شناسهٔ خبر: 9147 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعطیلی کرسی تلاوت به دلیل عدم پخش زنده از رادیو قرآن

کرسی تلاوت مسجد امام حسین(ع) که از بیستم فروردین‌ماه امسال آغاز به کار کرده بود، پس از گذشت حدود ۸ ماه متوقف شد

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ کرسی تلاوت و اذان مسجد امام حسین(ع) که از تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده بود، متوقف شد.

بنا‌بر این گزارش این کرسی تلاوت سه‌شنبه هر هفته دقایقی قبل از اذان ظهر به افق تهران با حضور یکی از قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم آغاز و در آن اذان ظهر به افق تهران هم توسط قاری برنامه اجرا می‌شد که در اولین هفته محمد‌حسین سبز‌علی مدرس هنر تلاوت قرآن کریم در این مسجد حضور یافت.

محمد‌تقی میرزاجانی مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۲ در گفت‌وگو با فارس در خصوص دلایل انتخاب مسجد امام حسین(ع) برای برگزاری سومین کرسی تلاوت این شورا اظهار داشت: این مسجد در دسترس عموم مردم است و اسقبال مردم و نماز‌گزاران از آن بالاست و با توجه به دور از دسترس بودن دو کرسی دیگر این نقطه از تهران به عنوان مقصد بعدی شورای عالی قرآن انتخاب شد، همچنین وجود یک کادر مدریتی قوی در مسجد دلیل دیگر انتخاب مسجد امام حسین(ع) برای برگزاری کرسی‌های تلاوت است.

این محفل در کنار دو کرسی دیگر شورای عالی قرآن کریم یعنی کرسی‌های مجتمع امام خمینی(ره) و مسجد بلال به صورت زنده از طریق رادیو قرآن پخش می‌شد اما مدتی بعد پخش زنده این کرسی‌ها محدود شد و تنها یک کرسی از رادیو قرآن پخش می‌شد.

این در حالی است که محمد‌حسین محمد‌زاده مدیر رادیو قرآن در گفت‌وگو با فارس از آمادگی این شبکه رادیویی برای پخش زنده کرسی‌های تلاوت در همه اوقات اذان‌گاهی خبر داده بود، البته سید‌علی سرابی قائم مقام شورای شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با فارس دلیل این کار را کیفیت پایین برخی‌ از تلاوت‌ها و نداشتن استاندار‌های لازم دانست و گفت: تلاش ما بر کیفی‌سازی کرسی‌های تلاوت است و به محض رسیدن به استاندارد‌های مورد نظر پخش زنده همه کرسی‌ها از سر گرفته می‌شود.

اکنون پس از گذشت تنها هشت ماه از برگزاری کرسی تلاوت مسجد امام حسین(ع) این برنامه به دلیل عدم پخش زنده از رادیو قرآن از سوی مسئولان مسجد متوقف شده است و این در حالی است که پخش زنده تنها می‌تواند کمکی برای نهادینه‌شدن این کرسی‌ها باشد و از ملزومات برگزاری محفل انس با قرآن نیست.

محمد‌تقی میرزاجانی مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با فارس با تأیید این خبر گفت: مسئولان مسجد امام حسین(ع) برای ادامه این برنامه انصراف داده‌اند و دلیل این موضوع قطع پخش زنده برنامه از رادیو قرآن است، البته این برنامه به صورت چرخشی در کنار دو محفل دیگر از طریق رادیو قرآن پخش زنده می‌شود، اما مسئولان مسجد نسبت به این موضوع گلایه داشتند در حالی که پخش زنده هفتگی برنامه برای ما مقدور نیست، البته رادیو قرآن برای این کار مشکلی ندارد.

میرزاجانی با اشاره به تعیین استاندارد‌هایی برای پخش زنده کرسی تلاوت اذانگاهی اظهار داشت: کرسی‌های تلاوت اذانگاهی که به صورت زنده پخش می‌شوند باید از استاندارد‌هایی برخوردار باشند که این سه کرسی‌ تلاوت اذانگاهی از کیفیت مطلوب برخوردار نبودند.

وی از تلاش شورای عالی قرآن برای کیفی‌سازی این کرسی‌ها خبر داد و گفت: کرسی‌های تلاوت شورا طی جلساتی مورد ارزیابی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها مشخص شده است، همچنین با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که این برنامه‌ها هنوز کیفیت لازم برای پخش زنده را ندارد و فعلاً مانند گذشته این برنامه‌ها به صورت چرخشی پخش می‌شوند.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن از ارتقای ۳۵ درصدی برنامه‌ها خبر داد و گفت: در دوسالی که این برنامه‌ها آغاز بکار کرده است در دو مقطع تلاوت‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که با مقایسه دو دوره برنامه‌ها از رشد ۳۵ درصدی برخودار بوده است.

میرزاجانی از آمادگی این شورا برای برگزاری کرسی‌های تلاوت در نقاط مختلف تهران خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم کرسی‌های تلاوت را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهیم، همچنین برخی مراکز و مساجد تهران برای برگزاری این محافل اعلام آمادگی کرده‌اند، البته اگر مسئولان مسجد امام حسین(ع) برای ادامه کار آماده باشند اولویت با آنان است و امیدواریم این مشکل مرتفع شود اما به هر حال برای برگزاری برنامه در سایر نقاط تهران مشکلی نداریم.

وی پخش زنده را از ضروریات کرسی تلاوت ندانست و در این خصوص اظهار داشت: پخش زنده از ضروریات کرسی تلاوت نیست بلکه باید هدف این باشد که یک قاری خوشخوان با حضور در یک محفل به تلاوت آیاتی از قرآن کریم بپردازد و مردم هم از آن بهره ببرند، البته ما به دنبال نهادینه کردن این موضوع هستیم از این رو از رادیو قرآن کمک گرفتیم.

در پایان این سؤال مطرح است که آیا بهتر نبود قدری بیشتر صبوری کرد تا مشکل پخش زنده هفتگی کرسی‌های تلاوت رفع شود؟

نظر شما