فلسفه

کل اخبار:2295

  • ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۵:۴۰

    آموختن زبان برای فهم ایدئالیسم آلمانی چقدر ضروری است؟

    تا وقتی زبان انگلیسی زبان «وَررفتن» با ایدئالیسم آلمانی در ایران باشد، حد فهم ما از این فلسفه‌ها از «تاریخ فلسفه برای اهداف آموزشی» فراتر نخواهد نرفت.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۴۰

    شوپنهاور دارای نثری قابل فهم است/ راهکارهای ملموس و عینی در فلسفه

    مترجم آثار شوپنهاور گفت: شوپنهاور دارای نثری قابل فهم از سوی خواننده های معمولی است، بدین جهت به فیلسوف پرخواننده‌ای تبدیل شده و برای کسانی که حتی فلسفه را تخصصی دنبال نمی‌کنند، جذاب است.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۰۰

    فلسفه ابراهیمی دینانی و زندگی شخصی او کتاب شد

    کتاب «فلسفه و زندگی؛ گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی» تالیف کریم فیضی از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۳:۰۰

    تصویری از تحولات جدید در حوزۀ فلسفۀ غرب/ آشنایی با دانِلد دیویدسن

    کتاب «معنا، معرفت و دیگری در فلسفۀ دیویدسن» تصویری از تحوّلاتِ جدید در حوزۀ فلسفۀ غرب به خوانندۀ علاقه مند ارائه می دهد و منبعی مفید برای آشنایی با این فیلسوفِ دشوارنویس است.

  • فلسفه دین ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۱:۴۸

    آیندۀ فلسفه در هزارۀ سوم؛

    بازگرداندن مردم به اندیشۀ فلسفی

    در عصر مدرن از اندیشۀ دموکرات روسو و رویکردش به «ارادۀ همگان» تا اندیشۀ کانت در باب «ارادۀ کلی و عقلانی»، گناه فلسفی ارسطو، بار دیگر تکرار می‌شود. کانت با تبدیل ارادۀ همگان روسو که به مردم اشاره دارد، به ارادۀ کلی و میان‌تهی عقلانی، بار دیگر مردم را از فلسفه حذف می‌کند. اندیشۀ روسو در بحبوحۀ انقلاب در میان مردم شکل می‌گیرد، ولی اندیشۀ سرد کانتی فارغ از مردم و به دور از هیاهوی انقلاب در دانشگاه کونیکسیرگ چهره نمود.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۰۷ ۱۵:۰۰

    کنفرانس فلسفه هگل و فلسفه تاریخ برگزار می‌شود

    بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فلسفه هگل و فلسفه تاریخ در روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ در رم، ایتالیا برگزار می‌شود.

  • سایمون کریچلی ۱۳۹۷/۰۹/۰۷

    گفت ‌و گو با مهرداد پارسا درباره سایمون کریچلی؛

    این ‌بار بهتر شکست بخور

    برداشت کریچلی از فلسفه سیال و فرآیندمحور است. از نظر او فلسفه فاقد هر گونه ذات پیشینی است و همین ویژگی است که به او اجازه می‌دهد با بازتعریف فلسفه موضوعات ناممکن را وارد وادی تفکر فلسفی کند. فلسفه به این معنا لزوما فعالیتی حرفه‌ای یا دانشگاهی نیست بلکه چیزی نیست جز نفس فلسفه‌ ورزیدن و پرسشگری و البته این پرسشگری همواره به یک بافت فرهنگی و اجتماعی پیوند خورده است.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۰۷ ۱۳:۰۰

    کنفرانس فلسفه هگل و فلسفه تاریخ برگزار می شود

    بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فلسفه هگل و فلسفه تاریخ در روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ در رم، ایتالیا برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۰۶ ۰۸:۵۴

    حجت‌الله اصیل درگذشت

    حجت‌الله اصیل پژوهشگر برجسته حوزه ادبیات و فلسفه کشورمان دار فانی را وداع گفت.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۹ ۱۵:۴۰

    فلسفه و داوری کماکان در جامعه ما بیگانه اند/ فیلسوف مدرنیزاسیون

    بیژن عبدالکرمی گفت: فلسفه و داوری کماکان در جامعه ما بیگانه است و نداهای آن شنیده نمی شود و اگر شنیده شود تأثیر نمی گذارد. نکته دیگر این است که فلسفه و تفکر در سیاست جایی ندارد.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۶:۰۰

