شناسهٔ خبر: 7864 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری بر کتب جدید بوستان کتاب

بوستان کتاب تالیفاتی همچون فرهنگ آفرینی قرآن، تحریری بر اصول فلسفه و روش رئالیسم و آموزه‌های اخلاقی رفتاری امامان شیعه را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛ بوستان کتاب تالیفاتی جدید را روانه بازار نشر کرده است که عنوان و مشخصات آنها به شرح ذیل است:

تفسیر آموزشی /جلد ۶ به قلم محمدرضا صفوی 
نوبت چاپ: اول – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۴۰۰ - قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
از جمله ضرورت‌ها در حوزه تفسیر، ارائه متنی آموزشی از تفسیر قرآن برای پایه‌های مختلف حوزوی است، به این هدف که دانش‌پژوهان با گذراندن مراحل پیش‌بینی شده به رتبه‌ای از علم تفسیر دست یابند که بر استخراج حقایق قرآن توانا گرداند.
جلد ششم که اینک در اختیار اساتید و دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد مرحله سوم تفسیر آموزشی را شکل می‌دهد. در این مرحله، استخراج نکته¬ها و پیام¬های آیات با توجه به علوم بلاغی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. در این مرحله افزون بر بیان واژگان جدید و بیان وجه اعرابی کلمات، که در فهم آیات ضرورت دارد، نکته‌های آیات با توجه به علوم بلاغی بیان می¬شود.
دانش پژوهان در این مرحله می¬آموزند که چگونه با به کارگیری علوم بلاغی، نکته¬ها و پیام¬های آیات را استخراج کنند.
فرهنگ آفرینی قرآن نوشته لطف الله خراسانی 

نوبت چاپ: اول – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۳۶۰ - قیمت: ۱۴۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
پژوهش و کاوش در تاریخ و ادب و فرهنگ جاهلی و دیگر فرهنگ‌های رایج آن زمان هر کاوش‌گری را به این باور می‌رساند که آن‌ها نه تنها قادر بر تأثیرگذاری در فرهنگ‌های دیگر نبوده بلکه خود، رو به افول و اضمحلال بوده‌اند. این پژوهش با استناد به آیات قرآن و احادیث و شواهد تاریخی و نیز اعتراف‌های مستشرقان در صدد اثبات جامعیت فرهنگ‌آفرینی قرآن در حوزه‌های مختلفی همچون: اعتقادات، احکام فقهی و حقوق اجتماعی، اخلاقیات، پیداییِ علوم و تأثیر در ادبیات و هنر و مبارزه با سنّت‌های غلط و خرافات است. هم‌چنین به شبهه‌هایی پاسخ می‌دهد که اصالت و وحیانی بودن و فرهنگ‌آفرینی قرآن را مورد شبهه قرار داده است.
تحریری بر اصول فلسفه و روش رئالیسم /جلد ۴ نوشته محمدباقر شریعتی سبزواری 

نوبت چاپ: اول – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۲۰۸ - قیمت: ۸۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
اصول فلسفه و روش رئالیسم، تألیف علامه سید محمد حسین طباطبائى کتابى عظیم و گران‌سنگ در فلسفه اسلامى است که با شرح و توضیح‌هاى متفکرانه استاد شهید مرتضى مطهرى(ره) در پاورقى‌ها، جاذبه بیشترى یافته است. اما در خودِ این متن و پاورقى، اندیشه‌هاى ژرف و آراء بکر و بدیعى نهفته است که براى بسیارى از افراد نیاز به شرح و توضیح بیشترى دارد. از این رو، اثر پیش رو، مى‌کوشد مواضع مشکل و غامض آن دو عالم بزرگ را با بیانى روان‌تر تفسیر کند.
در این جلد از موضوع بسیار غامضِ «قوه و فعل» بحث شده است و چون شهید مطهری در این‌باره با استادش علامة طباطبائی اختلاف نظر داشته، مایل نبوده بر آن مانند سایر جلدها پاورقی بنگارد بلکه یادداشت‌های پراکنده‌ای در این‌باره دارد. لذا دکتر محمد باقر شریعتی با تلاش فراوان توانسته با شرح و توضیحات خود، ابهام‌ها را بر طرف سازد.
آموزه‌های اخلاقی رفتاری امامان شیعه تالیف مشترک محمد تقی عبدوس - محمد محمدی اشتهاردی 

نوبت چاپ: ۹ – قطع: وزیری – نوع جلد: سلفون – تعداد صفحه: ۷۱۶ - قیمت: ۲۸۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
امامان شیعه: راهنمایان امین و دل‏سوزى بودند که بى‏هیچ اجر و مزدى، راه‏هاى سعادت و سرچشمه‏هاى کمال را به مردم نشان مى‏دادند. میراثِ بزرگ اسلامى که اینک در اختیار امت اسلامى است، سخن‏ها و رفتارهایى است که آنان در جهت تبیین زندگى سعادت‏مندانه از خود به یادگار گذاشته‏اند. اثر حاضر گوشه‏اى از آموزه‏هاى امامان شیعه: را در گستره اخلاق به تصویر کشیده است.

