شناسهٔ خبر: 61553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین پاینده: اهالی فرهنگ تنگ نظر نیستند

برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: اهالی فرهنگ تنگ نظر نیستند و اگر داوری ببیند که کتابی ارزشمند است، به دلایل ایدئولوژیک و اعتقادی آن را کنار نمی‌گذارد.

حسین پاینده: اهالی فرهنگ تنگ نظر نیستند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسین پاینده برگزیده بخش نقد ادبی جایزه کتاب سال، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگویی در معرفی اثرش اظهار کرد: کتاب «نظریه و نقد ادبی» که نگارش آن سه سال طول کشید، درس‌نامه‌ای میان رشته‌ای است که برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حوزه علوم انسانی نوشته شده است و درباره تحلیل متون است.

وی ادامه داد: وقتی من درباره متن صحبت می‌کنم، زندگی را در نظر دارم و نه فقط شعر و داستان و فیلم. البته در این کتاب فیلم، رمان و شعر نقد شده است اما روایت‌شناسی و نشانه‌شناسی و این جور رویکردهای نقادانه برای فهم پیرامون اطراف ماست.
 


این منتقد ادبی در توضیح دیدگاه‌اش نسبت به داوری جایزه جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ من در دوره‌های اخیر در میان داوران این جوایز نبودم اما بر اساس دانش عمومی و اطلاعاتم می‌گویم که اهالی فرهنگ تنگ نظر نیستند و اگر داوری ببیند که کتابی ارزشمند است، به دلایل ایدئولوژیک و اعتقادی آن را کنار نمی‌گذارد؛ اگر کسی چنین کاری کند، شک نکنید که آن آدم فرهنگی نیست.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه سال‌ها در جوایز مختلف داوری کرده‌ام، می‌دانم که امکان دارد برخی داوری‌های بعضی افراد را ناخرسند کند. در حال حاضر در جشنواره فیلم فجر و سال‌ گذشته این جشنواره نیز مناقشاتی در حاشیه ایجاد شد که نمایانگر همین موضوع بود. به نظر من اگر داوری بدون پیش نظرها و به صورت علمی انجام شده باشد، همه باید بپذیرند.

نظر شما