شناسهٔ خبر: 9573 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درخواست‌ خودجوش شورای بررسی متون برای ابقای آیت‌الهی در پژوهشگاه علوم انسانی!

اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در نامه‌ای به وزیر علوم ضمن حمایت از مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،از دکتر فرجی دانا خواستند در صورت صلاحدید مدیریت شورای بررسی متون و پژوهشگاه علوم انسانی بدون تغییر بماند. نکته جالب قرار دادن نام صادق آیینه‌وند به عنوان گزینه جدی جایگزینی آیت‌الهی در صدر امضا کنندگان این نامه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛


متن نامه و گزارش اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی به شرح زیر است: 
برادر ارجمند
جناب آقای دکتر فرجی دانا
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
سلام علیکم
احتراما همانگونه که مستحضرید در طی چند سال اخیر، با درایت، بصیرت و حسن تدبیر و تلاش های پیگیر استاد معظم جناب آقای دکتر حمیدرضا آیت اللهی در مسند ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و همچنین ریاست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت های پژوهشگاه علوم انسانی و شورای بررسی متون در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین پیگیری درخواست نخبگان علوم انسانی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ نقد روشمند در فضای علوم انسانی هستیم.
فلذا اینجانبان ضمن تایید ارتقای جدی فعالیت های شورای بررسی متون هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی (به شرح گزارش پیوست) و اعلام حمایت از حسن مدیریت جناب آقای دکتر آیت اللهی، از جنابعالی درخواست داریم در صورت صلاحدید، با حفظ ثبات در مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، از روند رو به رشد فعالیت های شورا صیانت فرمایید.
پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی بدین مهم سپاسگذاری می گردد.
با احترام
اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

بسمه تعالی
گزارشی تطبیقی از فعالیت های شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در طی ۱۸ سال گذشته

با تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در باب لزوم تولید علم در حوزه علوم انسانی و همچنین تقویت نگرش اسلامی در دانشگاه ها، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، تقویت تفکر انتقادی در بدنه علوم انسانی و نقد وضعیت موجود علوم انسانی کشور را وجهه همت خود قرار داده و تا به حال با جلب مشارکت بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از اساتید برجسته دانشگاه ها در ذیل ۱۳ گروه تخصصی علوم انسانی به بررسی و نقد ۴۰۰۰ متن اصلی و کمک درسی علوم انسانی دانشگاه ها اقدام نموده که حاصل نقد و بررسی نهایی آن ها در قالب نشریه تخصصی، سلسله کتاب های نقدنامه، ارسال داوری ها به ناشر و مولف، درج در سایت و غیره منتشر گردیده است.
برگزاری ۲۱۰۰ جلسه کارگروه های تخصصی، ۲ کنگره ملی علوم انسانی، ۸۰ نشست علمی نقد و بررسی نظریات علوم انسانی، انتشار ۲۶ شماره دوفصلنامه علمی تخصصی «پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی» (فصلنامه علوم انسانی)، ۲۶ شماره «نقدنامه تخصصی» و مشارکت در «اصلاح و ارتقای برنامه های آموزشی و سرفصل های رشته های علوم انسانی»، از دیگر فعالیت های شورای بررسی متون در طول ۱۸ سال گذشته بوده است. مضاف بر آن در سه ساله اخیر فعالیت های شورا، نقد و تحلیل نظریه های مطرح و تاثیرگذار جهانی مورد توجه قرار گرفته و در قدم نخست حدود ۳۵۰ عنوان کتاب حاوی نظریه های معاصر در طراز جهانی در عرصه علوم انسانی در دستور کار گروه های تخصصی گذارده شده که کار قریب به ۲۰۰ عنوان به پایان رسیده و در حال انتشار است.
شورای بررسی متون در راستای تحول علوم انسانی کار ویژه بسترسازی و فرهنگسازی نقد روشمند را در دستور کار خود داده است و در این رویکرد، پیش فرض اولیه این است که یکی از عوامل اصلی ضعف تولید علم در حوزه های انسانی و اجتماعی نگاه تقلیدی به علوم غربی است که اجازه نقد نظریات موجود متعاقبا شکل گیری نظریات جدید را نمی دهد، فلذا با ترویج فرهنگ نقد روشمند و مواجهه انتقادی با نظریات علمی، می توان یکی از موانع اصلی تولید علم (به صورت خاص تر موانع تولید علم دینی) را برطرف نمود. شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی را شاید تنها مجموعه ای در سطح کشور دانست که متولی این رویکرد است.
اگر مقایسه ای کمی و کیفی از برخی فعالیت های شورای بررسی متون در طی ۳ سال گذشته (تحت ریاست جناب آقای دکتر آیت اللهی) با ۱۵ سال اول فعالیت آن، انجام بدهیم موارد ذیل را می توان ملاحظه نمود:
از لحاظ تعداد کتب بررسی شده:
از بدو تاسیس شورای متون تا سال ۸۹ یعنی در عرض ۱۵ سال حدود ۱۲۰۰ کتاب در شورا بررسی و نقد شده و این در حالی است که این رقم در سال ۸۹ الی ۹۲ به ۱۸۰۰ رسیده است یعنی اینکه در سه سال اخیر، در هر یک سال به اندازه سه برابر یک سال بازه گذشته، کار انجام شده است.
از لحاظ وضعیت کارگروه های تخصصی:
جلسات سالانه کارگروه های شورا در دوره جدید تقریبا دوبرابر شده و تعداد اعضای پیوسته کارگروه ها از ۱۰۰ نفر به ۱۶۰ نفر ارتقا یافته و تعداد داوران فعال گروه ها از ۸۰۰ نفر به ۲۰۰۰ افزایش یافته است.
از لحاظ تعداد نقدنامه ها:
نقدنامه های شورا ارتقای کیفی خوبی پیدا کرده است و از لحاظ کمی هم، از عدد ۶ نقدنامه در طی ۱۵ سال گذشته به عدد ۲۶ نقدنامه در سال ۹۲ رسیده ایم.
از لحاظ برگزاری نشست های علمی – تخصصی:
شورا در عرض ۱۵ سال اول فعالیت حدود ۳۷ نشست تخصصی برگزار کرده که این رقم در سال ۹۲ به ۸۱مورد رسیده است. یعنی اینکه در عرض ۳ سال گذشته تقریبا به اندازه ۱۵ سال کار شده است.
گذشته از ارتقای شاخص های کمی، ما شاهد ارتقای شاخص های کیفی فعالیت های شورا در دوره جدید هم هستیم. مثلا شاخص ها از سوالات آیین نامه ارزیابی کتب ملی مورد بازنگری ، اصلاح و ارتقا قرار گرفته و برای کتاب های در طراز جهانی آیین نامه جدیدی تدوین گردیده که قدرت و جامعیت ارزیابی داور از متن را خیلی ارتقا داده است. در این نامه ها شاخص های ارزیابی متون از لحاظ دینی و کارآمدی، با تفصیل و دقت بیشتری لحاظ شده اند و برای داور این امکان را ایجاد می کند که متن را هم از مبنای دینی و همچنین بر اساس میزان مفید بودن برای جامعه ایرانی مورد ارزیابی قرار دهد.
در کنار این فعالیت ها، تلاش شده است که با قاطبه ناشرین کتب علوم انسانی کشور ارتباط لازم برقرار و آخرین و مهمترین عناوین نشرآن ها دریافت شود تا در گروه های شورا مورد ارزیابی قرار بگیرند. در گروه های شورا سعی شده است که از دانشگاه های مناطق پنج گانه تقسیمات دانشگاهی کشور، حداقل یک عضو دعوت به همکاری بگردد و متعاقبا نشست های مشترکی با دانشگاه های علوم انسانی برگزار شود و با تمامی سازمان ها و مجموعه ها مثل سازمان سمت و ... ارتباط و همکاری جدی انجام شود.
برای ارتقا کیفی نقدها از داوران خواسته شده که نقدهای خود را در قالب یک مقاله علمی – پژوهشی تدوین کنند و در قالب آن ضمن نقد نظرات مطرح در کتاب مربوطه، به طرح نظرات خود هم بپردازند و در عرض ۳ سال گذشته هم قریب بر ۱۸۰ مقاله علمی – پژوهشی انتقادی تولید شده و متعاقبا مجله نامه علوم انسانی ، به مجله علمی – پژوهشی پژوهشنامه انتقادی علوم انسانی ارتقا یافته که محل انتشار مقالات علمی – پژوهشی داوران است و الان هم مجموعه مقالات کتب در سطح جهانی را در دست انتشار می باشد که یک جهش کیفی در فعالیت های شورا به حساب می آید.
تاسیس کارگروه روش شناسی علوم انسانی اسلامی هم اقدامی مهم برای تبیین و تدقیق شاخص های نقد در علوم انسانی از منظر اسلامی و بومی به حساب می آید. مستحضر هستید که در دیداری که اعضای شورای متون با رهبری داشتند ایشان ضمن تاکید بر تداوم نقد در حوزه علوم انسانی به تولید نظریات علوم انسانی اسلامی هم اشاره کردند و این اقدام به نوعی تلاش برای تحقق منویات رهبری است.
امید می رود با تداوم روند رو به رشد فعالیت های شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، شاهد اعتلای هر چه بیشتر علوم انسانی کشور باشیم.

شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
امضاء کنندگان : 

دکتر صادق آئینه وند رئیس گروه تاریخ،دکتر مجید توسلی رئیس گروه علوم سیاسی،دکتر غلامعلی افروز رئیس گروه روان شناسی،دکتر بهروز درّی رئیس گروه مدیریت،دکتر غلامرضا مصباحی مقدم رئیس گروه اقتصاد،دکتر محمد سپهری قائم مقام گروه تاریخ،دکتر محمدرضا نیلی رئیس گروه علوم تربیتی،دکتر حسین ابویسانی قائم مقام گروه زبان و ادبیات عرب،دکتر حسینعلی قبادی رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی، دکتر حسین کلباسی اشتری رئیس گروه فلسفه و کلام، دکتر سید فضل الله موسوی رئیس گروه فقه و حقوق،دکتر جان الله کریمی مطهر رئیس گروه زبان شناسی،عزیز نجف پور معاون راهبردی و دکتر سید حسین حسینی دبیر شورا.

 

نظرات مخاطبان 0 17

  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۱۵:۴۶ 12 14

    با توجه به گستردگی تخلفات آقای ایت اللهی و وابستگی بیش از حد ایشان برای ماندن در پست ریاست که موجب شده دست به هر کاری بزنند برای تنویر افکار عمومی شاید بهتر باشد جناب آقای دکتر گلشنی و آقای دکتر نامدار دبیر سابق شورای متون نسبت به فعالیت های نجومی این آقا پاسخگو  باشند.
    دوم اینکه جناب آقای دکتر آیینه وند که چنین نظر مثبتی نسبت به فردی با این همه مسایل غیر قانونی دارند و گزینه جدی وزارت علوم برای جانشینی ایشان هستند چگونه می خواهند این پژوهشگاه را اداره کنند؟! و به مظالم
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۱۸:۳۷ 10 10

    جالبه آیت اللهی اونجوری به شریعتی حمله کرد تا بتونه پستش رو نگه داره ولی مثل اینکه جواب نداده و حالا دنبال حرکتهای خودجوش افتادن! صد رحمت به شریعتی که به خاطر ریاست و پست و مقام انقدر دندون گردی نکرد!
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۲۱:۰۳ 10 13

    سلام. متاسفم که به نظر اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه که البته، وامدار آیت اللهی نیستند، مراجعه نمی شود، ایشان به هر ابزار نامشروعی برای ماندن در دوره احمدی نژاد و هم اکنون دست می یازد. به هرکس از نزدیکانش شش هفت پست داده و می خواهد تمام افراد را به نحوی گرفتار کند و بماند. روزگار آدم های مستقل و بیطرف هم که معلوم است، گرفتاری و استیصال در محیط باندی ومملو از تخلف پژوهشگاه علوم انسانی. به مطلبی که در روزنامه ایران، در مورد همین پژوهشگاه چاپ شده مراجعه کنید: نکته ای است از هزاران سخن نگفته:   روزنامه "ایران"، دوشنبه 29/7/892، لینک مطلب:
    http://www.iran-newspaper.com/1392/7/29/Iran/5491/Page/9/Iran_5491_9.pdf
    
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۲۱:۱۰ 7 10

    البته آئینه وند برای این اوله که حرف اول فامیلش آ است
    دوم اینکه مگه اینها بچه ان که به زور ازشون امضا بگیرن!... به مردم توهین نکنید آقا...
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۱۱:۳۶ 8 7

