شناسهٔ خبر: 59384 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

با موزه های دبی در تور دبی آشنا شوید

دبی یکی از پر طرفدارترین شهرهای منطقه ی خاورمیانه است و به علت سرمایه گذاری های کلان مسئولین در زمینه ی جذب گردشگری، سالانه میلیون ها نفر از سراسر دنیا این شهر را برای تفریح و گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کنند.

دبی یکی از پر طرفدارترین شهرهای منطقه ی خاورمیانه است و به علت سرمایه گذاری های کلان مسئولین در زمینه ی جذب گردشگری، سالانه میلیون ها نفر از سراسر دنیا این شهر را برای تفریح و گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کنند.

نام دبی  و تور دبی شاید شما را یاد آسمان خراش های غول آسا، هتل های لوکس و سواحل دیدنی بیاندازد، اما باید که بناهای فوق العاده و شاخص این شهر تنها در طول چند سال ساخته شدند،  این شهر زیبا حدودا از قرن بیستم شروع به پیشرفت و مدرنیزه شدن کرد و سرعت رشدش آن چنان غوغایی در دنیا به راه انداخت که در زمان کوتاهی از ابرقدرت های مقاصد گردشگری در خاورمیانه شد.

توریست های امارات و بخصوص دبی بیشتر به فکر تفریح، شادی، خرید و گاهی هم تجارت هستند، اما حقیقت این است که ترقی دبی طی سال هایی کوتاه اتفاقی نیست و حاصل صرف سرمایه ی زیاد و زمان و برنامه ریزی دقیق است، به همین منظور این بار کمی نوع نگاهمان را تغییر دادیم و می خواهیم با گذشته ی این شهر آشنا شویم، برای این کار به سراغ موزه های شهر دبی می رویم، اماکنی که اطلاعات خوبی برای شناساندن تمدن و پیشینه ی این شهر در اختیار ما قرار می دهد.

به همه ی موزه های دبی سر می زنیم تا علاقمندان بدانند که در این شهر چه موزه هایی وجود دارد و در چه زمینه هایی فعالیت می کنند.

موزه قوه دبی DUBAI COFFEE MUSEUM))

نوشیدن قهوه فقط از این جهت که کافئین به بدن افراد وارد می‌کند مهم نیست، بلکه مشخص کننده شخصیت افراد بوده و نشان می‌دهد که آنها چه ویژگی‌های دارند. وجود مکان ‌هایی برای صرف قهوه در دبی با فرهنگ مردم نوازی مردم این شهر همخوانی دارد و جای تعجب است که چرا در این شهر قهوه ‌خانه‌های بیشتری به وجود نیامده‌اند.

به لطف خالد الملا(Khalid Al Mulla) ، صاحب شرکت قهوه  ایسترن من اند کو (Eastern Men and Co)، دبی بزرگترین موزه قهوه در خاورمیانه است.

شرکت قهوه مورد بحث در منطقه تاریخی آل فهیدی (Al Fahidi Historical District) واقع شده است و بسیار بزرگ است. در این شرکت گاری ‌هایی از زمان جنگ جهانی اول که از گلوله ‌های ذوب شده، ساخته شده‌اند و گلدان ‌های صد ساله از یمن، مصر و اتیوپی دیده می‌شوند.

مهم اینکه، یک کتاب قرن هجدهمی آلمانی شامل ۱۷۷ صفحه به قهوه اختصاص داده شده و توسط کسی نوشته شده که خودش قهوه زیاد می ‌نوشیده است. قهوه، خاصیت ‌های فراوانی دارد و وقتی که قصد دارید شب را بیدار بمانید، می ‌توانید یک فنجان قهوه را که به روش‌های سنتی ژاپنی آماده شده، میل کنید.

 دهکده میراث الفهیدی، نزدیک مرکز فهم فرهنگی شیخ محمد، جاده المصلا، منطقه تاریخی الفهیدی، دبی، تلفن (۰۴) ۳۸۰۶۷۷۷، مترو: الفهیدی. موزه کافه.

موزه اتومبیل امیریت نیشونل (EMIRATES NATIONAL AUTO MUSEUM)

به گزارش سایت سفر باتو ، تقریباً از دبی که به اندازه دو ساعت به سمت لیوا اوسیس (Liwa Oasis) حرکت کنید به انباری هرمی شکل می‌رسید که اطراف آن خالی است و مرکزی برای اتومبیل ‌های رنگارنگ شیخ حامد بن حمدان آل نهیان (Sheikh Hamad bin Hamdan al Nahyan)  به شمار می‌رود.

