گرایشهای فیلسوفان در انتخاب ادبیات آمرانه!
فیلسوفان اسلامی از امثال فارابی تا ابن سینا، به نوعی متوجه شدند که در مقام تأسیس حکومت قرار دارند، چرا که جامعه به حکومت و دولت نیاز دارد و آنها باید دولتی تأسیس کنند و این حکومت، به ادبیات سیاسی آمرانه نیاز دارد. از طرفی متوجه بودند که ادبیات آمرانه ای که حکومت نیاز دارد، از حکمت عملی بر نمی آید.
-
۱۳۹۳-۰۴-۲۶ ۱۰:۲۷
نگاهى انتقادی به برخى آراء مهدی حائرییزدی/قسمت دوم؛
کدام حکمت، کدام حکومت!؟
مفاهیم و چهارچوبهای نظری فلسفه سیاسی مدرن تنها از طریق گسست از آموزههای اسلامی و حکمت عملی میسر است، و مفهوم قرارداد اجتماعی و دولتمداری از حکمت عملی قابل انتاج نیست. حکومتی که مقصود حائرییزدی است از حکمتی که مورد نظرش است در نمیآید، چنانکه از حکمت عملی هم حکومت عرفی در نمیآید.
-
۱۳۹۳-۰۴-۲۴ ۰۴:۵۲
نگاهى انتقادی به برخى آراء مهدی حائرییزدی/ قسمت اول؛
سياستگری و گريز از حكمت
در میان طلاب علوم دینی مشهور است که «ما قُصد لم یقع و ما وقع لم یقصد». این جمله در جایی به کار میرود که برای رسیدن به غایتی، کاری انجام میشود؛ ولی آنچه واقع شده مقصود نبوده است بلکه امر دیگری تحقق یافته است. مقصود حائری یزدی از اندیشهورزی در باب سیاست، ابتکار نظریه سیاسیِ برآمده از فلسفه است. ولی چنین چیزی در «حکمت و حکومت» اتفاق نیافتاده است. حکومتی که وی از آن سخن گفته، ریشه در حکمت عملی ندارد.
-
۱۳۹۲/۱۲/۱۲
داوود مهدویزادگان در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
آیا روشنفکری دینی واقعیت دارد؟
اما آیا اساساً روشنفکر دینی واقعیت دارد؟ قبل از انقلاب واژهی روشنفکر دینی مطرح نبوده و استفاده نشده است، این واژه درست بعد از انقلاب استعمال شد. پیش از انقلاب واژهای که به کار میرفت، واژهی روشنفکری اسلامی بود، بیشتر هم در کلام مرحوم شریعتی بود و در آثار او این واژه را میبینیم. در کلام شریعتی مفهومی به نام روشنفکر دینی نداریم.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۹ ۱۵:۵۷
ارسطو در کتاب «سیاست» جامعه سياسی مطلوب را بررسی کرده است
اوود مهدوی زادگان در نشست سیاست از منظر ارسطو با اشاره به اینکه ارسطو در کتاب سیاست، جامعه سياسی مطلوب و در اخلاق نیکوماخوس در مورد فلسفه سياسی بحث کرده است، گفت: کتاب اخلاق نيکوماخوس مترادف با دانش سياست و موضوع آن خير اعلی يا همان سعادت است.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۱:۵۸
برخورد ناشايست با استاد فقه سیاسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در روز وحدت حوزه و دانشگاه
خبرهايی عجيب از برخوردی غير حرفهای با استاد فقه سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن هم همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
-
۱۳۹۲/۱۰/۰۱
داود مهدوی زادگان در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
کرامت استاد در پژوهشگاه بیمعناست
درب اتاق استاد شکسته میشود یا وسایل فلان استاد به جای دیگر برده میشود. حتی یک عضو هیأت علمی آنقدر ارزش ندارد که قبل از آنکه جابهجایی صورت بگیرد با وی تماس بگیرند و صحبت کنند. فرض کنید مدیری تغییر میکند و جلسه معارفه برگزار میکنند. سپس به آنان میگوییم چرا ما را دعوت نکردید میگویند هر کسی را که صلاح بدانیم دعوت میکنیم.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۰:۲۶
واکنش پژوهشگاه علوم انسانی به یک مصاحبه؛
جوابیه پژوهشگاه علوم انسانی به مصاحبه داود مهدوی زادگان با «فرهنگ امروز»
پس از انتشار مصاحبه جناب داود مهدوی زادگان در «فرهنگ امروز» و ذکر برخی نکات در خصوص پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی در واکنش به برخی از نکات مطروحه در مصاحبه مذکور مبادرت به صدور جوابیهای نموده و آن را جهت انتشار برای «فرهنگ امروز» ارسال کردهاند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۰۹ ۰۹:۲۷
گزارشی از مناظره عبدالکریمی و مهدوی زادگان درباره امکان و امتناع علوم انسانی اسلامی؛
مناظره به ما هو مناظره!
«امکان و امتناع علوم انسانی اسلامی» موضوعی است که زمینه مناظره میان دکتر بیژن عبدالکریمی به عنوان مدافع "امتناع" و حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان به عنوان مدافع "امکان" را فراهم آورد. مناظرهای در چارچوب دانش انسانی که در یک دانشگاه صنعتی برگزار شد.