شناسهٔ خبر: 8766 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام رنجبران: دشمن در پی رسوخ تئوری‌های ترجمه‌ای در ذهن دانشگاهیان است

دشمن در تلاش است با سلب اعتماد از نقش دانشگاهیان، تئوری‌های ترجمه‌ای را در ذهن آنها رسوخ دهد و آنان را از مردم جدا سازد که مهم‌ترین راه مقابله با آن حفظ ارتباط دانشگاهیان با مردم است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ سومین همایش مردم‌سالاری دینی صبح امروز سه‌شنبه، ۲۶ آذر ماه در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبران، رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: مردم‌سالاری دینی اصطلاح تازه‌ای در گفتمان سیاسی دنیاست که در بستر مبانی و متأثر از آموزه‌های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومت استبدادی رعایت اصول و مبانی ارزشی را داشته باشد.

وی ادامه داد: برای این منظور در حکومت اسلامی روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است که مقام معظم رهبری از این روش حکومتی به مردم‌سالاری دینی تعبیر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در نظام مردم‌سالاری دینی نه‌تنها با حضور گسترده و میلیونی مردم در صندوق‌های رأی می‌توان این مولفه را متجلی یافت، تصریح کرد: افزون بر آن در تلاش پی‌گیر نظام در خدمت‌گزاری به مردم نیز قابل رویت است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان کرد: همچنین در این تعریف ملل فرهیخته و آگاه مستحق توجه و لحاظ‌شدن آرا و اندیشه‌هایشان در امر حکومتی هستند، در نتیجه حکومت اسلامی که حاصل قیام آگاهانه مردمی شجاع و غیرتمند است نمی‌تواند مردم‌سالار نباشد.

حجت الاسلام رنجبران ابراز کرد: دشمن در تلاش است با سلب اعتماد از نقش دانشگاهیان، تئوری‌های ترجمه‌ای را در ذهن آنها رسوخ دهد و آنان را از مردم جدا سازد که مهم‌ترین راه مقابله با این تلاش‌ها، حفظ ارتباط و پیوستگی فکری دانشجویان و دانشگاهیان با مردم و تمسک هر چه بیشتر آنها از ریشه‌ها و اصول انقلاب اسلامی است ضمن آنکه تمجید رهبری از ملت و توصیه ایشان به نخبگان جامعه به پیوستگی و نزدیکی با توده‌ها وجه بارز این مردم‌سالاری است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی عنوان کرد: مردم‌سالاری دینی چنانچه جانب رضایت‌مندی مردم را نگاه می‌دارد از چهارچوب مبانی و اصول قانونی جامعه نیز پا را فراتر نگذارده و در واقع بسان خواست مردم مسلمان تجلی می‌کند که خواهان تحقق آرمان‌های عالیه اسلامی هستند که این‌گونه از مردم‌سالاری با ارزش‌محوری عجین است.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی با پشتوانه عظیم و بی‌نظیر حمایت ملت استحکام ساختاری و تشکیلاتی خود قادر به حل مشکلات و چالش‌های خود است، افزود: این واقعیتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که مردم‌سالاری را به عنوان بازوی ارزش‌مداری مدنظر داشته است معرفی شده و از ابتدای پیروزی انقلاب به کرات شاهد آن بوده ایم.

وی گفت: مردم‌سالاری دینی با این تفاصیل به عنوان بدیلی مناسب برای دموکراسی غربی در حکومت اسلامی مطرح است، ضمن آنکه الگوی رفتاری که در آن مردم مبنا و محور هستند ایجاب می‌کند که حکومت، نخبگان و مسئولان نسبت به ولی‌نعمت خود سپاسگزار باشند.

حجت الاسلام رنجبران با بیان اینکه امروزه مقوله مردم‌سالاری به یک گفتمان قالب در میان اندیشمندان سیاسی تبدیل شده است، افزود: البته تنوع و تعدد دیدگاه‌ها تعابیر متعددی را با خود به همراه آورده است اما هنگامی که این مقوله با دین عجین شده باشد تبیین مردم‌سالاری اسلامی یا دینی بر آن مترتب می‌شود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تاکید کرد: در همایش مردم‌سالاری دینی امروز با توجه به تحولات منطقه و ظهور پدیده بیداری اسلامی در جهان اسلام و با عنایت به تمهیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت نظام‌سازی برگزار شده و اتفاقا کشورهای منطقه از جمله مصر نیز از آن استقبال کرده‌اند.

وی با اشاره به محورهای سومین همایش مردم‌سالاری دینی اظهار کرد: در این راستا چندین محور را تعریف کرده ایم که تبیین مبانی نظری مردم‌سالاری دینی به مثابه الگوی نوین و مطلوب حکومت و بررسی ابعاد نظری مردم‌سالاری جهت نظام‌سازی مد نظر است.

حجت الاسلام رنجبران تصریح کرد: همچنین محور دوم نظام‌سازی و مردم‌سالاری دینی است که نظارت و شیوه اعمال قدرت در نظام مردم‌سالاری دینی را مورد توجه قرار می‌دهد. همچنین محور سوم مردم‌سالاری دینی با رویکرد عملی بررسی ابعاد مردم‌سالاری در قانون اساسی و تأثیر الگوی آن در جمهوری اسلامی ایران و بیداری اسلامی نمود یافته است.

وی با اشاره به محور چهارم خاطرنشان کرد: همچنین مردم‌سالاری دینی با رویکرد مقایسه‌ای بین مبانی نظری مردم‌سالاری و لیبرال‌دموکراسی غربی نیز مورد بررسی قرار گفت.

نظر شما