شناسهٔ خبر: 58933 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ذهن و زمان

ذهن و زمان موضوع کتاب در مورد رویا است که حاصل بیش از سی سال کار بالینی و تحقیقی نگارنده است. در این کتاب مؤلف به این موضوع پرداخته که خواب چیست و رؤیا کدام است؟

ذهن و زمان

کرامت موللی

ناشر: نی

تعداد صفحه: ۵۱۴ صفحه

قیمت: ۶۰ هزار تومان

کرامت‌الله موللی (زاده ۱۳۲۷، شیراز) روانکاو، مترجم و نویسنده کتب مبانی روانکاوی فروید_لکان و واژگان لکان و عضو سابق انجمن روانکاویِ Le Mouvement du Coût Freudien است که چندین سمت روانکاوی در بیمارستان‌ها و انجمن‌های روانکاوی کشور فرانسه را نیز در کارنامه خود دارد. وی چند کتاب ترجمه‌ای و همچنین تألیفاتی به زبان فرانسوی نیز دارد.

کتاب حاضر ترجمه‌ای است از کتابی که اخیرا انتشارات راتلج به زبان انگلیسی منتشر کرده است که متن انگلیسی خود بر اساس کتابی است در همین زمینه که در سال ۲۰۰۷ میلادی به زبان فرانسوی منتشر شده بود. موضوع کتاب در مورد رویا است که حاصل بیش از سی سال کار بالینی و تحقیقی نگارنده است. در این کتاب مؤلف به این موضوع پرداخته که خواب چیست و رؤیا کدام است؟ آیا چنین پرسشی می‌تواند ما را از خواب غفلت بیدار کرده به‌جای این‌که تصوری وهم‌آلود و خودشیفته از ما به‌دست دهد، ما را نابهنگام در دل امر واقع به‌خود رها سازد تا خوف و رجاء را به عینه بیازماییم. بر اساس چنین رویداد منحصربه‌فردی است که کتاب حاضر با اتکاء بر آخرین کشفیات علمی و دیرین‌ترین پرسش‌های فلسفی، بر آن می‌شود تا ما را عجالتاً از دنیای شتاب‌زده دیجیتال، که محور اصلی جوامع مصرفی کنونی است، برکنده به‌خود آورد.

کتاب شامل دو بخش جسم و جان و خواب رویا است. بخش اول متشکل از چهار فصل است. نویسنده در فصل نخست در باب موجود زنده بحث کرده است، در فصل دوم با عنوان موضوع علوم استعلامی، نظریه رفلکس‌ها و ذهن یا ادراک استعلامی را مطرح کرده است. در فصل سوم به رابطه جسم و جان پرداخته و در فصل چهارم پرسش از زمان را مطرح کرده است. بخش دوم نیز متشکل از چهار فصل است که در فصل اول فرایند رویا را توضیح داده در فصل دوم رویا و فیزیولوژی خواب را مد نظر قرار داده و در فصل سوم با عنوان رویا حریمی خصوصی برای نفس آدمی موضوعاتی چون جبر و اختیار، خواب به مثابه سرگرمی، سهم خاطرات و ... را بررسی کرده است. در فصل نهایی با عنوان تصاویر در رویا رانش و روند معکوس آن در خواب، در خصوص وضوح تصاویر در رویا سخن گفته است.

نظر شما