شناسهٔ خبر: 53994 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو اقدام وزارت علوم برای اجرایی‌کردن قانون مقابله و پیشگیری از تقلب در آثار علمی

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به فرآیند تصویب و ابلاغ قانون مقابله و پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی گفت: به منظور اجرایی کردن این قانون تاکنون ۲ اقدام "تدوین آیین‌نامه اجرایی" و "ایجاد کمیته‌های اخلاق در دانشگاه‌ها" اجرا شده است.

تقلب علمی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر محسن شریفی  با اشاره به روند تدوین قانون "پیشگیری و مقابله از تقلب در تهیه آثار علمی" افزود: این قانون در ۱۹ شهریورماه امسال بعد از طی مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، از سوی رییس‌جمهور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ اقدام "تدوین آیین‌نامه اجرایی" و "ایجاد کمیته‌های اخلاق در دانشگاه‌ها" اجرا شده است، ادامه داد: بعد از ابلاغ این آیین‌نامه لازم بود تا اقداماتی صورت گیرد که برای گام اول به منظور تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون "کمیته اخلاق پژوهشی" راه‌اندازی شد.

شریفی ادامه داد: در این کمیته تلاش شد تا آیین‌نامه‌ای متناسب با مواد قانونی تدوین شود تا بتواند تخلفات علمی در دانشگاه‌ها را به خوبی پوشش دهد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوی با اشاره به ترکیب اعضای این کمیته، خاطرنشان کرد: تعدادی از معاونین پژوهشی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از جمله اعضای این کمیته هستند.

وی اضافه کرد: در این کمیته پیش‌نویس قانون مقابله و پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی تهیه شد و به حوزه حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.

به گفته این مقام مسوول، حوزه حقوقی وزارت علوم با تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دادگستری این آیین‌نامه را نهایی خواهند کرد.

شریفی، تشکیل کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات وزارت علوم در راستای اجرایی کردن قانون مقابله و پیشگیری از تقلب درتهیه آثار علمی نام برد و یادآور شد: در چارچوب این قانون، دستورالعمل تشکیل کمیته اخلاق پژوهشی در تمام دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تدوین شد و بر اساس آن بسیاری از دانشگاه‌ها اقدام به راه‌اندازی این کمیته کردند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ماموریت‌های کمیته‌های اخلاق پژوهشی، اظهار کرد: این کمیته‌ها به شکایات رسیدگی می‌کنند و گزارش کارشناسانه‌ای از آن تهیه و برای کمیته‌های انضباطی و هیات‌های انتظامی تخلفات اعضای هیات علمی ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: از این رو این هیات‌های انتظامی و کمیته‌های انضباطی می‌توانند از گزارش‌های کارشناسی که توسط حوزه کمیته پژوهشی تدوین شده است، استفاده کنند.

نظر شما