در این انبار اتومبیل‌های مختلف از وانت‌ها و خودروهای سواری به سبک کلاسیک آمریکایی گرفته تا کالسکه‌ها و تانک‌ های نظامی که در خارج از جاده ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، یافت می‌شود. برخی از این اتومبیل‌ها با همان شکل و شمایل قدیمی هستند، اما بعضی از آنها بهینه ‌سازی شده و مثلاً قالپاق ‌هایشان عوض شده است. در داخل برخی از این اتومبیل ‌ها تلویزیون، یخچال فریزر و دیگر امکانات وجود دارد و حتی محوطه ‌ای برای بازی گلف نیز در این انبار در نظر گرفته شده است.

انبار مورد بحث  در تور لحظه آخری دبی یک موزه معمولی نیست و برخی از اتومبیل ‌های آن دارای رکوردهای گینس هستند و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند. یکی از چیزهای جالب در این موزه، کامیونی پنج متری است که تبدیل به یک آپارتمان شده است.

ای ۶۵، آف ای۱۱، به سمت واحه لیوا، روزانه از ۸ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر، ۵۰ درهم به ازای هر نفر، تلفن:   ۸۱۰۲۲۱۱(۰۵۰)، انام، ای ‌ای.

 موزه تصاویر متحرک دبی (DUBAI MUSUEM OF THE MOVING IMAGE)

فناکیستیسکوپ (Phenakistiscope)، پیپباکس هلندی (Dutch peepbox) ، زوتروپ(Zoetrope) ، پراکسینوسکوپ (Praxinoscope) و چشم انداز قیصر (Kaiser panorama) تنها تعداد محدودی از آثار باستانی زیبایی هستند که در موزه تصاویر متحرک دبی به نمایش در آمده‌اند.

این مجموعه برجسته در طول بیش از ۳۶ سال توسط تاجری به نام اکرم میکناس (Akram Miknas) جمع ‌آوری شده و در نوع خودش در خاورمیانه بی ‌نظیر است. این موزه در بالای لیلا کافی (Lila Café) در تکام (Tecom) واقع شده و تاریخ تصاویر متحرک تا اختراع سینما را به نمایش می‌گذارد. پیپ ‌باکس هلندی، قدیمی‌ ترین اثر باستانی این موزه است که قدمت آن به ۱۷۵۰ سال پیش می‌رسد و مبین تلاش ‌های اولیه در زمینه فناوری سه بعدی است. دوربین‌های اولیه زیبا هستند، دستگاه ‌های پیچیده‌ای دارند و اغلب در قاب ‌های چوبی قرار گرفته‌اند.

ساختمان ام سی ان، تکام، دبی، سان تو تور ۱۱ صبح تا ۷ بعد از ظهر، پنجشنبه‌ها ساعت ۱۱ صبح تا ۹ بعد از ظهر، شنبه بعد از ظهر تا ساعت ۷، ۵۰ درهم، تلفن:  ۴۲۱۶۶۷۹(۰۴). مترو: اینترنت سیتی.

موزه دبی | Dubai Museum

به گزارش سفر باتو ، موزه ای در دبی وجود دارد که با نام متحف دبی شناخته می شود. در این موزه شبیه سازی از زندگی روزمره و ماکت هایی از اهالی این شهر در معرض دید عموم قرار گرفته است. در بازدید از شهر دبی پیشنهاد می شود که حتما از این موزه دیدن نمایید زیرا ساختمانش قلعه ی کهن و حائز اهمیتی است و متعلق به سال ۱۷۸۱ میلادی می باشد. اشیای بسیار گران قیمتی در این موزه نگهداری می شوند که قدمت برخی از آن ها حتی به ۳ هزار سال پیش باز می گردد.

اینجا در سال ۱۹۷۱ میلادی افتتاح و در سال ۱۹۹۵ میلادی بخش های دیگری به آن اضافه شد و به صورت امروزی در آمد. از جمله ی بخش های موزه ی دبی می توان به قسمت های زیر اشاره نمود:

    مدرسه اسلامی

    بادیه نشینی

    معاش ماهیگیران

    بازار

    نگارخانه

    مساجد

    باغ های خرما

    و...