    واقعا خودجوش! یعنی بیش از حد خود جوش!!!  
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۱۱:۳۸سید جمال 7 9

    الخودجوش و مالخودجوش و ما ادراک الخودجوش
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۱۴:۳۲ 6 5

    اصلا بر فرض مثال هم خودجوش باشه این چه فرهنگ زشتی شده که هر شخص و گروه و دارودسته با امضا و بیانیه و لایک توی فیس بوک پستهای مدیریتی رو تصاحب و اشغال میکنند؟ یعنی این روشها رو هم باید به باندبازی و پارتی بازی اضافه کرد؟ پس سوابق و توان مدیریتی و اینها چی میشه؟ عجب داستانی شده ! هر چند مشخصه پشت تمام این داد و بیدادها و نامه دادنها آخرش سهیم شدن در سفر پر برکت بودجه‌های بیت المالِ! هر کی زرنگتر بود و بیشتر لایک و امضا و اسم خودجوش جمع کردن مدیر لایقتری خواهد بود و مملکت رو بیشتر آباد خواهد کرد!
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۱۵:۳۲ 8 10

    واقعا آفرین بر شورای بررسی متون با این حرکت خودجوششون که با وجود همه کارهای غیرقانونی رئیس پزوهشگاه نسبت به همه باز هم چنین تقاضایی دارن
    این نامه همش زیر سر یه نفره که مبادا برگرده کرمون...
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۳ ۱۶:۲۴شهسوار 7 11

    با سلام این حرکت خودجوش قبلا هم اتفاق افتاده است و آن زمانی است که نامه رسمی سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تخلفات شدید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به دفتر وزیر وقت علوم رسید و آنها با استفاده ابزاری از شورای بررسی متون از آقای احمدی نژاد به بهانه همین ارائه گزارش دعوت کردند و نامه سازمان بازرسی کل کشور اعتنایی نکردند. اینهم تصویری از همان آقایان در ایامی که احساس مسئولیت کرده بودند:
    تا آقایان 9 عکس موجود را از صفحه اینترنت خارج نکرده اند آنها را مشاهده کنید
    http://www.shmoton.ir/News26.aspx
    
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۳ ۱۸:۴۲ 7 7

    البته تمام این افراد جزء شورای متون نیستند آدمهای عجیب و غریبی هستند که که طی این پنج سال معلوم نیست از کجا به پژوهشگاه منتقل و طی یک فرایند غیر قانونی دکتر شدند!،هیات علمی شدند!، دانشیار شدند!، استاد شدند !وطی این فرایند دائما موجب آزار واذیت کارکنان و هیات علمی که تخلفات را میفهمیدند و در صدد رفع آن بودند،برآمدند و هر روز با بحرانهایی که ایجاد می کردند سر عده ای را گرم و خودشان سرگرم فروش و دست به دست کردن املاک و داراییهای پژوهشگاه بودند.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۳:۲۷ 5 6

    سلام. امیدوارم مسوولین محترم وزارت علوم و نهادهای ناظر هم به این بازخوردهای ارائه شده در رسانه ها به این نامه و سایر نامه های اینچنینی توجه نمایند. جالب است که آقایان امضا کننده حتی دو هفته یک بار هم در پژوهشگاه حضور ندارند و اساسا هیات علمی اینجا هم نیستند، ، بعد چطور درباره اوضاع پژوهشگاه و مدیریت آن می توانند اظهار نظر کنند؟ ضمن آنکه چند هفته قبل هم نامه ای با هدایت یکی از نزدیکان رییس فعلی در پژوهشگاه می چرخید که با توجه به امضای تعداد بسیار اندکی از اعضای علمی پژوهشگاه برای حمایت از آن نامه به منظور ابقای آیت اللهی، اساسا ارسال آن نامه برای وزیر علوم منتفی شد ونامه به محاق رفت. علاوه بر این که چرا از این همه اعضای پر توان  و جوان پژوهشگاه در شورای بررسی متون برای این کار مهم استفاده نمی شود و بجای این که از توان این عزیزان در پژوهشگاه استفاده کنند، به منظور باندبازی و حفظ موقعیت، افرادی را از دانشگاه های مختلف و با بودجه هایی هنگفت به شورای متون می آورند. علاوه بر این ها، ای کاش مسوولین ما اینقدر ایمان و انصاف داشتند که وقتی می بینند بنه با وزارتخانه همسو هستند و نه هیات علمی از آنها دل خوشی دارند، خودشان استعفا می دادند ، تا هم عرض خود نبرند و هم زحمت دیگران ندارند ...
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۴:۴۷ 5 4

