شناسهٔ خبر: 8203 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بحران‌های جهان عرب ریشه‌یابی شد

میزگرد ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی در پنجمین شماره خود «ریشه‌یابی بحران‌های جهان عرب» را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی در پنجمین شماره از نشر خود، مطالبی با عناوین «بحران در جهان عرب»، «رسالت عاشورایی بسیجیان در دنیای امروز»، «تأملی در مسئولیت‌های مردمی در خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)»، «بایسته‌های رسانه ملی در انتخابات از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری»، «تبارشناسی تحولات سیاسی در کشورهای خاورمیانه عربی»، «چالش‌های امروز تونس از نگاه دکتر حبیب قیزه»، «شخصیت‌های بین‌المللی در جهان اسلام»، «بیداری اسلامی، سوریه و اهرام تروریسم» و «آینده‌پژوهی و دین» را در برگرفته است.

توجه به مسایل مصر و تونس و لیبی و دیگر کشورهایی که محور این تحولات به شمار می‌روند، در شماره‌های پیشین نیز بخشی از صفحه‌های این نشریه تخصصی را به خود اختصاص داده بود.

میزگرد این شماره نشریه با طرح این مبحث که آیا تحولات کشورهای عربی نشئت گرفته از یک بحران ایدئولوژیک است؟ آغاز می‌شود، اما دیدگاه‌های متفاوت و گاهی مخالف یکدیگر در میان شرکت‌کنندگان در آن، مباحث خواندنی و قابل توجهی را مقابل چشم خوانندگان قرار می‌دهد.

حاضران در این نشست که اغلب آنها علاوه بر سابقه تدریس دانشگاهی، سال‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی به عنوان محقق یا دیپلمات یا وابسته‌های فرهنگی حضور داشته‌اند در ادامه این میزگرد، علاوه بر تأکید بر برخی مسایل و ریشه‌های تاریخی بحران‌ها، این نکته را مورد توجه قرار می‌دهند که پیدایش گروه‌های تکفیری و سلفی از کجا نشئت گرفته است و ریشه در چه مشکلات یا حتی برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده دارد؟

در همین حال برخی از این صاحب‌نظران با تکیه بر سخنان بزرگان دین، بر این نکته تأکید می‌کنند که رفتارهای گروه‌های افراطی در میان اهل تسنن و شیعیان می‌تواند به این بحران‌ها و اختلاف‌ها به شدت دامن بزند و به وحدت جهان اسلام خدشه وارد کند.

در این نشست، صاحب‌نظرانی مانند حسین رویوران، مهدی تسخیری، مهدی مطهرنیا، نجفعلی میرزایی، حسین شیخ‌الاسلام، محمدرضا آیت‌اللهی، محمدحسن زورق، علی‌اکبر اشعری و علیرضا قزوه با یکدیگر به گفت‌و‌گو پرداختند.

ماهنامه فرهنگ اسلامی که به مدیر مسئولی علی‌اکبر اشعری و سردبیری محمدحسن زورق منتشر می‌شود، در شماره پنجم خود و در بخش فرهنگ و اندیشه، «رسالت عاشورایی بسیجیان در دنیای امروز» را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: «رسالت عاشورایی بسیج در دنیای امروز، ورود به عرصه تبلیغ و کنار زدن پرده از این دو چهره است. بسیج باید از یک سو سیمای تابناک اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب اسلامی را برای بشریت نمایان کند و نشان دهد که اسلام، طرفدار آزادی راستین، حقوق ملت‌ها، مخالف آزادی راستین بشریت و طرفدار نظام استبداد جهانی است که بر سرنوشت بشریت تسلط یافته.»

«آشنایی با حسین شیخ‌الاسلام» مطلب دیگری است که در این زمینه گفت‌وگویی با وی انجام شده و پیرامون بیداری اسلامی، سوریه و اهرم تروریسم گفته است: «یکی از دروغ‌های آمریکایی که می‌گفتند ما ضدتروریسم هستیم، اینجا آشکار شد، آمریکایی‌ها تروریسم را به دسته‌های خوب، بد و متوسط تقسیم کردند؛ با یک عده تروریست، مثل طالبان، شروع به مذاکره کردند؛ یک عده تروریست را پشتیبانی کردند؛ مثل همان‌هایی که در سوریه بودند؛ با یک عده تروریست‌ها هم جنگیدند. به این ترتیب مشخص شد که مبارزه با تروریسم، برای آنها یک مسئله تاکتیکی است، نه یک مسئله راهبردی و استراتژیک.»

همچنین نوشته‌هایی با عنوان «فارابی و کاوش در آسمان شب» به قلم رشید قانعی و مسعود طوسی‌سعیدی و «آینده‌پژوهی و دین» به قلم مهدی مطهرنیا و گلچینی از شهر امروز، بخش‌های دیگری از این شماره را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است که شماره پنجم ماهنامه فرهنگ اسلامی ویژه آذر ۱۳۹۲ توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۲۱۸ صفحه و با قیمت پنج هزار تومان بر روی پیشخوان نشر قرار گرفته است.

نظر شما