مدیریت اسلامی تالیف محمدحسن نبوی 

نوبت چاپ: ۲۱ – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۳۹۶ - قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
تبیین نظرگاه‏هاى اسلام در خصوص مدیریت و ارائه آن، براى مدیران جامعه اسلامى لازم مى‏نماید. براى دستیابى به این‏ هدف، کتاب «مدیریت اسلامى» به نگارش درآمده است. 
«حکومت و مدیریت اسلامى»، «برنامه‏ریزى و ارکان آن»، «سازماندهى»، «رهبرى»، «انگیزش»، «کنترل»، پیگیرى»، «تصمیم‏گیرى»، «سلوک در مدیریت»، «لغزش‏گاه‏ها» از مباحث این کتاب به‏شمار مى‏رود.

درسنامه علوم قرآنی / سطح ۱ نوشته حسین جوان آراسته 

نوبت چاپ: ۲۳ – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۳۸۸ - قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
علوم قرآنى، دانشى است که تسلط بر آن آدمى را در فهم معارف قرآن کمکِ فراوان مى‏کند؛ یعنى به منزله پلى است که بدون آن، عبور از دریاى معارف قرآن، بسى مشکل و نامطمئن خواهد بود. لذا از دیرباز و از همان صدر اسلام، پایه‏هاى اساسى این علم، را قاریان و قرآن‏شناسان بزرگ؛ به ویژه اهل‏بیت: پى‏افکنده‏اند.
اما این علم را از کجا باید آغاز کرد و چگونه؟ نوشته حاضر، پاسخى است به همین پرسش تا راه را براى نوپویندگان هموار کند و وسایل راه‏یابى به پیغام دوست و نامه محبوب را به دست دهد.
تاریخ قرآن، تحریف‏ناپذیرى، همانند ناپذیرى، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، تفسیر و تأویل و تفاسیر و مفسّران، سرفصل‏هایى است که به طور تفصیلى و با قلم روان و به صورت پرسش و پاسخ در این کتاب، مطالعه خواهید کرد.

مبانی حکومت اسلامی نوشته حسین جوان آراسته 

نوبت چاپ: ۹ – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۳۳۲ - قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
تبیین بنیادها و مبانى حکومت دینى به همراه مطالعه تطبیقىِ نظام‏هاى سیاسى موجود در دنیا، بستر مناسبى را براى درک و دریافتِ صواب از عناصر اساسى این نظام یعنى ولایت فقیه و حاکمیت ملى، روشن شدن نقاط ضعف و قوت و کارآمدى آن و نیز رفع چالش‏ها و شبهات درباره حکومت دینى فراهم مى‏سازد.
پژوهش حاضر که با صبغه آموزشى فراهم آمده، بحث‏هاى خود را در راستاى هدف فوق، در سه بخش به تفصیل، نگارش کرده است(ع) اسلام و سیاست، حاکمیت و ولایت و فقیهان و حکومت.

اصول و قواعد فقه الحدیث نوشته محمد حسن ربانى 

نوبت چاپ: ۳ – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۲۹۲ - قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
حدیث ، پس از قرآن ، برترین منبعى است که مى توان از طریق آن به مقاصد شریعت دست یازید. عالمان اسلامى از دیرباز به اهمیت این موضوع پى برده و <علم الحدیث > را به وجود آوردند. این رشته ، خود شاخه هاى متعددى دارد که یکى از آنها <فقه الحدیث > است ; یعنى علمى که به بررسىِ متن حدیث از نظر دلالت مى پردازد. کتاب حاضر، منبع مهمى است که ، اصول و قواعد فقه الحدیث را با قلمى روان شرح و توضیح مى دهد. 

الطریقه النقیه فی شرح النهجه المرضیه/جلد ‏۳ نوشته جلال الدین سیوطی - نقی منفرد 
نوبت چاپ: ۹ – قطع: وزیری – نوع جلد: شومیز – تعداد صفحه: ۲۸۴ - قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
معرفی اجمالی اثر:
ابو عبدالله جمال الدین عبدالله بن مالک جیانى ( ۶۷۱ - ۶۰۰ق) از نحویان بزرگ قرن هفتم هجرى است. الفیه او شهره آفاق است و بر آن شرح‏هاى گوناگونى از لحظه‏هاى آغازین ظهور آن تا قرن‏ها بعد، نگاشته شده است.
یکى از مشهورترین شرح‏هاى مزجى شرح ادیب و دانشى بزرگ قرن نهم هجرى، جلال‏الدین ابوالفضل عبدالرحمن سیوطى به نام «النهجة المرضیه« است. این شرح قرن‏هاست که در حوزه‏هاى علمى -به خصوص در ایران- تدریس مى‏شود و به جهت همین اقبال، حواشى و شروح فراوانى بر آن نوشته شده و یکى از آنها، اثر حاضر: «الطریقة النقیه: شرح فارسى النهجة المرضیه« است.
نویسنده به دلیل آن که دیگر شروح این کتاب، مطالب را دسته‏بندى نکرده وتنها به توضیح عبارات و مطالب مشکل و دور از ذهن مبتدى روى آورده‏اند، به چنین شرحى دست زده است.

نظر شما