شناسهٔ خبر: 7255 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی و نقد تئوری‏‌های انقلاب اسلامی ایران

دفتر دوم و سوم مجموعه تئوری‏‌های انقلاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مجمع ناشران انقلاب اسلامی(مناشر)؛ معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف دفتر دوم و سوم مجموعه تئوری‌های انقلاب را با نام «بررسی و نقد تئوری‌های انقلاب اسلامی ایران: تئوری‏ نیکی آر.کدی و میشل فوکو» و «بررسی و نقد تئوری‌های انقلاب اسلامی ایران: تئوری‏ تدا اسکاچ پل» منتشر کردند. 
دفتر دوم از مجموعه تئوری‌های انقلاب با نام «بررسی و نقد تئوری‌های انقلاب اسلامی ایران: تئوری‏ نیکی آر.کدی و میشل فوکو» نوشته حجت‏الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی و حجت‏الاسلام و المسلمین دکتر رضا رمضان نرگسی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.
نیکی آر. کدی و میشل فوکو از جمله نظریه پردازانی‏اند که سعی در تحلیل انقلاب اسلامی داشتند. کدی انقلاب ایران را مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‏داند که نارضایتی‏های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایرانیان، در طول ده‏ها سال، با پیوند توده‏های عظیم مردم به اسلام و تفسیر جدید از دین که توجیه‏کننده ایده‏های انقلابی بود، موجب وقوع آن شد. تأکید بیش از حد بر نارضایتی‏های اقتصادی حاصل از نوسازی شتابان پهلوی دوم و نیز عدم درک درست از آموزه‏های تشیع، تحلیل وی را با اشکال بسیاری مواجه می‏کند.
فوکو نیز بر اساس باورهای خود، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی پُست مدرن معرفی می‏کند، و در خلال مسافرت به ایران، قبل از پیروزی انقلاب، در مقالاتی به دفاع از انقلاب اسلامی می‏پردازد. روشن است که با تفکر پُست مدرن نمی‏توان به تبیین انقلابی پرداخت که ریشه در اندیشه‏های ناب شیعی دارد.
چاپ اول کتاب در ۱۹۱صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۴۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و علمی عرضه شده است.
همچنین دفتر سوم از مجموعه تئوری‌های انقلاب با نام «بررسی و نقد تئوری‌های انقلاب اسلامی ایران: تئوری‏ تدا اسکاچ پل» نوشته حجت‏الاسلام و المسلمین احمد رهدار از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.
طرح نظریه «دولت تحصیل‏دار» که اسکاچ‏ پل آن را پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۹۸۲ میلادی در مقاله‏ای با عنوان «دولت تحصیل‏دار و اسلام شیعه در انقلاب ایران» منتشر کرد، بازگشتی از تمامیت نظریه پیشین وی درباره انقلاب‏ها بود. او در نظریه گذشته خود نقش و تأثیر آگاهانه رهبری و ایدئولوژی را در انقلاب‏ها مورد انکار قرار داده بود. اما انقلاب اسلامی ایران به وضوح نشان داد که رهبری و ایدئولوژی می‏توانند سهمی بزرگ در پیروزی انقلاب‏ها داشته باشند؛ تحولی که اسکاچ ‏پل را وادار می‏کند تا اعتراف کند که اگر یک انقلاب در دنیا وجود داشته باشد که عمداً و آگاهانه توسط یک نهضت اجتماعی توده‏ای «ساخته» شده است تا نظام پیشین را سرنگون سازد، به طور قطع آن انقلاب، انقلاب ایران بر علیه شاه است.
چاپ اول کتاب در ۲۳۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۴۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و علمی عرضه شده است.

نظر شما