شناسهٔ خبر: 9207 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نیلی: مطالبه رهبر انقلاب درباره تیزر کتاب محقق شد

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره تیزر و تبلیغ کتاب محقق شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به پیگیری‌های این مجمع برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در رابطه با ترویج فرهنگ کتابخوانی با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها گفت: با پیگیری‌هایی که طی چند ماه گذشته انجام شده و دستور مستقیم رئیس سازمان صداوسیما، آگهی‌های تبلیغاتی کتاب در نوبت پخش از شبکه‌های سراسری قرار گرفته‌اند.

وی گفت: هم‌اکنون، کمیته ویژه شش نفره‌ای در اداره کل بازرگانی صدا و سیما با عنوان «کمیته کتاب» تشکیل شده است که انتخاب آثار و تصمیم‌گیری درباره شرایط پخش این آگهی‌های تبلیغاتی را برعهده دارد. مجمع نیز به‌ عنوان یکی از ارکان کمیته قرار است در زمینه کارشناسی آثار همکاری کند.

تبلیغ ۱۴ عنوان کتاب از صدا و سیما

نیلی افزود: این کمیته آثار عرضه‌شده را در قالب گروه‌های مختلف از جمله کودک و نوجوان، تاریخ، هنر، دین، ارتباطات و سرگرمی، روان‌شناسی و خانواده، ادبیات، ورزش و سلامت، علوم اجتماعی، علوم و فنون و نشریات بررسی می‌کند.

به گفته وی هم‌اکنون، ۱۴ عنوان کتاب در موضوع‌های مختلف دین، ادبیات، تاریخ، روان‌شناسی و خانواده، هنر و... در جلسه‌های کمیته کتاب تصویب شده‌اند و در مرحله تولید آگهی هستند. هر کدام از این تیزرها ۴۵ ـ ۶۵ بار به فراخور موضوع، از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهند شد.

بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت تبلیغات کتاب

گفتنی است مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ در دیدار با مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران، بر اهمیت تبلیغات کتاب از رسانه‌های گروهی تأکید و اظهار کردند که «کتابخوانى باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار برعهده‌ همه دستگاه‌هایى است که در این زمینه مسئول هستند؛ از مدارس ابتدائى بگیرید - که برنامه‌هایى باید باشد، که کودکان ما را از اوان کودکى به خواندن کتاب عادت بدهد؛ خواندن با تدبر، خواندن با تحقیق و تأمل- تا دستگاه‌هاى ارتباط‌ جمعى، تا صدا و سیما، تا وسایل تبلیغاتى گوناگون.»

معظم‌له طی همین دیدار تأکید کردند: «یکى از کارهاى بزرگ و مهم در سطح جامعه این است که تبلیغات کتابخوانى همه‌گیر شود. ما امروز مى‌بینیم براى کالاهاى کم‌اهمیت که تأثیرى هم در زندگى انسان‌ها ندارند، صاحبانش تبلیغات رنگین عجیب و غریبى را متصدى می‌شوند، مباشر می‌شوند؛ دستگاه‌هاى ارتباط ‌جمعى، مطبوعات، صدا و سیما آنها را پخش می‌کنند؛ در حالى که آن محصولات هیچ ضرورتى ندارند، یک چیز اضافى در زندگى هستند؛ گاهى بودنشان مفید است، گاهى بودنشان حتّى مفید هم نیست؛ شاید مضر هم هست. محصول با عظمت کتاب، درخور این است که تبلیغ بشود؛ تشویق بشوند کسانى که می‌توانند کتاب را بخوانند؛ این را ما باید به صورت عادت در بیاوریم.»

همکاری شیرازه با ناشران برای ساخت تیزرهای کتاب

احمد ذوعلم، سرپرست مرکز رسانه‌ای شیرازه نیز با اشاره به اینکه این مرکز می‌تواند برای ساختن آگهی تبلیغاتی، خدماتی را به ناشران عرضه کند، گفت: هدف ما فعال کردن گروه‌های مختلف هنری برای ورود به عرصه تولید آگهی‌های تبلیغاتی است؛ ولی با توجه به نو بودن این عرصه و درخواست ناشران در این زمینه، شیرازه به تولید آگهی‌های کتاب روی آورده است.

ذوعلم استقبال ناشران از تولید و پخش آگهی‌های کتاب در صدا و سیما را خوب توصیف کرد و ادامه داد: ناشران مختلفی تاکنون، برای ساخت آگهی سراغ ما آمده‌اند که سه آگهی آماده پخش شده است و از این سه آگهی، دو اثر با تکنیک انیمیشن پاپ‌آپ، تولید مرکز رسانه‌ای شیرازه هستند. از بین چهار تیزری که در حال حاضر آماده پخش هستند، سه تیزر را این مرکز ساخته و تنها یک ناشر به صورت مستقل برای این کار اقدام کرده است.

ذوعلم همچنین از انعقاد قرارداد همکاری میان مجمع ناشران انقلاب اسلامی و حوزه هنری برای پخش آگهی‌های کتاب در سینماهای سراسر کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این کار نیز به‌ زودی عملی شود.

نظر شما