    کنفرانس بین‌المللی فلسفه، الهیات و عرفان برگزار می شود

    بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه، الهیات و عرفان ژوئن ۲۰۲۰ در اسلو، نروژ برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۵:۰۰

    فیلسوف عقل را زنده می‌کند/ تفاوت‌های دینانی با متفکرین غرب

    عبدالله صلواتی در نشست رونمایی از کتاب «وحدت هستی و هستی واحد» غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: این فیلسوف است که عقل را زنده می کند. فیلسوف معاصر هم روابط بین حقایق را برای ما ترسیم می کند.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۷ ۱۱:۲۰

    کنفرانس بین‌المللی فرایندهای هرمنوتیک و فلسفه برگزار می‌شود

    بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فرایندهای هرمنوتیک و فلسفه تاریخ مارس ۲۰۱۹ در مادرید برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۵:۲۰

    کنفرانس بین‌المللی فرایندهای هرمنوتیک و فلسفه برگزار می شود

    بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فرایندهای هرمنوتیک و فلسفه تاریخ مارس ۲۰۱۹ در مادرید برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۴:۲۰

    فلسفه محور تعادل جهانی است/ راهگشای بشر برای رسیدن به دانش و تمدن

    کسانی که تاریخ دانش و تمدن بشر را مطالعه کنند، به سادگی متوجه می شوند که فلسفه راهگشای بشر برای رسیدن به دانش و تمدن بوده است.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۱:۲۰

    منوچهر صدوقی سها: مرحوم علامه فیلسوفی مستقل است

    منوچهر صدوقی سها گفت: مرحوم علامه فیلسوفی مستقل است و ذهن ایشان متوجه به مسائل عمیق فلسفی بود. .

  • مرادی ۱۳۹۷-۰۸-۲۳ ۱۲:۳۵

    چند پیشنهاد ساده به سازندگان «مستند کوتاهی از زندگی مرحوم محمدعلی مرادی»(۲)؛

    دیگری را به جای خود در آینه دیدن!

    مرادی متأسفانه و به‌ویژه در دورۀ پایانی زندگی خود، دانسته یا ندانسته مورد سوءاستفادۀ محافل و تریبون‌های رنگارنگ و حتی سؤال‌برانگیز قرار گرفت. وجود آگاهی کاذبِ توسن‌وار، در او زمینه‌ساز موفقیت محافل و تریبون‌هایی بود که او را در مسیرهای دل‌خواه تشویق و هدایت می‌کردند. آنان به قصد پیشبرد اغراض خود، پیش و بیش از هر چیز بر خیال‌پردازی‌های او انگشت می‌فشردند.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۱۳:۰۰

    فلسفه علم باید به شرایط تاریخی و امکان های توسعه علم بپردازد

    رئیس فرهنگستان علوم در سرمقاله اخیر خود در نشریه فرهنگستان علوم نوشت: فلسفه علم اگر به شرایط تاریخی و امکان های توسعه علم نپردازد، راهنمای پیشرفت علم کشور نمی شود.

  • صنعتی ۱۳۹۷/۰۸/۲۲

    گفت ‌و گو با محمد صنعتی در موضوع تفکر فلسفی در ایران؛

    مقابله با تاریخ نخ‌نما

    آیا ما جرات داریم که بر شاهنامه نقد بنویسم؟! آیا جرات می‌کنیم بر حافظ نقد بنویسیم؟! خیر! زیرا شاهنامه و دیوان حافظ و مثنوی معنوی برای مردم ایران مقدس‌ هستند! این طور نیست؟! من باید یک جا بتوانم این حرفم را بزنم که چرا نمی‌شود، شاهنامه و حافظ و مولوی و عطار را تحلیل نقادانه کرد؟ سانسور روشنفکری ما گاه سختگیرترتر از سانسور حکومتی است!

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۷:۰۰

    ادراک جهان مدرن به روش مرلوپونتی/اشتباهات جزم‌اندیشانه دکارت

    کتاب «جهان ادراک» یکی از آثار جالب فلسفه پدیدارشناسی است که به قلم موریس مرلوپونتی نوشته شده که این فیلسوف در آن با برخی اندیشه‌های دکارت مخالفت کرده و درباره ادراک جهان مدرن نوشته است.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۵:۰۰

    فلسفه پیشرفت یعنی تحلیل عقلانی حرکت تکاملی جامعه به سوی رشد

    فلسفه‌ پیشرفت عبارت است از «تحلیل عقلانی حرکت تکاملی جامعه به سوی آنگونه رشدیافتگی‌ای که جهان‌بینی در نظام اخلاقی فردی و اجتماعی آن را نشان داده و نشانه رفته است»

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۳:۰۰

    نشست نسبت فلسفه و انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

    نشست «نسبت فلسفه و انقلاب اسلامی با تأکید بر آینده انقلاب اسلامی» توسط گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در خبرگزاری مهر برگزار خواهد شد.