ساعت بازدید:    ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰

قیمت بلیت:    ۳ درهم ( معادل ۲۶۰۰ تومان ) برای بزرگسالان و ۱ درهم ( معادل ۸۷۰ تومان ) برای کودکان.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، خیابال الفهیدی، قلعه الفهیدی.

.Address: Al Fahidi St | Al Fahidi Fort, Bur Dubai, Dubai, United Arab Emirates

موزه دبی

موزه دبی

 خانه شیخ سعید آل مکتوم | Sheikh Saeed al-Maktoum's House

شیخ سعید آل مکتوم پادشاه پیشین دبی بوده که در سال ۱۹۵۸ میلادی در گذشت و از آن پس خانه ی زیبای او به موزه ای همگانی تبدیل شد. سال ساخت بنای این موزه ۱۸۹۶ میلادی بود و حدود ۳۶۰۰ متر هم مساحت دارد.

هم اکنون در این موزه سکه، اسکناس و تصاویری از دوران پیش از پیشرفت دبی حفظ و نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد. گفته می شود که معماری بنای خانه ی شیخ سعید شباهت زیادی به معماری های ایرانی دارد.

از بخش های این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    میهمان خوانه

    ایوان

    اتاق ها

    حیاط

ساعت بازدید:    ۸ تا ۲۰:۳۰

قیمت بلیت:    ۳ درهم ( معادل ۲۶۰۰ تومان ) برای بزرگسالان و ۱ درهم ( معادل ۸۷۰ تومان ) برای کودکان.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، شیخ سعید آل مکتوم.

.Address: House of Sheikh Saeed Al Maktoum,Dubai - United Arab Emirates

روستای هریتیج | Heritage Village

روستای هریتیج، میراث یا قریه التراث در سال ۱۹۹۷ میلادی با هدف به نمایش گذاشتن آداب و رسوم و روش زندگی در دبی بازگشایی شد. این محل که دهکده ای دست ساز و نمادین در زمینی به مساحت ۱۰.۰۰۰ مترمربع است، مکان خوبی را برای آشنا شدن با فرهنگ گذشتگان فراهم نموده.

در این مکان در تور دبی ارزان و لحظه آخری سبک زندگی اعراب در بیابان ها، کوهستان ها و روستاها به تصویر کشیده شده است، خانه های ساخته شده از خشت و گل و چادرهایی به سبک کهن از دیدنی های مهم این روستا می باشند. همچنین می توانید در روستای هریتیج ابزار آلات و لوازم سنتی و دستی که در دبی در سالیان گذشته استفاده می شد را تماشا کنید و ساعاتی را غرق در تفکر به تماشای تاریخ پر رنگ و لعاب این شهر بپردازید.

از بخش های مهم این روستای تاریخی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    خانه های قدیمی

    بخش کشاورزی

    بخش طب سنتی

    بخش کار و مهارت: مانند جواهر سازی، آهنگری و ...

ساعت بازدید:    ۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰

قیمت بلیت:    بازدید رایگان

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، جاده Shindagha.

موزه شاهین    (FALCONRY MUSEUM)

یکی از سنت‌های قدیمی کشور قطر شکار شاهین است و این کار برای قطری‌ها خیلی سخت نیست و شاید در حد قدم زدن در پاساژها باشد. از سویی دیگر، امکان ندارد که قطری‌ ها به بیابان‌ های آفریقا بروند و به شکار شاهین نپردازند.

قطری ‌ها اغلب از شاهین برای جلب توجه گردشگران استفاده می‌کنند، مثلاً، از طریق عکس گرفتن توریست‌ها با این پرندگان کسب درآمد می‌کنند. برای درک بهتر ارزش شاهین نزد قطری‌ ها می‌توان به بیمارستان شاهین ابوظبی (Abu Dhabi’s falcon hospital) اشاره کرد که یکی از پیشرفته ‌ترین بیمارستان‌ ها در جهان است که در آن شاهین ‌ها مداوا می‌شوند.

در موزه شاهین دبی می‌توانید به تاریخ زندگی این پرنده پی ببرید و با وجود یک راهنمای با تجربه اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورید. همچنین امکان دیدن شاهین‌هایی که در محوطه ‌ای آزادانه پرواز می‌کنند نیز وجود دارد.

بیمارستان شاهین بوظبی، نزدیک فرودگاه بین‌المللی ابوظبی، جاده سویهان، ابوظبی، تلفن: (۰۲) ۵۷۵۵۱۵۵٫

نظر شما