شناسهٔ خبر: 8876 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات اعضای سابق حزب توده در «جدال خاطرات» منتشر شد

خاطرات اعضای سابق حزب توده در «جدال خاطرات» و با نگاهی نقادانه، به قلم محمود لالوی و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ خاطرات اعضای سابق حزب توده در «جدال خاطرات» با نگاهی نقادانه به قلم محمود لالوی، توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

حوادث و وقایع گسترده‌ای در تاریخ معاصر ایران روی داده است و ثبت و تدوین این حوادث از نگاه بازیگران و شاهدان آن در قالب خاطرات، که مدعی‌ هستند گزارش دست‌اولی از هر حادثه به دست می‌دهند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. نوشتن خاطرات در اصل با هدف انتقال تجربه‌های نویسندگان آن به نسل جدید صورت می‌گیرد و خواه‌ناخواه حاوی درس‌ها و پیام‌هایی برای نسل‌های بعدی است.

از سوی دیگر نگارش خاطرات، در این راستا تا اندازه‌ای کاستی‌های آثار دیگر را در روشن شدن زوایای تاریک و مبهم تاریخ این دوران آشکار می‌کند. گر چه خاطرات به تنهایی نمی‌توانند اساس و پایه شناخت تاریخی محسوب شوند، اما از ارکان اساسی آن به‌ شمار می‌روند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

همچنین اقبال جامعه ایران به مطالعه تاریخ معاصر ایران و به ویژه خاطرات، نشانگر آن است که هموطنان ما به دنبال یافتن بی‌واسطه ریشه‌ها و علل حوادث این دوره هستند. انتشار روزافزون تحقیقات تاریخی و همچنین انتشار گسترده خاطرات فعالان سیاسی و اجتماعی در دهه‌های اخیر، گواهی بر این علاقه وصف‌ناپذیر و تلاش جامعه ایران در شناختن همه‌جانبه گذشته خود و تجربه‌اندوزی از آن است.

اعضای حزب توده با نگارش گسترده خاطرات خود، نمونه جالب این‌ نگرش‌ها را در نوشته‌هایشان به نمایش گذاشته‌اند که در آن می‌توان علاوه بر خصوصیات عمومی خاطرات، ویژگی‌های خاصی از جمله هتاکی، تضاد عقیدتی، تسویه حساب شخصی و گروهی و صفات دیگری از این قبیل را سراغ گرفت. وجود این ویژگی‌ها در اغلب خاطرات مذکور باعث شد که پژوهش حاضر با نگاهی نقادانه به بررسی خاطرات اعضای سابق حزب توده پرداخته و ویژگی‌ها، مشخصات و روح کلی حاکم بر آنها را با ارائه‌ مصادیق آشکار کند.

گفتنی است که «جدال خاطرات»، نقدی بر خاطرات چپ در ایران است که با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۲۲۴ صفحه، به بهای ۷۰ هزار ریال به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

نظر شما