  • مرادی ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۰۸:۴۵

    چند پیشنهاد ساده به سازندگان «مستند کوتاهی از زندگی مرحوم محمدعلی مرادی»(۱)؛

    رویاهای یک فیلسوف-آنارشیست

    در مورد خاص مرادی، اگر جز کمک به روشن شدن واقعیت هیچ مصلحت دیگری را در نظر نداشته باشیم، باید بگوییم نبوغ در او به عاملی آسیب‌زننده تبدیل گشت. آشوب ذهنی ناشی از نبوغ آموزش‌ندیده و پرورش‌نیافته در او (به هر دلیل) نه تنها به عاملی مثبت تبدیل نشد که همچون سدی در همۀ مراحل زندگی در برابر او قد علم کرد. همین آشوب ذهنی بود که بر افکار و رفتار او چیره گشت و در آخر او را به گفتۀ خودش به یک «آنارشیست» و یا به گفتۀ دوستانش به «فیلسوف کف خیابان» بدل کرد؛ و نهایتاً بر زبان آورد که: «من اصلاً الف تا ی این جهان مدرن را باهاش مسئله دارم».

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۰ ۱۴:۴۰

    فلسفه، انتخاب واقعی‌ام بود/ علم جدید بدون کانت فهمیده نمی‌شود

    کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه، می گوید: انتخاب واقعی ام فلسفه بود و برحسب حادثه فلسفه نخواندم. وی خود را کانت شناس می داند و معتقد است علم جدید بدون کانت فهمیده نمی شود.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۰ ۱۴:۲۰

    کنفرانس بین‌المللی فلسفه مسیحیت برگزار می شود

    بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فلسفه مسیحیت ژانویه ۲۰۱۹ در دبی، امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۰ ۱۳:۲۰

    کنفرانس بین‌المللی اسلام، فلسفه و اعتقاد برگزار می‌شود

    بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی اسلام، فلسفه و اعتقاد در روزهای ۱۳ و ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ در زوریخ-سوئیس برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۱۹ ۱۶:۴۰

    ایمان هیچ نیازی به فلسفه ندارد اما فلسفه بدون ایمان ممتنع است

    در حالی که تولد ایمان هیچ نیازی به فلسفه ندارد، تحقق فلسفه به مثابهٔ «علم ‌کلی» و دانش «مابعدالطبیعه» بدون ایمان ممتنع است. به بیان دیگر با فقدان ایمان، فلسفه غیرقابل تحقق است.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۵:۴۰

    گروه فلسفه و علوم در تمدن اسلامی تشکیل می‌شود

    اولین جلسه شورای علمی گروه «فلسفه و علوم در تمدن اسلامی» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ریاست «علی‌اکبر ولایتی» برگزار شد.

  • ۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۴:۴۰

    جدیدترین شماره فصلنامه ذهن با محوریت «فلسفه عرفان» منتشر شد

    جدیدترین شماره فصلنامه ذهن مشتمل بر هشت مقاله علمی پژوهشی با موضوع فلسفه عرفان منتشر شد.

  • آدورنو ۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۰:۵۱

    حامد صفاریان/نقدی بر ترجمۀ سویه‌های تئودور آدورنو به فارسی؛

    نفی و ایجاب در نسبت آدورنو با هگل

    مترجمان دربارۀ خود آدورنو، و رویکرد او، و نسبت او با فلسفۀ هگل توضیحی ارائه نمی‌دهند، و از زمینه و زمانۀ پدیدآمدن متن و جایگاه آن چیزی نمی‌گویند، و بنابراین خواننده را در مواجهه با متن دست‌تنها می‌گذارند. متأسفانه باید گفت که از این منظر، ترجمۀ انگلیسیِ اثر بر ترجمۀ فارسی برتری قابل توجهی دارد – و اساساً عالَمِ زبان انگلیسی قوت خود را نه لزوماً از ترجمه‌های دقیق، بلکه در اصل بیشتر از همین پُرشماری تألیف‌ها و پژوهش‌ها می‌گیرد. بایسته می‌بود مترجمان فارسی نیز دست‌کم همین مقدمۀ ترجمۀ انگلیسی را به فارسی برمی‌گرداندند.