شناسهٔ خبر: 8706 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیدعباس میرهاشمی: جشنواره تجسمی فجر مبلغ فرهنگ انقلاب است

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: برگزاری جشنواره به خودی خود اقدامی مثبت است، اما به عنوان برگزارکنندگان این رویداد پا را فراتر نهاده‌ایم و تلاش می‌کنیم بتوانیم مبلغ مناسبی برای فرهنگ انقلاب در عرصه هنرهای تجسمی باشیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل ایکنا؛ نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدعباس میرهاشمی (دبیرکل جشنواره)، مسعود زنده‌روح (دبیر هنری) و عبدالرحیم سیاهکارزاده (دبیر اجرایی) امروز ۲۵ آذر ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

درابتدای این جلسه میرهاشمی در سخنانی اظهار کرد: ایجاد تعامل بین هنرمندان یکی از نیازهای اصلی جامعه هنری است. در این راستا برگزاری چنین جشنواره‌ای کمک می‌کند تا این ارتباط به شکل شایسته‌ای برقرار شود. نکته دیگر اینکه یک جامعه پویا می‌بایست در تمامی بخش‌ها فعال و جاری باشد، پس برگزاری جشنواره به خودی خود اقدامی مثبت است، اما به عنوان برگزارکنندگان این رویداد پا را فراتر نهاده‌ایم و تلاش می‌کنیم بتوانیم مبلغ مناسبی برای فرهنگ انقلاب در عرصه هنرهای تجسمی باشیم.

وی افزود: ششمین دوره جشنواره فجر برگزار خواهد شد، اما آنچه مسلم است عنوان ششمین دوره به هیچ وجه مناسب هنرهای تجسمی نیست، در کلامی این حوزه باید حداقل دوره سی‌ام خود را برگزار می‌کرد، به ویژه اینکه، عنوان فجر که منبعث از پیروزی انقلاب اسلامی است اعتبار ویژه‌ای به هر رویداد هنری می‌بخشد.

میرهاشمی با تاکید بر اینکه در جشنواره این دوره سه بخش برای آثار در نظر گرفته شده است، گفت: در بخش ملی ما شاهد حضور هنرمندانی در عرصه؛ نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، سرامیک هنری، مجسمه‌سازی هستیم، همچنین در بخش بین‌الملل نیز بخش‌هایی چون؛ عکاسی، کاریکاتور، پوستر و تصویرسازی حضور خواهند داشت.

این مدیر هنری اضافه کرد: مستند در عرصه هنرهای تجسمی، قسمت ویژه‌ای است که تحت عنوان بخش مکمل در جشنواره فجر بدان پرداخته خواهد شد. دلیل وجود این بخش نیز که برای اولین بار اجرا می‌شود این است که می‌خواهیم با زبان تصویر که جذاب‌ترین ابزار است این مهم را اشاعه دهیم که هنر تجسمی تنها تصویر ظاهری از آنچه که در اذهان نقش بسته نیست، بلکه دریای گسترده‌ای از معنانی است که باید به آن بیشتر توجه کرد.

مشکلات مادی پیش روی جشنواره

میرهاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی محدودیت‌های مالی، سبب برخی کاستی‌ها شده است، گفت: مسلما هر رویداد هنری که برگزار می‌شود در خود نقاط ضعف و قوت دارد، اما آنچه مهم است این است که بتوان از این نقاط ضعف در جهت شناسایی و برطرف کردن کمبودها استفاده کرد. مطلب دیگر اینکه ما با محدودیت‌هایی مالی که داشتیم سعی کردیم که کمترین نقصان را داشته باشیم.

در ادامه این مراسم زنده روح دبیر بخش هنری جشنواره درباره تاریخ و فرصت ارسال آثار به جشنواره اذعان کرد: مهلت نام‌نویسی در ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تا ۷ دی تمدید شد. درضمن در جشنواره این دوره، ۲۶۹۰ هنرمند برای شرکت در این جشنواره نام نویسی کرده‌اند، ۴۸۸۳ اثر به سایت جشنواره رسیده است و به نظر می‌رسد در روزهای پایانی با استقبال بیشتر هنرمندان روبرو شویم.

زنده‌روح تاکید کرد: تاکنون هنرمندانی از ایران و ۴۶ کشور از جمله اتریش، آمریکا، اسپانیا، استرالیا، ‌برزیل، ایتالیا، ترکیه، چین، جمهوری چک، روسیه، فرانسه، هلند و هند در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین این جشنواره در رشته‌های نقاشی، با موضوع انسان معاصر، خوشنویسی در گرایش‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق و نسخ و ثلث با موضوع آزاد؛ نگارگری در سه گرایش نقاشی ایرانی با موضوع شعائر ایرانی - اسلامی و تذهیب و گل ومرغ با موضوع آزاد، مجسمه‌سازی با موضوع راه بی انتها و سرامیک هنری با موضوع آزاد در بخش ملی برگزار می‌شود.

حضور استان‌ها در جشنواره تجسمی فجر

این هنرمند در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۴ استان برای برپایی نمایشگاه‌های آثار ملی و چند کشور نیز برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند. درضمن بخش بین‌الملل ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی در رشته های کاریکاتور در دو گرایش کارتون با موضوع هنر و چهره با موضوع سیاستمداران مطرح جهان، عکاسی در گرایش مستند با موضوع امید و شادی های زندگی، پوستر با موضوع انرژی و تصویرسازی با موضوع خانواده برگزار می‌شود.

نظر شما