    شوراي برسي متون در دوره اي كه آقايان بودند تنها نان داني براي عده اي بود. و عجب نان پر چربي هم بود. يك فقره قرارداد 2 ماهه براي تنها بررسي چند كتاب بي ارزش 48 ميليون تومان قرارداد بستند. و اين به جز هزينه اي چند ده نفر كارمند و حق الجلسه هاي آنچناني براي عده اي از نزديكان و چه و چه بود. كافي است يكي از پنجشنبه ها به (روز تعطيل پژوهشگاه) به سالن هاي پژوهشگاه سري بزنيد تا ببينيد چه خبر است. عده اي كه هيچ دانش و هنري جز رانت ندارند نشسته اند و با عنوان نقد كتاب لاطائلات مي بافند و به نام علم ترهات و اباطيل مي جويند. اي كاش دستگاهي مي توانست پژوهشي جدي كار اين شورا را در اين 18 سال بررسي كند تا ببيند چطور چه فاجعه اي رخ داده است.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۵:۲۷fatemeh 6 3

    جای تعجب دارد مرکز پژوهشی که بیش از سه سال است اعضاء با سابقه، متدین، و با سواد آن اغلب اخراج، باز نشسته ناخواسته  یا تعدیل شده اند و اعتراض آنها تا بالاترین مقامهای قانونی و قضایی رسیده و رسما هم تخلفات هیات رییسه فعلی ثبت و به وزارت گزارش شده، امروز چنین درخواست  منتشر شده و حقیرانه  این رییس متخلف را (با امضاء افراد با سابقه نسبتا خوب ) باور نمایند ، دولت تدبیر و امید ،حتی تحت فشار بعید است  فریب این حیله هارا بخورد
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۸:۰۶حسین 5 6

    بله واقعا فعالیتهای بسیاری انجام شده است. بسیاری از بر و بچ، بورس دکتری شده اند و ان شاء الله به زودی تعداد قابل توجهی از همین بر و بچ عضو هیئت علمی میشوند و البته برو بچ باید هوای رئیس را داشته باشند. 
    معرفی میکنم: آقای آیت اللهی، برو بچ ؛ بر و بچ، آقای آیت اللهی. 
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۹:۱۹صادق 2 10

    واقعا جای تاسف است.باید از این درد مرد.بیخود نیست این مملکت و این علوم انسانی پیش رفت نمیکند.مگر جای بررسی حق وباطل تو این سایت و با غوغاسالاری است؟خوب هرکی تخلف کرده ازش شکایت کنید مراجع قانونی رسیدگی کنند.همش دروغ و اطلاعات غلط و یکطرفه نشانه چیست؟سایت شما اعتبار حرفه ای خودش را از دست داد چون کاملا یکجانبه برخورد میکند.متاسفم که فقط اخبار غلط یک عده خاص را منتشر میکنید.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۵ ۱۰:۳۶مریم 5 3

    سلام
    واقعاً جای تاسف دارد که این همه التماس بخاطره موندن و این همه بریز و بپاش و خانه چند میلیاردی از حق کارمندای پژوهشگاه .
    من خودم کارمند پژوهشگاه هستم و از تمام جریانات باخبرم واقعا که
    
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۵ ۱۷:۵۰هدیه کارکنان پژوهشگاه به امضاکنندگان بیانیه 1 1

    این چند نفر از شورای بررسی متون حتما خواستار آن شده اند که پس از عزل و برکناری قریب الوقوع آقای دکتر آیت اللهی ایشان رییس این شورا باقی بمانند و گرنه شورای بررسی متون نمی تواند از طرف پژوهشگاه درخواست بدهد. 
    ما پژوهشگاهیان آقای دکتر آیت اللهی را جهت ریاست بر آقایان امضا کننده دو دستی تقدیم میکنیم
    شیرمان حلال جانمان آزاد .... 
                                

نظر شما