شناسهٔ خبر: 8751 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

"فلسفه اصول فقه" با محوریت آرای مرحوم اصفهانی منتشر شد

در کتاب «فلسفه اصول فقه» به ابعاد فلسفی و کلامی مرحوم اصفهانی پرداخته شده، ولی تمرکز اصلی مباحث معطوف به مباحث مربوط به «فلسفه اصول فقه» است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در مجموعه حاضر به ابعاد فلسفی و کلامی مرحوم اصفهانی نیز پرداخته شده است، ولی تمرکز اصلی مباحث معطوف به مباحث مربوط به «فلسفه اصول فقه» با محوریت آرای ایشان می‌باشد.

از این جهت، مجموعه حاضر در سه بخش تنظیم شده است: بخش اول درباره مباحث «درباره فلسفه اصول فقه» است. در این بخش مباحثی مانند تعریف، روش، هدف، فایده، ساختار مسائل و قلمرو فلسفه اصول فقه و تفاوت آن با رئوس ثمانیه و مبادی علم در قالب سه مقاله و یک مصاحبه بیان شده است.

بخش دوم به بعضی مسائل دانش جدید فلسفه اصول فقه مانند «ارتباط علم کلام با دانش اصول فقه»، « مراد جدی و کاربردشناسی در اصول فقه»، «تأثیر هرمنوتیک و مبانی آن بر مباحث اصول فقه»، «نگاهی نو به مولوی و ارشادی‌بودن احکام و برایند روش‌شناختی آن»، «نظریه حق»، « ماهیت احکام امضایی»، «درآمدی بر مبانی فهم متن از دیدگاه محقق اصفهانی و هرمنوتیک» و «ظرفیت‌شناسی علم اصول فقه برایتولید علوم انسانی اسلامی» مربوط است که حتی‌المقدور با محوریت آرای محقق اصفهانی تبیین شده‌اند.

البته تعداد مسائل این دانش نوپا بسیار فراتر از موارد معدودی است که در این بخش مورد مطالعه قرار گرفتند ولی پرداختن به این عناوین از باب نمونه و به دلیل اهمیت آنها بوده است.

بخش سوم نیز به ابعاد کلامی و فلسفی مرحوم محقق اصفهانی مربوط می‌باشد که در قالب دومقاله نیز سامان یافته است.

کتاب فلسفه اصول فقه به کوشش مسعود فیاضی با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۶۵۹ صفحه و قیمت ۳۲۰۰۰ تومان به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
 
 همچنین در خبر دیگری از این انتشارات آمده است که سی و چهارمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی حقوق اسلامی منتشر شد.

نظریه حق از دیدگاه محمدحسین غروی اصفهانی(محقق اصفهانی) نوشته محمود حکمت نیا، منشأشناسی صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عباسعلی کدخدایی و محمد جواهری طهرانی، درآمدی بر مبنای فهم متن از دیدگاه محقق اصفهانی و هرمنوتیک نوشته سیدحمیدرضا حسنی، رویکرد حقوق اسلام و فرانسه به خانواده به قلم علیرضا باریکلو و محمد مدیبوجونی از جمله مقالات منتشر شده در این شماره است.

همچنین تأثیر هرمنوتیک و مبانی آن بر مباحث اصول فقه نوشته محمد عرب صالحی، پیشگیری کیفری از بزهدیدگی مکرر تألیف سیدمحمود میرخلیلی و جواد رجبی و ماهیت احکام امضایی(از رهگذر بررسی تطبیقی ارای مرحوم محقق اصفهانی و امام خمینی) نوشته مسعود فیاضی از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره فصلنامه حقوق اسلامی است.

نظر شما