شناسهٔ خبر: 6448 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد یک استاد دانشگاه از نامطلوب بودن رابطه علم و ایمان

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: وضعیت موجود ارتباط علم و ایمان در مراکز علمی و آموزشی و محتواهای درسی مطلوب نیست، اما درست نیست بگوییم که این ارتباط کلا اشکال دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار  با اشاره به رابطه علم و ایمان و وضعیت این ارتباط در نظام آموزشی و محتوای ارائه شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی، اظهار کرد: ایمان باید در علم حضور داشته باشد، البته علم به سه دسته ایمانی، غیرایمانی و ضدایمانی تقسیم می‌شود که باید ببینیم منظور ما از علم کدام یک از این سه مورد است.

وی خاطرنشان کرد: یک نوع علم است که بر اساس عقاید و جهان‌بینی نادرست بنا شده و نتایج آن منفی است و یک علم بر اساس اصول ایمانی طراحی شده که ما را به ایمان می‌رساند که از آن به عنوان بحث اسلامی کردن علوم یا نظریه‌پردازی اسلامی یا تحت عنوان علوم انسانی اسلامی یاد می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به این‌که «یک رابطه علم و ایمان در اصل علم است و رابطه دیگر آن دو مربوط به عالم و دانشمند است» افزود: این عالم است که تولید علم می‌کند پس اگر عالم ایمان داشته باشد می‌تواند به سمت خدا پرواز کند و اگر عالم ایمان نداشته باشد علم خود را در مسیر نادرست به کار می‌برد و موجب تباهی جامعه می‌شود.

برنجکار خاطرنشان کرد: بر این اساس علم با ایمان رابطه مثبت دارد و ایمان در علم موجود است، زیرا مقابل ایمان، کفر قرار دارد و از سوی دیگر ایمان با شخص عالم ارتباط مستقیم دارد که هر چه یک دانشمند ایمان قوی داشته باشد از علم خود در راه درست و مفید استفاده خواهد کرد.

وی همچنین به رابطه علم و ایمان در محتواهای آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: ما یک علوم خاص اسلامی همچون قرآن، حدیث، کلام، فقه و ... داریم که به آنها معارف اسلامی می‌گوییم و یکسری علوم دیگر همچون جامعه‌شناسی، روانشناسی، فلسفه و ... داریم که علومی هستند که می‌توانند هم اسلامی باشند و هم غیراسلامی و ایمان می‌تواند در آنها نقش داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: ارتباط ایمان با این قبیل علوم درجات متعددی دارد که بستگی به معرفت عالم و اعتقادات او دارد زیرا این دانشمند است که تولید علم می‌کند و اگر ایمان داشته باشد این ایمان و معرفت دینی او در نظریه‌پردازی‌اش تاثیر می‌گذارد.

برنجکار تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این ارتباط برخوردها متفاوت است. بعضی افراد، حرف غربی‌ها را تکرار می‌کنند و بعضی مسائل و معارف اسلامی را در نظریه‌پردازی‌های خود دخالت می‌دهند و چیز ثابتی نیست که بتوان به طور کلی قضاوت کرد که ارتباط علم و ایمان در مراکز علمی و آموزشی، محتواهای درسی و میان دانشمندان وجود دارد یا ندارد.

وی همچنین یادآور شد: کلاس‌های دانشگاه برخلاف حوزه کتاب‌محور نیست، زیرا سرفصل‌هایی مشخص شده که هر استادی می‌تواند کتاب متفاوتی را برای آن سرفصل ارائه دهد، بنابراین دست استاد بسیار باز است و این استاد است که مشخص می‌کند در یک درس چه محتوایی را به دانشجو منتقل کند و ارائه دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که «به طور اجمالی می‌توان گفت وضعیت موجود ارتباط علم و ایمان مطلوب نیست» اظهار کرد: اینکه بگوییم این مساله کلا دارای اشکال است درست نیست، زیرا اساتیدی هستند که این دغدغه را دارند و از سوی دیگر اساتیدی نیز هستند که علم را غربی می‌دانند و ما هر دو نوع استاد را در دانشگاه می‌بینیم.

برچسب‌ها:

نظر شما